Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Vastenmielinen ilmiö yleistyy Ray-ban Metat

Vierailija
16.07.2026 |

"Sinuakin on voitu kuvata salaa – Vastenmielinen ilmiö yleistyy

Uusi teknologia helpottaa salakuvaamista ja herättää huolta yksityisyydensuojasta. Oletko itse joutunut salakuvauksen uhriksi tai päätynyt tahtomattasi sosiaaliseen mediaan? Kerro kokemuksistasi!"

https://www.iltalehti.fi/keho/a/76082456-2f46-460b-9511-f6b577ffc803

Hyvä kun toimittaja tarttui tähän aiheeseen. Tuolla on kommenttiboksi, jossa voi kertoa omista kokemuksistaan. Tätä aihetta täytyy nyt vain rummuttaa, että tapahtuu jotakin. Koska tällaiseen ei tarvitse tottua eikä tällaista naisiin ja lapsiin kohdistuvaa kiusaamista hyväksyä. Nuo lasit tarjoavat myös pedofiileille mahdollisuuden kuvata lapsia esim. rannalla huomaamatta. Haloo lainsäätäjät, tehkää jotakin.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin vielä nykylaseissa kamera on niin näkyvänä siinä edessä, että luulisi huomaavan, jos on sellaiset päässä jollain.

Just, esimerkiksi uimarannalla lasten kanssa, tai missä tahansa, luonnollisesti keskittyy ensisijaisesti ventovieraiden silmälaseihin?

My mistake. Luulin, että kommentin lukijoilla olisi sen verran omaakin älyä, että olisitte kommentistani tajunnut, että puhun tilanteesta, jossa laseja käyttävä seisoo lähietäisyydellä.

Vierailija
22/32 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkiset tilat on aivan täynnä valvontakameroita joten jokainen siellä kulkeva on jo ollut jo vuosia kuvattavana ilman mitään tietoa siitä kenelle ja mihin käyttöön kuvattu materiaali milloinkin päätyy. Ei nämä lasi muuta julkisessa tilassa käytönnössä mitään. Yksityiset tilat on sitten toinen asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkiset tilat on aivan täynnä valvontakameroita joten jokainen siellä kulkeva on jo ollut jo vuosia kuvattavana ilman mitään tietoa siitä kenelle ja mihin käyttöön kuvattu materiaali milloinkin päätyy. Ei nämä lasi muuta julkisessa tilassa käytönnössä mitään. Yksityiset tilat on sitten toinen asia.

Valvontakamerakuvaa ottaa yritykset, ja näitä kuvia hallitaan ja poistetaan välillä. Kuvan laatu ei ole myöskään erityisen hyvä, minkä olet ehkä itsekin joskus huomannut, jos luet lehtiä. 

Yksityishenkilön omaan käyttöön ottamaa korkealaatuista kuvaa ja videota ja sen käyttöä ei valvo kukaan. Mieleltään sairaat ihmiset käyttävät hyväksi tätä tekniikkaa. Olet todella naiivi tai itse älylasien käyttäjä ja mies, jos et ole tästä huolissasi.

Vierailija
24/32 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko noita laseja naisille?

Vierailija
25/32 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä, että pitää pelätä Iltalehden evästeitä ja tekoälyä, nyt pitää vielä pelätä älylaseja!

Ei ihme, että ahdistaa ja tulee itkuinen olo.

Vierailija
26/32 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eh heh, kuka vaan voi ostaa tietenkin. Mutta naisia ei kiinnosta stalkkeroida tuttuja tai kuvailla randommiesten kehoja rannoilla. Ainoa syys miksi itse ostaisin, olisi videoida henkilöä, joka minua vainoaa, todisteeksi poliisille. Mietin vielä jaksanko lähteä tuohon. Tuntuu naurettavalta, että yhtä creepyukkoa ei muuten saataisiin kiinni kaksoiselämästään.

Vierailija
27/32 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koomista kun läskit naisvanhukset ulisee vaarasta päästä kuvaamisen kohteeksi.

Näitä laseja on ollut jo vuosikauxia markkinoilla. Myös kyniä, rannekelloja, ym. Uudemmat kamerat käyttävät wifi yhteyttä ja ovat kooltaan noin sokerinpalan kolmasosa.

Vierailija
28/32 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koomista kun läskit naisvanhukset ulisee vaarasta päästä kuvaamisen kohteeksi.

Näitä laseja on ollut jo vuosikauxia markkinoilla. Myös kyniä, rannekelloja, ym. Uudemmat kamerat käyttävät wifi yhteyttä ja ovat kooltaan noin sokerinpalan kolmasosa.

Itse asiantuntija saapui paikalle. 

Vierailija
29/32 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eh heh, kuka vaan voi ostaa tietenkin. Mutta naisia ei kiinnosta stalkkeroida tuttuja tai kuvailla randommiesten kehoja rannoilla. Ainoa syys miksi itse ostaisin, olisi videoida henkilöä, joka minua vainoaa, todisteeksi poliisille. Mietin vielä jaksanko lähteä tuohon. Tuntuu naurettavalta, että yhtä creepyukkoa ei muuten saataisiin kiinni kaksoiselämästään.

Siinä ei ole mitään creepyä että miehet ikuistavat ihanien pikkupakaroiden keinuntaa, tai unelmallisten kiinteiden pikkutisuleiden värähtelyjä, se on täysin luonnollista, ja samoin on luonnollista että kaunottaret tuovat niitä esitteille.

Vierailija
30/32 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovellus: NearbyGlasses. Kannattaa ottaa käyttöön ;)

Tunnistaa lähellä olevat Bluetoothia käyttävät lasit.

Esimerkiksi Ray-Banin lasit kun käyttäjä on liittånyt puhelimeensa, niin kuin käyttäjällä tyypillisesti aina on, niin lasit ei enää sen jälkeen lähetä bluetooth infoa itsestään ja tuo äppi ei havaitse niitä.

Vierailija
31/32 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

I take a mental picture.

Kannattaa muistaa, että julkisella paikalla saa kuvata! Kuvien julkaisu on sitten eri asia, jos niissä on jotain loukkaavaa. Kannattaa miettiä miten käyttäytyy ja miten pukeutuu.

En siis itse kuvaa ketään missään, mutta tiedoksi, mitään laitonta ei julkisella paikalla kuvaamisessa ole.

Vierailija
32/32 |
16.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ray Banit voi muutenkin jättää huoletta hyllyyn. Bausch & Lomb myi vuosia sitten legendaarisen aurinkolasibrändin jollekin italiaanolle. Valitettavasti. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi