Onko viuhkasta todellisuudessa viilentävää apua helteillä, jos heilutat sitä itse?
https://www.is.fi/menaiset/tyyli/art-2000012002874.html
"Hagströmin hellepäivien luottotuote on paitsi käytännöllinen, myös tyylikäs.
- Viuhka on paras kesäasuste ja pikaviilentäjä. Kannan sitä aina mukanani käsilaukussa."
Viuhkan heiluttaminen on fyysistä ponnistelua. Jos viuhkaa heiluttaa itse, niin silloin kehon lämmöntuotanto lisääntyy. Joten onko viuhkan heiluttamisesta todellisuudessa mitään viilentävää apua?
Jos joku toinen heiluttaa sinulle viuhkaa, niin sitten se on eri asia.
Kommentit (5)
Kyllä siitä on.
Ei sen heilutus kovin suuri fyysinen ponnistus ole, niin kyllä se viilentää enemmän kuin lämmittää.
Viuhka on paras esim kuumassa bussissa tai konsertissa tms. Missä ollaan ahtaasti. Se on sellainen olon hetken helpottaja.
Mitä tiuhempaan viuhkoo, sitä enemmän se laihdutaa (energiaa kuluu). Kun useampi viukoo ristiin saadaan aikaan kunnon turbulenssi. Viuhka molempiin käsiin ja saat siiiivet!
Ei viuhka mitään viilennä, heilutti sitä sitten kuka tahansa. Ilma ainoastaan TUNTUU viileämmältä.
Viuhka helpottaa hien haihtumista iholta tuomalla kuivempaa ilmaa iholle. Haihtuminen on endoterminen eli lämpöä sitova prosessi, joka viilentää ihoa. Voit itse testata.
Oikeilla jäljillä olet. Energia ei häviä, vaan se muuttaa muotoaan. Kemiallinen energia, jota saadaan ruoasta, muuttuu viuhkaa heilutettaessa liike-energiaksi ja lämmöksi. Hiili sitoutuu happeen (kemotrofia) ja sitä rataa. Mikäli viuhkaa heilutetaan suljetussa tilassa, lämmön määrä siis lisääntyy.