Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kaikki lopulta lapsen persoonasta kiinni?

Vierailija
11.07.2026 |

Lapsia pitäisi ohjata ja kasvattaa, se on selvää, mutta minkä verran merkitystä sillä oikeasti on? Itseäni esim. ei ole koskaan kasvatettu oikein mitenkään, ainakaan kovin fiksusti. Silti olen aina kuin itsestään tiennyt, miten hoitaa asiani ja toimia järkevästi. Oon huolehtinut kaiken itse ilman, että ketään kiinnostaa ilman mitään pelkoa joutumisesta huonoille teille jne.  Melkein kuin sisälläni olis ollut joku toinen, joka kertoo, mitä tehdä ja mitä ei. Ja samoin yhden ja saman perheen lapsista yksi voi olla tosi menestyvä ja tolkku, ja toista ei saa ruotuun millään. 

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa. Osa lapsista on itseohjautuvia ja osa tekee koko ajan vääriä päätöksiä, eikä oikein kasvatuskaan mene perille.

Vierailija
2/5 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos puolison sisarussarjaa katsoo, niin ei uskoisi että ovat saman kasvatuksen saaneet. Toisaalta ei se kasvu ja oppiminen lopu siihen, kun muuttaa kotoa pois. Hyvässä ympäristössä ihminen oppii ja kehittyy edelleen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kaikki, vain osa. kuinka suuri osa, siitä ei ole yksimielisyyttä.

nature / nurture?

Vierailija
4/5 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös kyseenalaistan kasvatuksen merkitystä osittain. Tai sitten se on jostain sattumista kiinni. Koska sisaruksista vain yksi saattaa olla "vaikea" ja muut ihan luonnostaan järkeviä. Tästä on ihan kokemusta. Silti nykyään tuntuu, että vanhempia (äitiä) syytetään heti jos vähänkin ongelmia. 

Vierailija
5/5 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Temperamenttipiirteet on suhteellisen pysyviä, esim. onko luonnostaan enemmän ujo, rohkea, aktiivinen, millainen reaktioherkkyys yms. Kasvu ja kasvatus voi niihin jonkin verran vaikuttaa, lähinnä sen kautta miten niiden piirteiden kanssa oppii elämään ja vahvistaako kasvatus piirteitä vai häivyttää. Mutta ei niistä ikäänkuin voi kasvattaa pois. 

Luonteenpiirteet taas on sellaisia mihin voidaan kasvatuksella enemmän vaikuttaa, kuten rehellisyys, ahkeruus, ystävällisyys, kärsivällisyys. 

Samassa perheessä voi siksikin olla hyvin erilaisia lapsia, vaikka kasvatus olisi samanlaista. Vaikka eihän se koskaan ole, koska kasvatukseen vaikuttaa väistämässä myös lapsen temperamentti ja luonteenpiirteet, sekä mm. syntymäjärjestys (esikoisen ja kuopuksen kasvatus on erilaista, koska vanhemmilla tapahtuu koko ajan myös omaa kasvua). 

Ympäristöllä on kaikkien lasten kohdalla kuitenkin todella suuri merkitys siihen, kasvaako lapsesta hyvinvoiva ja esim. siihen millainen itsetunto hänelle kasvaa. Lämpimät, turvalliset ihmissuhteet on lapselle kaikkein tärkeintä. Oli hän sitten millainen tahansa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän