Karavaanarius, hyvät ja huonot puolet?
Harkitsen matkailuauton ostamista. Kokemuksia? En ole mikään retkeilijä, mutta sellainen matkailun vapaus kiinnostaa.
Kommentit (13)
Kiva harrastus, joukossa yllättävän paljon munannälkäisiä ukkomiehiä joiden kanssa helppo touhuta reissuilla.
Halvemmaksi tulee normaali auto ja yöpyminen hotellissa.
MIINUS: joudut koko ajan tervehtimään muita karavaanareita
Karavaanarius, vetoautona Prius, eväänä karavaaniruis.
Vierailija kirjoitti:
Halvemmaksi tulee normaali auto ja yöpyminen hotellissa.
Tuo on köyhän lausunto. Ei ap kysynyt kustannuksista.
Ovet ovat niin kapeita että pitää olla vaunu tai auto isolla takatallilla jonne voi dumpata mamman yöksi. Sille voi tehdä vaikka pienen ikkunan oveen.
Mulla oli matkailuauto kuusi vuotta. Myin pois "tarpeettomana". Meni sitten kolme kuukautta ja ostin asuntovaunun kun tuli vieroitusoireet. Vaunun kanssa pari vuotta ja sitten taas matkailuauto. Nyt ollut pitkään matkailuauto ja vaunu kun molemmissa omat hyvät puolensa. Tänä kesänä yli 30vrk ollut tien päällä.
Vierailija kirjoitti:
Kiva harrastus, joukossa yllättävän paljon munannälkäisiä ukkomiehiä joiden kanssa helppo touhuta reissuilla.
Kyllä, mutta myös toisinpäin. Minä olen 50v mies ja liikun yksin koirani kanssa. Ja kyllä joka leirintäalueelta löytyy nais-ihminen, jota puoliso ei voi/halua tyydyttää. Kesäkuussa nuorin on ollut 29v ja vanhin 62v. Yleensä siinä viiden kympin tietämissä. Kun ukko sammuu vaunuun, tulevat rouvat ulos juttusille jos on halua, niin tilaisuutta kannattaa käyttää hyväkseen. Ai että.
Karavaanarit ovat muuten aika riitaista porukkaa keskenään, vaikka oudoille kävijöille kättä nostetaan ja autetaankin herkästi. Menet saunaat niin kuulet kyllä melkoisia katkeria purkauksia ja pari mottaustakin olen jo tälle kesälle nähnyt. Mutta naiset ovat ihania, kaikki, joka ikinen.
Matkailuautoilla ei hinnat romahtanutkaan vaikka Petu korotti Diesel veron. Viime vuonna mullakin Trafi maksu taisi n.700€ ja nyt uusi oli yli 1200€/v
Harrastukseni (leijalautailu) takia asuntoauto on ehdoton, ja minulla on sellainen ollut jo 30 vuotta. Asuntovaunukokeilu jäi yhteen kesään.
Autossa voi nukkua missä vaan (ei pidä sotkea leiriytymiseen). Auton harrastusvälineineen saa käytännössä ihan vesirajaan, kun vain tietää paikat. Kaikki välineistö mahtuu takatalliin. Aurinkopaneelien ansiosta muutama päivä menee helposti ilman sähköä.
Kulutus on kova, ja nykyisin rekisterissä pito maksaa. Vanhoja asuntoautoja saa kyllä aika halvalla, mutta kunto ja laatu vaihtelevat. Yhtään autoa en ole ostanut uutena.
Konserteissa ja festareilla asuntoauto on myös kätevä. Ei tarvitse maksaa ylihintaisista hotellihuoneista.
Eläkeläisharrastus. Tai sitten lesta tms, jolla ei ole koko perhettä varaa viedä hotelliin. Tarpeita on kymmeniä erilaisia. Minä ostin Transitin, päätin että lomamatkat menevät siinä koko perheellä, vuokrataan mökki tai mennään hotelliin. Tulimme eka reissulta viikko sitten, ei mitään ongelmia. Vaimo piti kovasti että aamupalapöytä oli hotelleissa valmiina. Heinäkuussa ei kannata mennä hotelleihin, ne ovat täynnä ja hinnat tapissa. Me lähdemme uudelleen elokuussa viikon reissulle kotimaassa.
Hyvät puolet on juuri se vapaus. Huonot puolet on, että se on aika kallis laite. Mutta jos sinulla on varaa siihen, niin mikä ettei.
Jos et tiedä että oletko matkailuautoihmisiä, vuokraa sellainen viikoksi ja kiertele Suomea. Siinä sen näkee että kolahtaako.