Tulin hellepäivänä kotiin, taas oli kaikki ikkunat avattu kahmimaan kuumuutta talon rakenteisiin
"Mutta kun se veto viilentää..."
Talon rakenteet eivät ymmärrä vedosta mitään, ne ainoastaan mukautuvat siihen ilmamassaan, jota ikkunat auki pitämällä houkutellaan taloon. Eli varaavat itsensä kuumiksi ja sitten on entistä kuumempaa sisällä.
No turha tätä on yrittää rouvalle selittää.
Kommentit (80)
No ehkä sitä ei kiinnosta ohjeet joltain vauva av kirjoittelevalta vässykältä 😂
Minulla meni useampi kesä, että sain iäkkään äitini ymmärtämään tämän. Nyt vihdoin monen kesän selittämisen jälkeen avaa ikkunat vasta illalla nukkumaan mennessään.
Minä pidän ohjeiden vastaisesti ikkunat raollaan ja verhot edessä helteelläkin. Asun korkean talon ylimmässä kerroksessa. Aina kotiintullessani tuntuu ilma raikkaalta, vaikka olisi millainen helle. Mutta jos joskus olen sulkenut ikkunat niin ilma on todella tunkkainen. Aivan sama oli edellisessä asunnossakin kun asuin alhaalla. Kotona ollessani pidän myös parvekkeen ovea auki ja verhoa edessä. Verhot estävät auringon paisteen sisälle ja mahdollisten eläinten, kuten esim. lintujen lentämisen huoneistoon. Vieraatkin sanovat usein, että onpa täällä raikas ilma. Tuuletan ja siivoan paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ikkunat auki vasta illalla!
Jos on aamuvirkku, ikkunat auki aamusta ja kiinni siinä 8.00 - 10.00 ulko- ja sisälämpötilasta riippuen. Ymmärrän toki, etteivät useimmat herää saati halua herätä viiden - kuuden aikoihin kuten minä.
Ai niin, asun katutasossa kerrostaloalueella, joten en voi varomattomasti pitää ikkunoita auki nukkuessani.
Kesti pitkään, ennen kuin tajusin, että myös parvekelasi kannattaa pitää kiinni helteen aikana, ja se auki ja läpiveto vasta kun ulkona on viileää.
Kun tulee veto niin ilma vaihtuu ja asunto viilenee! Kyllä tuulisena päivänäkin on viileämpää kuin jos ei tuule. Mikset ymmärrä sitä?
Minulle ei ole tärkeää se että asunto olisi viileä, vaan että saan raikasta ja happipitoista ilmaa sisään. En halua olla ummehtuneessa ilmassa vain siksi että se olisi pari astetta viileämpää. Ilman tuulettamista myös kosteus jää pitkäksi aikaa ilmaan suihkun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kun tulee veto niin ilma vaihtuu ja asunto viilenee! Kyllä tuulisena päivänäkin on viileämpää kuin jos ei tuule. Mikset ymmärrä sitä?
Ei, tuulen vire poistaa kosteutta iholta, iholta poistuva kosteus viilentää ihoa. Jos ulkona on kolmekymmentä astetta lämmintä ja sisällä 24, niin miten se ulkoa sisään virtaava lämmin ilma ja sisältä ulos virtaava viileämpi ilma viilentää asuntoa? Seuraavaksi tarvittaisiin varmaan joku fyysikko selittämään tätä, vaikkei sitä enää kukaan muu ymmärtäisikään.
Jokainen tietää itse, mikä parhaalta tuntuu. Jos saisin läpivedon, pitäisin ikkunat koko ajan auki, koska olo vaan on parempi, kun saa ilmaa sisään oli miten kuuma tahansa. Kun en saa, pidän räppänät kiinni, mutta tosiaan vain olosuhteiden pakosta.
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän ohjeiden vastaisesti ikkunat raollaan ja verhot edessä helteelläkin. Asun korkean talon ylimmässä kerroksessa. Aina kotiintullessani tuntuu ilma raikkaalta, vaikka olisi millainen helle. Mutta jos joskus olen sulkenut ikkunat niin ilma on todella tunkkainen. Aivan sama oli edellisessä asunnossakin kun asuin alhaalla. Kotona ollessani pidän myös parvekkeen ovea auki ja verhoa edessä. Verhot estävät auringon paisteen sisälle ja mahdollisten eläinten, kuten esim. lintujen lentämisen huoneistoon. Vieraatkin sanovat usein, että onpa täällä raikas ilma. Tuuletan ja siivoan paljon.
Eli olet niitä jotka eivät millään halua uskoa ja ymmärtää. Sitten vingut kun asunnon lämpö nousee päivä päivältä korkeammalle.
Se tunkkainen haju, jonka huomaat on sinun asuntosi ominaishaju, jonka huomaat siksi, koska olet välillä ollut muualla
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei ole tärkeää se että asunto olisi viileä, vaan että saan raikasta ja happipitoista ilmaa sisään. En halua olla ummehtuneessa ilmassa vain siksi että se olisi pari astetta viileämpää. Ilman tuulettamista myös kosteus jää pitkäksi aikaa ilmaan suihkun jälkeen.
Laita myös suihkuhuoneen ovi kiinni, kun olet suihkussa, sitä kosteaa ilmaa ei kuulu levittää ympäri asuntoa. Suihkuun ilmanvaihto täysille ja ovi kiinni.
Ei mikään ihme, että asunnot homehtuu ja sitten tuoksuu ummehtuneelle, kun ei ymmärretä edes yksinkertaisia ohjeita
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitten tuuletin ei auta asunnon viilentämiseen?
Meillä kanssa ukko jankuttaa siitä ikkunoitten auki pidosta, aina kun se paska perse ei oo kotona, laitan ikkunat auki ja teen muutakin mistä se valittaa. Ja niitä valittamisen aiheita riittää.
Läpiveto asunnossa viilentää mukavasti. Mies lähti töihin niin voin rauhassa nauttia viileästä asunnosta kun ikkunat ja parvekkeen ovi auki 👍
Miksi teillä ei ole ilmalämpöpumppua? Hoidahan tuo asia nyt kuntoon ensin
Vaan minäpä suljin kaikki sälkkäritkin.