Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Amispohjainen IT-alan työ kokemuksia

Vierailija
15.07.2026 |

Mikä on nykypäivänä ammattikoulupohjainen IT-alan työ, joka myöskin työllistää eikä tekoäly olisi heti viemässä työpaikkoja?

Itsellä jonkin verran kokemusta töiden puolesta tietokoneen peruskäytöstä, mutta ei mitään harrastuneisuutta yms. Nyt mietin alanvaihtoa ja tod.näk. jokin lyhyehkö amispohjainen koulutus tulisi kyseeseen. Koodariksi tuskin kannattaa opiskella aikuisena, jos ei ole pohjalla jotain erityistä mielenkiintoa tai harrastuneisuutta alalta?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/17 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työllistä. Pitäisi olla IT-tradenomi tai IT-insinööri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli datanomin tai tieto- ja viestintätekniikan perustutkintoa ei kannata opiskella aikuisena?

Vierailija
4/17 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tosiaan kannata, datanomeja on pilvin pimein työttömänä.

Vierailija
5/17 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amiksessa on mahdollista opiskella myös ICT-asentajaksi.

Vierailija
6/17 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli datanomin tai tieto- ja viestintätekniikan perustutkintoa ei kannata opiskella aikuisena?

Datanomi -tutkinto on aikamoinen sillisalaatti. Opetetaan vähän kaikkea, mutta mitään ei opeteta kunnolla. Eli mikäli haluaa asioita oppia, niin omatoimisesti joutuu opettelemaan. Tällä hetkellä olisi hyvä osata EntraID, InTune, Autopilot. Verkkopuolelta on hyvä osata  vähintäänkin ne perusteet ja mielellään jonkun tietoliikennekytkiminen konfigurointi. En puhu mistään kotikäyttöön tehdyistä laitteista. Pilvipuoli alkaa olla se, mikä on hyvä hallita, ja sieltä tietoturva, tietosuoja jne. 

Vierailija
7/17 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tosiaan kannata, datanomeja on pilvin pimein työttömänä.

Se on varmaankin nykytilanne. Itse olen datanomiksi valmistunut ihan 2000-luvun alkuvuosina. Itsellä on ollut "kohtuullisen" helppoa löytää oman alan töitä. Aika tarkkaan 20 vuotta olen ollut alalla. Pitkälti tehnyt eri tason service desk- ja lähituen tehtäviä.

Vierailija
8/17 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitse joku kapea osa-alue, jonka opiskelet omatoimisesti erittäin hyvin. 

Vierailija
9/17 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan nykytilanne, ettei kannata opiskella. Tällä hetkellä on niin paljon korkeakoulutaustaisia it-ihmisiä työttömänä, ettei jollain amistutkinnolla tee mitään.

Vierailija
10/17 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitettavasti koulutuksella ei ole nykyään mitään merkitystä

työpaikan saa vain kuulumalla valmiiksi eliittiperheeseen / hyvä-veli-sisko-kerhoihin

Vierailija
11/17 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista että ainakin 20 vuotta on nuoret opiskelleet ammatin josta ei työllisty. Sitten toisen ammattin, vielä ehkä kolmannen, jos tärppäisi. 

Vierailija
12/17 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole omaa harrastuneisuutta niin ei kannata. Tunnen pari, joilla se on kannattanut, ja heillä tosiaan omaa harrastuneisuutta paljon, ja oma, menestyvä firma molemmilla. Mutta jos ajattelit että ei kiinnosta niin paljon että siihen myös vapaa-aikaa käyttäisit, vaan se olisi sinulle pelkkä 8-16 työ, ja menisit jonnekin valmiiseen työpaikkaan, niin unohda. 

Vierailija
13/17 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele käyttämään tekoälyä koodaamisessa ja etsimään tekoälyn tekemiä virheitä, niin saattaa kannattaa. 

Vierailija
14/17 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

työpaikan saa vain kuulumalla valmiiksi eliittiperheeseen / hyvä-veli-sisko-kerhoihin

Älä jaksa tuota samaa mantraa hokea. Tuota on tullut kuultua & luettua ihan tarpeeksi. Itse aloitin tämän kuun alussa it-asiantuntijana, ja ei ole kyseiseen organisaatioon mitään suhteita. Kyseinen paikka on sellainen, mihin ei suhteilla päästä.

Vierailija
15/17 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä paras "tsäänssi" olisi juuri ICT/IT-asentaja, jos vaan osaa "asennella"; ja samaan myös kännykän korjailu. Suurille palkoille niillä tuskin pääsee tai ainakin joutuu painamaan pitkää päivää. Voihan sitä alussa tehdä ja opiskella sitten lisää (vaikka työnohessa). Sitten jos tähtää ylemmäksi, niin on luettava/opiskeltava lisää, juuri tuosta softa- ja tietoturvapuolesta.

.....

Olen ehkä väärä neuvomaan, kun mulla ikää (ja -sairauksia); ollut poissa työelämästä jo vuosia. Tuosta -kytkimen konfiguroinnista: Mulla (FM) ei aikoinaan annettu tehdä sitä vaan sen teki TLT:n ammattilainen. Nykyään osaisin tehdä sen vaikka unissani (kunhan vaan on tarkkana). ..... Osaan (tai osasin) myös koodata reititintä.

Vierailija
16/17 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä paras "tsäänssi" olisi juuri ICT/IT-asentaja, jos vaan osaa "asennella"; ja samaan myös kännykän korjailu. Suurille palkoille niillä tuskin pääsee tai ainakin joutuu painamaan pitkää päivää. Voihan sitä alussa tehdä ja opiskella sitten lisää (vaikka työnohessa). Sitten jos tähtää ylemmäksi, niin on luettava/opiskeltava lisää, juuri tuosta softa- ja tietoturvapuolesta.

.....

Olen ehkä väärä neuvomaan, kun mulla ikää (ja -sairauksia); ollut poissa työelämästä jo vuosia. Tuosta -kytkimen konfiguroinnista: Mulla (FM) ei aikoinaan annettu tehdä sitä vaan sen teki TLT:n ammattilainen. Nykyään osaisin tehdä sen vaikka unissani (kunhan vaan on tarkkana). ..... Osaan (tai osasin) myös koodata reititintä.

Kytkiminen konfigurointi on lopulta aika helppoa, kun yleisin tehtävä. Yleisimmät muutokset ovat lähinnä porttikohtaisia muutoksia. Yleensä isommat muutokset tekevät jotkut muut, kuin asentajat/lähituki. Itse konffaillut Ciscon, HP:n, Dell/Juniperin kytkimiä, niin mikäli näiden syntaksi pitäisi laittaa helppous järjestykseen, niin 1. Dell/Juniper 2. HP 3. Cisco. Asentajan palkkaus ei mikään iso ole, se pyörii siellä 2500-3000€+ välillä. Näissä hommissa yleensä on tarpeen se oman auton käyttö, niin kilometrikorvaukset maksetaan.

Vierailija
17/17 |
15.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä tätä mantraa hokevat ne, joita ei ole työt päässeet liiemmin rasittamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä