Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä siinä marjanpoiminnassa on niin vaikeaa

Vierailija
16.07.2026 |

Miksi ne marjat pitää yrittää poimtuttaa muilla? Jokainen poimii omansa, jolloin ketään ei riistetä.

Poimitko itse

Vaihtoehdot

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lystejä nuo apit, jotka ohjaa hyville marjapaikoille. Tosiasiassa ainoa käyttämänsä tieto on maapohja eli onko kuivaa kangasmaata vai ei.

Vierailija
22/57 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä taloakaan rupea itse tekemään kun olen konttorirotta.

Vaan teetän sen ammattilaisilla ja palkkaan luotettavan valvojan valvomaan niitä ammattilaisia. 

Parempi lopputulos niin kuin amatöörinä häslätessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap kuullut esim. vanhuksista, sairaista liikuntavammaisista tai ihmisistä, joilla ei työn vuoksi riitä juurikaan aikaa? Esim. mun äiti oli kova marjastamaan, mutta yrittäjänä oli vaikea löytää kovin paljon aikaa.  

Vierailija
24/57 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten aika kova homma kuljettaa kahta sankoa enempää jossain bussissa tai polkupyörällä. Polkupyörään saa lisäosia, eli maksaa lisää siitä että saa osan polkupyörän lisäosista.

Omakin marjapaikkani on 20 km päässä. Ei onnistuisi ilman autoa. Täällä kulkee julkiset tosi huonosti ja tuonnekaan ei mene julkista liikennettä koskaan. Koulukuljetukset lukuvuoden aikana hoidetaan ja ne on vain koululaisia varten.  Pääsee sinne pyörällä, mutta aika huonokuntoinen tie osan matkaa.  Autolla se menettelee.  

Vierailija
25/57 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaa maltaita kehittää itsensä marjapaikoille ja sieltä takaisin himaan.

- stadi

Bussilippu ei montaa euroa maksa.

Ne metsät ei yleensä ole kaikkein tiheimmin liikennöityjen bussilinjojen varrella. Joskus vuoroväli on tunnin ja silloin kyllä ottaa pattiin myöhästyä minuutilla. Vuoroja jää joskus myös ajamatta.

Höpsistä! Pääkaupunkiseudulla pääsee hienosti bussilla metsään. Vaikka keskelle Nuuksiota.

Vierailija
26/57 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap haluaa, että ne joilla on intoa ja halua poimia sekä tienata lisärahaa myymällä muille, eivät saisi sitä tehdä? 

Vierailija
27/57 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- stadi

Mee fillarilla.

Vierailija
28/57 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lystejä nuo apit, jotka ohjaa hyville marjapaikoille. Tosiasiassa ainoa käyttämänsä tieto on maapohja eli onko kuivaa kangasmaata vai ei.

Suomessa mustikoiden löytäminen metsästä ei ole mikään erityisen vaikea tehtävä. Vaikeampi on löytää metsää missä niitä ei olisi.

Vierailija
29/57 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- stadi

Ne metsät ei yleensä ole kaikkein tiheimmin liikennöityjen bussilinjojen varrella. Joskus vuoroväli on tunnin ja silloin kyllä ottaa pattiin myöhästyä minuutilla. Vuoroja jää joskus myös ajamatta.

Höpsistä! Pääkaupunkiseudulla pääsee hienosti bussilla metsään. Vaikka keskelle Nuuksiota.

Pienissä kaupungeissa on julkinen liikenne sangen olematonta. Itse poimin kyllä, mutta ei mun marjapaikoille pääse julkisilla. Lähin bussi taitaa kääntyä 15 km päässä, eli 5 km lähemmäksi pääsisin 20 km päässä olevia paikkoja. Omalla autolla meen, helpointa.  Poimin vain itselle ja läheisille.  

Uusilla paikkakunnilla menee aikansa löytää se marjapaikka. Ei se riitä, että menee metsään vaan, sillä eri marjat kasvavat eri paikoissa eikä niitä kasva aina edes tyypillisessä paikassa missä voisi kasvaa.  Tänä vuonna hyvä paikka voi olla ettei ensi vuonna ole mitään tai toiset ovat tyhjentäneet sen jo marjojen ollessa puoliraakoja.  

Vierailija
30/57 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa mustikoiden löytäminen metsästä ei ole mikään erityisen vaikea tehtävä. Vaikeampi on löytää metsää missä niitä ei olisi.

Ihan helppoa. Koivumetsässä ei takuulla ole, tai jos on paljon sammalta, jäkälää tai saniaisia, ei ole mustikkaa. Eikä hiekkaisilla maaperillä mustikka kovin hyvin pärjää.   

Vierailija
31/57 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- stadi

Pienissä kaupungeissa on julkinen liikenne sangen olematonta. Itse poimin kyllä, mutta ei mun marjapaikoille pääse julkisilla. Lähin bussi taitaa kääntyä 15 km päässä, eli 5 km lähemmäksi pääsisin 20 km päässä olevia paikkoja. Omalla autolla meen, helpointa.  Poimin vain itselle ja läheisille.  

Uusilla paikkakunnilla menee aikansa löytää se marjapaikka. Ei se riitä, että menee metsään vaan, sillä eri marjat kasvavat eri paikoissa eikä niitä kasva aina edes tyypillisessä paikassa missä voisi kasvaa.  Tänä vuonna hyvä paikka voi olla ettei ensi vuonna ole mitään tai toiset ovat tyhjentäneet sen jo marjojen ollessa puoliraakoja.  

Pienissä kaupungeissa voi vaan kävellä metsään. Parin kilometrin päässä kaupungin keskustan ytimestä ihan varmasti löytyy lähin marjapaikka.

Vierailija
32/57 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaan teetän sen ammattilaisilla ja palkkaan luotettavan valvojan valvomaan niitä ammattilaisia. 

Tosissasiko vertaat talonrakennusta marjanpoimintaan?

Vastaavasti minä en luota konttorirotan dokumentteihin, jos hän ei ole erikoistunut omalle pienelle erikoisalalleen.

Vierailija
33/57 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi marjojen poiminta hiertää sinua, ap? Eikö sinulla ole oikeita ongelmia?

Vierailija
34/57 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan helppoa. Koivumetsässä ei takuulla ole, tai jos on paljon sammalta, jäkälää tai saniaisia, ei ole mustikkaa. Eikä hiekkaisilla maaperillä mustikka kovin hyvin pärjää.   

Suomessa ei missään ole valtan suuria koivumetsiä. Koivikosta voi kävellä parinkymmenen metrin päähän ja taas löytyy mustikkaa.

Vierailija
35/57 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosissasiko vertaat talonrakennusta marjanpoimintaan?

Vastaavasti minä en luota konttorirotan dokumentteihin, jos hän ei ole erikoistunut omalle pienelle erikoisalalleen.

No mitäpä luulet olenko tosissani? 

Ja onko AP tosissaan? Vai trollaako.... 

Vierailija
36/57 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan työllistää mökkipaikkakuntamme ihmisiä, joille se 50 euroa  sangosta on tärkeä raha saada. Minulla on varaa siihen. 

Vierailija
37/57 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluan työllistää mökkipaikkakuntamme ihmisiä, joille se 50 euroa  sangosta on tärkeä raha saada. Minulla on varaa siihen. 

Hyvä pointti. Miksi veisin leivän sellaisen suusta joka sitä tarvii? Mun tunnit ei päivässä tahdo muutenkaan riittää edes vapaa-aikaan. Joten en mä rentoudu poimimalla marjoja. Se on ihan hemmetin raskasta puuhaa jos kerää enemmän kuin piirakan verran. Se on kivaa vaikka lasten kanssa. Sankotolkulla kerääminen on ihan saa***nan raskasta

Vierailija
38/57 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kestä selkä kun ollut 40 vuotta raskaassa työssä. Tuli varmaan liikuttaa liikaa kun paikat paskana. Puolukoita poimin viitisen litraa koska mustikoista en tykkää ja lakkoja tältä seudulta on löytynyt kourallinen viimeisen viidenkymmenen vuoden aikana

Vierailija
39/57 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marjametsät kaukana, eikä ole autoa.

Suomi on niin metsäinen maa, että sitä metsää on jokaikisessä kaupingissa. Suurin osa lähiöistäkin on rakennettu metsiin ja sitä on jätetty noihin jäljellekin. Helsingissäkään ei tarvitse kävellä kovin kauas, kun on metsiä. Siellä ehkä Kallion ja Ullanlinnan seudut ovat metsättömiä, mutta eipä sielläkään tarvitse kovin pitkälle kävellä, jotta löytää marjametsän. Mihin ihmeen kivikylään sinä olet eksynyt? Kerropa ihmeessä.

Vierailija
40/57 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Helsingistä lähtee Sipooseen tai Siuntioon marjaan, edestakainen matka on kympin. Aika paljon verottaa pomimalla säästettyä rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi