Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää kaverit, jotka eivät kutsu kylään!

Vierailija
21.05.2007 |

Minulla on pari-kolme sellaista kaveria, jotka mielellään tulevat aina meille, välillä jopa itse kutsuvat itsensä tyyliin " voitais tulla teille vaikka tänään?" . Mutta hyvin harvoin jos koskaan kutsuvat minua lapsineni vastavierailulle omaan kotiinsa.

Voisin ymmärtää, jos minulla esim. olisi isompi talo kuin heillä tms. mutta kun asumme kahden lapsen kanssa kerrostalokolmiossa ja kavereillani on tilavat omakotitalot, joissa olisi lapsilla tilaa leikkiä ulkonakin.

Olen miettinyt pääni puhki mistä tämä tilanne voisi johtua enkä keksi muuta kuin että kaverini ovat vain liian laiskoja ja saamattomia. He eivät jaksa siivota vieraita varten, vaikka olen monesti sanonut ettei sotku minua haittaa enkä todellakaan itse hysteerisesti siivoa, kun kaverini on tulossa lastensa kanssa. Enemmän sitä siivoamista on, kun vierailijat (äiti + 2-4 lasta) ovat lähteneet.

Myöskin se on ehkä esteenä, etteivät jaksa/viitsi leipoa tai ostaa mitään tarjottavaa, vaikkei sekään mielestäni ole todellakaan pääasia kyläilyssä. Itse tykkään leipoa ja meillä on yleensä aina pullaa pakkasessa ja keksejä kaapissa vieraille ja hyvin näyttävät kelpaavan. Monesti vien viemisiksi esim. itse tehtyä pullaa kun tiedän etteivät kaverini jaksa leipoa.

Nytkin pari kaveriani on jo suoraan sanonut, että tulisivat meille taas kylään, mutta en ole kutsunut. Jotenkin ärsyttää niin paljon, että ajattelin, etten vähään aikaan kutsukaan. Ehkä sitten tajuaisivat sen, että kyläilykin voi olla vastavuoroista. Hauskahan se olisi minunkin johonkin päästä eikä aina kotona kykkiä. Onneksi minulla on pari sellaistakin hyvää ystävää, joiden kanssa vastavuoroisuus pelaa loistavasti!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ei tee mieli kutsua erästä kaveria kylään, koska hän päästää lapsensa keksin tms. kanssa pois ruokapöydästä. Olen huomauttanut asiasta. Sen jälkeen kaverini on huolehtinut, että syödään pöydässä, mutta edelleenkään ei puhdista lapsensa käsiä ennen kuin päästää hänet leikkimään. Lapsi siis saattaa juosta suklaisin käsin olohuoneeseen. Huomautin edelleen asiasta ja kerrran jopa itse puhdistin lapsen kädet.

Onneksi kaverini ei ottanut nokkiinsa asiasta. Ei kaverini ilkeyttää tee näin, mutta hän ei vain muista asiaa, kun kotonaan arjessa toimii eri tavalla kuin meillä on tapana.

Meillä on olohuoneessa vaalea sohvakalusto ja muutenkin aika siistiä. Ja meidän lapsille on itsestään selvää, että kädet pestää kaiken sotkuisemman puuhan jälkeen. Siis itse kaveri sekä hänen lapsensa ovat ihania, mutta koska monesti kyläilyn jälkeen olen saanut puhdistaa sohvaa (kankaat ei irrotettavissa) tms. (jota ei omien lasten sekä useimpien vieraiden kanssa tarvitse tehdä koskaan), on minusta kertakaikkiaan helpompi mennä kylään hänen luokseen kuin joutua vahtimaan koko ajan.

Vierailija
2/12 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me yleensä menemme heille. He eivät juuri koskaan vaivaudu tulemaan meillepäin. Näin jo ennen lapsia, joten mikään ei ole siinä suhteessa muuttunut. Heillä on auto, mutta se ei asiaa auta. Me matkaamme sitten julkisilla kulkuneuvoilla yhden vaihdon kera heille ja takaisin.

Joskus olen miettinyt, että ystäväni taitavatkin valita ystävänsä sen mukaan, kuka viitsii heillä käydä. Jos joku ei viitsi, se on vähitellen goodbye.

Niin ja jos tulevat johonkin, ovat aina korkeintaan 1,5 tuntia - parhaassa tapauksessa - ja sitten lähtevät. Heidän luonaan pitäisi aina olla tuntikausia ja jäädä yöksikin että saisivat dokausseuraa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei viitsitä tulla. Siitä syystä, kun mulla on auto ja niin helppo liikkua. Aina olen siivoillut vieraita varten, kahvittanut, yms. Kyllä ärsyttää. Kun pyytää kylään, niin vastataan vaan " ettekö te tulis meille?" ... Eipä olla käyty nyt useampaan kuukauteen, eikä kukaan meillä.

Vierailija
4/12 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos vaan sanoisin, että haluat pois kotinurkista ja " me tullaan tällä kertaa sitten teille leikkimään" . Mitä tapahtuu?

Vierailija
5/12 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

He eivät tajua syytä ollenkaan, luulevat sinun suuttuneen jostain ihan muusta ja soppa valmiina.

Sano suoraan, että " me ollaan aina meillä, musta olisi kiva välillä päästä teilläkin käymään" . Jos joku vastaa että " ei meille voi tulla" niin voit kysyä miksi ja näin pääset asiassa eteenpäin. Mykkäkoululla menetät vaan ystävät.

Vierailija
6/12 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun kaverini ehdotti, että tulisivat meille, sanoin että menisinkin mielelläni heille. Ilme oli kyllä näkemisen arvoinen :) Ensin kaverillani oli vaikka mitä esteitä, lopuksi päästiin kylään mutta sekin oli varsinainen pikavisiitti, sillä hänellä oli muuta suunnitelmaa sille päivälle (oli menossa kylään jonkun toisen luo ja sinnekin lähti jo tuntia ennen sovittua aikaa, vaikka matkaan menee 10 min.).

En tiedä, tulee sellainen olo, etteivät he pidä joko minusta tai lapsistani mutta ei se kai niinkään voi olla, kun kylään kyllä tulisivat. Olen tosi huono tunkemaan itseäni " väkisin" minnekään, mutta olen sitä nyt vähän opetellut. Se vaan tuntuu tosi kurjalta enkä nauti sellaisesta vierailusta.

ap

PS. Niin joo, ja olen vielä kummi erään kaverin lapselle. Synttäreillekään en saanut kutsua, mutta sitten vaan väkisin menin ko. päivänä kylään. Meille kyllä tulisivat.

Vierailija
7/12 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai ole niitä jotka antavat lapsen remuta miten vain?

Vierailija
8/12 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen varma että asia johtuu lapsistasi. Tai ei varmasti suoraan lapsistasi vaan heidän käytöksestään/miten sinä siihen reagoit.

Onko lapsesi sisällä juoksevia tyyppejä? Kantavatko he leluja/tavaroita ympäri asuntoa?

Sinusta se voi vaikuttaa normaalilta tai pieneltä, mutta ainakaan minä en tykkää siitä, ja yhtä kaveriani en juuri tuon takia arvaa meille pyytää lapsineen, kun he todella pistävät paikat hyrskyn myrskyn " leikkiessään" , lähes aina hajoaa jotain (vaikka vain junaradan pala) ja lelut ja tavarat on heidän jäljiltään niin sekaisin että siivoan pitkään loppupäivän ja saan etsiä pieniä leluja hyllyjen ja sohvienkin alta...

Mutta siis nuokin lapset ovat kivoja ja pidän heistä kyllä, mielelläni heitä tapaan ja leikimme iloisina pihalla, puistoissa ja heidän kotonaan.

Vierailija
9/12 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

no meillä talo on tuon näkönen aina kun on ollut lapsiperhe kylässä! Minusta se on ihan normaalia ja haluan että lapset saavat leikkiä ja että he oikeasti viihtyvät. Jos nyt joku pieni nukenvaate hajoaa tai muuta niin ei voi mitään.

Kyllä musta on ihan luonnollista että juhlien jälkeen on paljon enemmän siivottavaa kun ennen juhlia.

Vierailija
10/12 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

että en pidä tavasta jolla lapsesi leikkivät meillä käydessään. En sanoisi, keksisin hätäpäissäni jotain ja lopulta kutsuisin heidät meille ja jollain tekosyyllä lopettaisin vierailun taas lyhyeen :/

Vai kestäisittekö kuulla suuttumatta että syy on lastenne tavassa olla kylässä? Minä itse ainakin loukkaantuisin jos minulle noin sanottaisiin.

Vierailija
11/12 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä ihan arjen kyläilyistä.

En anna omienkaan lasteni kantaa tavaroita ympäriinsä, en anna heidän mennä levittämään aikuisten makuuhuoneeseen mitään jne, lapset saavat kyllä leikkiä, mutta normaalisti, ei jokaisesta kyläilystä voi tehdä juhlaa jolloin remutaan ja levitetään tavarat joka huoneeseen.

Nämä kaverin lapset sitten taas kyllä haluaisivat mennä makuuhuoneeseen ottamaan unipehmotkin leikkiin, tutkimaan muuten vaan paikkoja sinne jne, en myöskään tykkää että esim nukkekoti kalusteineen raahataan keittiöön ja levitetään sinne, kun sillä on meillä selvästi oma paikka ja tila lastenhuoneessa. Myöskään pikkuautolaatikon (autoja on paaljon) raahaamista ja kippaamista takapihalle en hyväksy.

Jos kuulostaa liian vaativalta lapsillenne, älkää tulkokaan kylään ;)

kasi

Vierailija
12/12 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna pomppia sängyillä enkä heitellä leluja, koskaan ei lapseni ole hajottanut kylässä yhtäkään lelua eikä muutakaan mielestäni kamalaa ole tapahtunut. Joskus normaalia kiukuttelua tai riitelyä mutta sitä on silloinkin, kun meillä kyläillään. Pyrin aina noudattamaan kyläpaikan sääntöjä ja kotiin lähtiessä lelut kerätään paikoilleen.

Mutta sen sijaan, kun eräskin kaveri tulee lapsineen meille, kohellus on ihan eri luokkaa kuin heidän omassa kodissaan. Meillä on siis väljemmät säännöt ja kavereiden lapset ihan riehaantuvat siitä: leluja raahataan joka huoneeseen, juostaan pitkin ja huudetaan, mennään aikuisten makuuhuoneeseen (vaikken siitä tykkää) jne... Tulikin nyt mieleen, että ehkä sen vuoksi tämäkin kaveri tykkää tulla meille, kun meillä on " rennompaa" . Välillä tuntuu, että hän ei komenna lapsiaan kylässä riittävästi. Kotona he menevät kyllä kotinsa tiukkien sääntöjen mukaan, mutta eivät kylässä. Heidän kotinsa on kuin tahrattoman siisti museo, jossa ei ole kovin mukava olla. Ehkä he itsekin sitten ahdistuvat siitä, en tiedä.

Asia ei taida koskaan selvitä. En kyllä vaan osaa uskoa, että kyse olisi minun lasteni riehunnasta, mutta eihän sitä koskaan tiedä, kuinka joku toinen asian näkee. Ellei sitten kysy. Ehkäpä joskus kysynkin.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan