Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varastelu

Vierailija
12.07.2026 |

Tuttuni, jota myös ystävänäni pidän, on todella tiukoilla taloudellisesti. Ei vanhempia, menettänyt heidät onnettomuudessa, yksi sisar, joka tappoi itsensä pian vanhempian kuoleman jälleen. Isovanhemmat kuolleet. Mitään perintöä ei jäänyt keneltäkään, sos.vir. maksoi sekä sisaren, että vanhempien hautajaiset. Yksinhuoltaja, ex-mies kuoli väkivaltaisesti ennen vanhempien kuilemaa.  Tästä nyt n. viisi vuotta. Ystäväni on pian 30 v. Vanhempien kuoleman aikaa hän opiskeli yliopistossa, mutta joutui keskeyttämään opintonsa sisaren itsemurhan jälkeen. Koulutusta ei ole. Tehnyt matalapalkka hommia, nyt nekin olleet vähissä ja rahat eivät riitä. Hän asuu pienessä kaksiossa, lähiössä. Opiskelua ei uskalla jatkaa, pitäisi ottaa lainaa ja valmistuttua työllisyydestä ei takeita. 

N. vuosi sitten hän alkoi varastelemaan. Rehellinen, kunnollinen, tunnollinen ihminen. Koska hän ei enää kyennyt ruokkimaan lapsiaan. Hän ei tupakoi, käytä alkoholia, eikä herkuttele. Elämä on jatkuvaa selviytymistä. Hän varastaa vaatteita, ruokaa ja vitamiineja. Kirppareita hän käyttää ja ostaa niistä kaiken, aina kun löytää tarvitsemansa. 

En voi tuomita häntä. Hän varastaa tarpeeseen, ei luksukseen, herkkuihin ym. Itse autan häntä minkä voin, mutta se on hyvin pientä. 

Ystäväni tuntee syyllisyyttä ja häpeää tekojaan, muttei tiedä vaihtoehtoa. 

Mitä voin tehdä? Olemme samanikäisiä, itse vielä opiskelen. 

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha tilanne. Onko käymyt sossussa? Miten vapaaehtoiset  jotka auttavat? 

Vierailija
2/6 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paha tilanne. Onko käymyt sossussa? Miten vapaaehtoiset  jotka auttavat? 

On käynyt. Joskus jotakin saanut, mutta ttt. pitäisi elää. Tämä ihan mahdotonta. Nyt ensimmäisen kerran puolitettiin tuki koska ei ottanut työtä 60 km päästä. Jänellä ei tietenkään ole autoa, eikä julkisilla kulkeminen onnistu lasten vuoksi (menisi liikaa aikaa työmatkaan, 1.5-2 h suunta). Toinen lapsi 2. luokalla, toinen 4. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein toimittu. Yhteiskunta ansaitsee takaisin kurjuuden minkä on itse aiheuttanut.

Vierailija
4/6 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on fassistihallituksen vika...

Vierailija
5/6 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti vie K-kauppiaalta...

Vierailija
6/6 |
12.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein toimittu. Yhteiskunta ansaitsee takaisin kurjuuden minkä on itse aiheuttanut.

Vihahan kohdistuu ulkopuoliseen yrittäjään eikä yhteiskuntaan. Väärin toimittu kaikella tavalla. Muitakin keinoja on olemassa kuin varastelu. 

Ap lahjoita hänelle tavaroita joita hän voi myydä vaikka Vintedissä. Ostat kirppikseltä vaikka euron tavaroita joita hän voi myydä vitosella, esimerkiksi. Itse tekisin näin ja tekisin kaikkeni ettei hänen tarvitse viedä maksutta mitään. Lapset oppii huonoille tavoille hyvin äkkiä.

Eikö ole ruokajakelua, roskalavaryhmiä? 

Kyselyihin vastaamalla saa jossain vaiheessa lahjakortteja tai rahaa. Lapsiperheelle kyselyjä on varmasti enemmän kuin yksin asuvalle. Minullakin nyt noin 100€ edestä odottamassa. Ostan niillä jotain mitä voin myydä eteenpäin. Saan rahaa laskujen maksuun.

Rabble sovellus tarjoaa joskus joitakin tuotteita 100% cashbackilla, pitää vain olla tarkkana että toimii oikein (ostaa oikean tuotteen ja oikeasta kaupasta).

Ja se tavallinen vinkki, nyt ajankohtainen, marjojen poimiminen myyntiin, jos vaan lasten kanssa pääsee metsään.

Lisäksi voi ommella tai neuloa tuotteita myyntiin. Kierrätyskeskuksesta saa edullisesti tarvikkeita tai roskalavaryhmistä kun rohkenee pyytää.

Vaihtoehtoja on, kerro hänelle ja auta sen minkä pystyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme