Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rakastan kimalaisia

Vierailija
13.07.2026 |

Ne ovat ystäviäni. Olin äsken mustikkametsässä kimalaisia oli siellä pölyttämässä kukkia.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söpöjä pörröystäviä. Kukkia.

Vierailija
22/26 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On syytäkin rakastaa: jos kimalaisia ja muita pölyttäjiä ei olisi, niin pian ei olisi enää meitäkään. Erittäin huolestuttavaa ja pelottavaa pölyttäjiä vähentyminen ilmastonmuutoksen myötä.

Minä olen laittanut pihalle sellaisia kasveja joista kimalaiset ja mehiläiset tykkää, joka päivä pörrää noita kiinalaisia, mehiläisiä vähemmän viihtyvät paremmin tuolla niityllä. Valitettavasti erakkoampiaiset viihtyy myös, käyvät munimassa, lähdön sai yksi ampiainen kesän alussa kun haki pesäpaikkaa meidän jasmikkeesta, nehän olisi tappaneet kimalaiset

Pistääkö kiinalainen? Vai pörrää pihalla ja pölyttää vaan? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On syytäkin rakastaa: jos kimalaisia ja muita pölyttäjiä ei olisi, niin pian ei olisi enää meitäkään. Erittäin huolestuttavaa ja pelottavaa pölyttäjiä vähentyminen ilmastonmuutoksen myötä.

Minä olen laittanut pihalle sellaisia kasveja joista kimalaiset ja mehiläiset tykkää, joka päivä pörrää noita kiinalaisia, mehiläisiä vähemmän viihtyvät paremmin tuolla niityllä. Valitettavasti erakkoampiaiset viihtyy myös, käyvät munimassa, lähdön sai yksi ampiainen kesän alussa kun haki pesäpaikkaa meidän jasmikkeesta, nehän olisi tappaneet kimalaiset

Näin kerran keväällä kuinka kimalaisemo ajoi ampaisemon pois samasta pesäpaikasta.

Vierailija
24/26 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pistääkö kiinalainen? Vai pörrää pihalla ja pölyttää vaan? :D

Ei mielellään pistä edes ahtaalle joutuessaan. Nostelee etukäpäliään ja inisee jos sen mielestä joku pyrkii liian lähelle. 

Vierailija
25/26 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pelastanut useita kimalaisia hukkumiselta. Kerran pelastin kimalaisen nääntymiseltä helteellä. Annoin sille sokerivettä.

Vierailija
26/26 |
13.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä näin kerran metsässä kun kimalaisemo opetti pieniä vauvakimalaisia pölyttämään kukkia. Oli hassun näköistä kun iso äitikimalainen ja pari pientä kimalaisenalkua lähekkäin kukkaa pölyttämässä.

Vain kuningatar lisääntyy ja pysyy pesässään, ei lähde opettamaan työläisille meden keräämistä. "Kehitysvaiheet munasta aikuiseksiMuna (n. 4 päivää): Kuningatar munii munat siitepölypallon päälle ja hautoo niitä oman kehonsa lämmöllä.Toukka (n. 10–14 päivää): Munasta kuoriutuu valkoinen, jalkojen toukka. Kuningatar ruokkii sitä medellä ja siitepölyllä. Toukka luo nahkansa kolme kertaa kasvaessaan.Kotelo (n. 14 päivää): Toukka kehrää ympärilleen silkkisen kotelokopan. Tämän vaiheen aikana sille kehittyvät siivet, jalat ja silmät.Aikuinen työläinen: Valmis kimalainen pureutuu ulos kotelostaan. Aluksi se on hieman vaalea, mutta sen karvat tummuvat pian.Heti kuoriuduttuaan nuoret työläiset alkavat hoitaa pesää, ja muutaman päivän ikäisinä ne lähtevät ulos keräämään ravintoa."

Että ei nyt sentään inhimmillistetä kimalaisiakin