Kokemuksia siitä mitä muutoksia kehoon jos jättää pois leivän - siis ruisleivänkin. Laskeeko vatsan pöhötys?
Aloitin jokunen päivä sitten vähentämään ja nyt aion jättää ruisleivänkin kokonaan pois.
Kommentit (12)
Minä pääsin eroon närästyksestä jättämällä ruisleivän. Myös vatsan turpoaminen on harvinaista, jos en syö viljatuotteita. En syö muuten vhh, mutta viljan tuputtaminen ihmisille välttämättömyytenä saa monet voimaan huonosti. Kuitua saa muualtakin, ja ainakin minulla vatsa toimii normaalisti myös ilman leipää.
jos IBS vaivaa kannattaa ruisleipä vaihtaa kokeeksi esim kauraleiväksi, muuten ihan sama
Vierailija kirjoitti:
Minä pääsin eroon närästyksestä jättämällä ruisleivän. Myös vatsan turpoaminen on harvinaista, jos en syö viljatuotteita. En syö muuten vhh, mutta viljan tuputtaminen ihmisille välttämättömyytenä saa monet voimaan huonosti. Kuitua saa muualtakin, ja ainakin minulla vatsa toimii normaalisti myös ilman leipää.
Kyllä ne oireet ovat voineet helpottaa muustakin syystä.
Lisäsin reilusti viljoja, enimmäkseen kokojyvää ruokavalioon, syön kyllä myös ihan valkoista vehnääkin surutta. Tuloksena enemmän energiaa ja parempi iho.
Valkoinen sokeri pois
Ei jäätelöä ei karkkia ei muroja ei riisiä ei keksejä ei leivoksia ei jugurttia
Leivän poisto ei auta jos syöt sokerituotteita
Ei ole vaikutusta minulla ollut mihinkään. Ei pöhötykseen tai painoon. Ilmavaivatkin on edelleen eli siitäkään ei voi tuoretta ruisleipää syyttää.
Minun kokemukseni ruisleivän poisjättämisestä on, että iskee ummetus. Ja silloin vatsa kehittää enemmän myös kaasua ja olo on kaikin puolin tukala.
Sitä aina sanotaan, että syö paljon kasviksia tai ota kuitulisää, mutta minulla ne vain eivät tässä asiassa toimi yhtä hyvin kuin leipä.
En väitä että kaikilla on samoin, mutta minun vatsallani kannattaa syödä muutama pala ruisleipää päivässä, niin olo on kaikin puolin parempi. Valitsen mieluiten leivän, jossa on vain ruisjauhoja, suolaa ja vettä, eli ei mitään vehnää, mallasta, rouhetta, perunaa saati siirappia. Edes hiivaa ei tarvita, kun leipä on kohotettu juuritaikinalla.
Saan refluksia, närästystä ja turvotusta kaikesta leivästä. Pahin on ruisleipä ja kokojyväleipä sekä sellainen leipä missä on jotain siemeniä. Minulla on paksusuoliavanne josta osa oireista johtuu ilmeisesti. Mitta noita oireita oli jo ennen avannettakin jossain määrin.
Turvotus vähenee kyllä selkeästi, jos jätät viljatuotteet pois ja muutkin hiilarit (kasvikset ja sokerit) minimoit (alle 100 g/pv). Pelkkä leivän jättäminen ei vaikuta mitenkään.
Ei laske. Huuhaata, ellei ole joku suolistovamma.