Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen kateellinen boomereille elämänfilosofiasta minkä mukaan kaikki on omista valinnoista kiinni

Vierailija
10.07.2026 |

Törmään jatkuvasti siihen miten 40-50-luvulla syntyneet ikäihmiset kuvittelevat koko elämänkulun olevan omista valinnoista kiinni. Heidän on mahdoton ymmärtää, että ns pelkkiä hyviä valintoja tehnyt ihminen jää vaikka DI- tai maisterinpaperit kourassa työttömäksi. Koko ajan etsitään selityksiä ihan pikkuasioista mitkä muka selkeästi johtivat kyseiseen lopputulokseen, vaikka heidän kohdallaan kyseinen asia ei olisi ollut este edes vitsillä. Kyky asettua toisen asemaan, siis empatia, on heillä täys nolla. 

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on luuseri, joka ei tehnyt oikeita valintoja ja syyttää moikistaan muita. Sä valitsit paskasti ja seuraus mukainen sen

Vierailija
22/40 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaakohan sitä kadehtia. Sehän tarkoittaa myös, että he silloin kantavat yksin vastuun jokaisesta epäonnistumisesta mitä elämässä on tullut vastaan. Mahtaa olla raskasta elää niin.

Kantavatko? Boomerit tuhosivat Suomen ja nyt nauttivat eläkepäivistään nuorten piikkiin. 

Maksoivat sinulle, neuvolan,päiväkodin, peruskoulun,ammatti tai lukiokoulutuksen ja siitä eteenpäin yliopsiton kunnes ole kohta 30 vuotias ja ehkä vihdoinkin menet töihin ja alat vuorostasi maksamaan veroja palkastasi, älä kakara kitise. Itse menin 17vuotiaana amiksen jälkeen töihin jota tein yli 40 vuotta kunnes jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle, tee edes nyt tuon verran ja kitise vasta sitten.

Hiljaa, boomeri. Sinun sukupolvesi myi Suomen pois ylikansallisille intresseille, tuhosi talouden ja aloitti suomalaisten kansanmurhan väestönvaihdolla. Ole hiljaa. Minä maksan itse omilla verorahoillani ne asiat, jotka väität maksavasi minulle. Eikä suurin osa koulutuksesta muutenkaan ole muuta kuin valtion aivopesua, jonka olisin mieluusti jättänyt väliin, jos olisin kyennyt. En muuten syyttäisi sinua yllä olevista asioista, mutta ilmeisesti mieluusti samaistut boomer-kollektiiviin, joten antaa palaa sitten. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se osittain noinkin, että kaikki ei ole itsestä kiinni, tai siis on mutta sielä takana on niin suuria mekanismeja mitkä saattaa pitää ihmistä jumissa. Sit viel jos on yksin kaiken kanssa niin siitä tulee vaikeampaa. Mutta sekin on totta että iso osa ihmisistä on oikeasti vaan luusereita ketkä ei ota eikä haluu ottaa vastuuta yhtää mistää. 

Ehkä sun piirissä. Vaihda seuraa.

Vierailija
24/40 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ap:n empatia monia työttömiä, pieni palkkaisia boomereita kohtaan, joiden lapset odottavat boomereiden elättävän heidät loppu elämänsä jopa eläkepäivinään. Pitäisi osata asettua toisen asemaan

Vierailija
25/40 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä olen kateellinen siitä, että tuolla elämänfilosofialla tosiaan pärjäsi. Työllistyminen oli varma valmistumisen jälkeen, talot oli halpoja jne.

Vierailija
26/40 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kateellinen siitä, että he osaavat äidinkieltään toisin kuin sinä.

Vierailija
27/40 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani ovat tuota ikäpolvea, mutta eivät kyllä suhtaudu noin. Ovat monesti surkutelleet sitä, miten haastavaa nykyaika on esim. heidän lastenlapsilleen, jotka siis ovat nuoria aikuisia. Monesti ovat myös todenneet, että nykynuorten elämää ei voi verrata heidän nuoruuteensa, koska ajat ovat olleet niin erit. Ja ovat todenneet myös, että joka ajassa on omat haasteensa. 

Isäni (s. 1947) sanoo, ettei lue enää uutisten kommenttipalstoja, kun hänen verenpaineensa nousee, kun siellä ihmiset jeesustelevat, että "kyllä sitä entisaikaankin/kun minä olin nuori" jne. 😅 Sanoi, että tekisi joskus mieli todeta kanssaeläkeläisille, jotka arvostelevat esim. opintotukea turhana etuutena, että jos opintotukiasioissa pitää palata 50-luvulle, niin samoin tulisi tehdä sitten eläkkeidenkin kanssa. 

Uskon ja toivon niin, että useimmat vanhempieni ikäpolven ihmiset ajattelevat kuten omat vanhempani. Somessa vaan möykkää se kovaäänisin porukka. Sama koskee vastakkainasettelua, jota nuorten ja työikäisten ja eläkeläisten välille on haluttu luoda. Kyllä suurin osa meistä työikäisistä ja nuorista haluaa, että eläkkeellä olevien eläkkeet riittävät elämiseen ja että vanhuksista pidetään asianmukaisesti huolta. Vanhukset ansaitsevat inhimillisen vanhuuden. 

Vierailija
28/40 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole. Koko kyseinen elämänfilosofia on valheellinen eikä varsinkaan 2000-luvulle sopiva.

Vierailija
29/40 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:ta. Boomereiden aika oli sellaista, että siitä isosta massasta oli helppo erottua jos lähti korkeakouluun opiskelemaan. Suurin osa opiskeli toisen asteen ammattitutkinnon jos sitäkään, joten korkeakoulutettu erottui selvästi ja mahdollisuus parempiin työtehtäviin. Nykyyän kun noin 40 % käy korkeakoulun ja työtehtävät ovat vähentyneet niin työmarkkinoilla on tunkua ihan eri lailla. Lisäksi moni ennen käsin tehty työ on kadonnut tietokoneiden ja automatisoinnin myötä.

Yrittämällä pystyi myös menestymään vaikka ihan peruskoulupohjalta jos jaksoi painaa pitkää päivää ja osasi hommat joko itseopittuna tai ammattikoulussa. 1990-luvun lama ja erilaisten ammatinharjoittamiseen liittyvien sääntöjen lisääntyminen vaikeuttivat tämän tien käyttämistä tehokkaasti. Uusi tuleminen yrittäjyyden saralla ovat sisällöntuottajat, mutta on vaikea tietää kauan sillä pystyy tienaamaan riittävästi, onko se 5, 10, 15 vuotta vai jotain muuta.

Yrittäjät vaan ovat valmiita, koulutuksesta riippumatta, tekemään tarvittaessa paljon töitä yrityksiensä eteen, vaikka tulevaisuudesta ei ole varmuutta. Toisista tulee tänäkin päivänä rikkaita ja toisista ei.

Vierailija
30/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat vanhempani ovat tuota ikäpolvea, mutta eivät kyllä suhtaudu noin. Ovat monesti surkutelleet sitä, miten haastavaa nykyaika on esim. heidän lastenlapsilleen, jotka siis ovat nuoria aikuisia. Monesti ovat myös todenneet, että nykynuorten elämää ei voi verrata heidän nuoruuteensa, koska ajat ovat olleet niin erit. Ja ovat todenneet myös, että joka ajassa on omat haasteensa. 

Isäni (s. 1947) sanoo, ettei lue enää uutisten kommenttipalstoja, kun hänen verenpaineensa nousee, kun siellä ihmiset jeesustelevat, että "kyllä sitä entisaikaankin/kun minä olin nuori" jne. 😅 Sanoi, että tekisi joskus mieli todeta kanssaeläkeläisille, jotka arvostelevat esim. opintotukea turhana etuutena, että jos opintotukiasioissa pitää palata 50-luvulle, niin samoin tulisi tehdä sitten eläkkeidenkin kanssa. 

Uskon ja toivon niin, että useimmat vanhempieni ikäpolven ihmiset ajattelevat kuten omat vanhempani. Somessa vaan möykkää se kovaäänisin porukka. Sama koskee vastakkainasettelua, jota nuorten ja työikäisten ja eläkeläisten välille on haluttu luoda. Kyllä suurin osa meistä työikäisistä ja nuorista haluaa, että eläkkeellä olevien eläkkeet riittävät elämiseen ja että vanhuksista pidetään asianmukaisesti huolta. Vanhukset ansaitsevat inhimillisen vanhuuden. 

Olen samaa mieltä ja kyllä suurin osa meistä eläkeläisistä haluaa auttaa tarvittaessa lapsiaan esim. lastenhoidossa ja taloudellisestikin, jos se vaan on mahdollista. Näinhän perheissä on aina toimittu puolin ja toisin.

Vierailija
31/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaakohan sitä kadehtia. Sehän tarkoittaa myös, että he silloin kantavat yksin vastuun jokaisesta epäonnistumisesta mitä elämässä on tullut vastaan. Mahtaa olla raskasta elää niin.

Kantavatko? Boomerit tuhosivat Suomen ja nyt nauttivat eläkepäivistään nuorten piikkiin. 

Maksoivat sinulle, neuvolan,päiväkodin, peruskoulun,ammatti tai lukiokoulutuksen ja siitä eteenpäin yliopsiton kunnes ole kohta 30 vuotias ja ehkä vihdoinkin menet töihin ja alat vuorostasi maksamaan veroja palkastasi, älä kakara kitise. Itse menin 17vuotiaana amiksen jälkeen töihin jota tein yli 40 vuotta kunnes jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle, tee edes nyt tuon verran ja kitise vasta sitten.

Yritin. Kukaan ei antanut mahdollisuutta tai palkannut. En tiedä mitä väliä millään on enää.

Täytän muutaman vuoden kuluttua 50.

-X sukupolvelainen

Vierailija
32/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole boomeri mutta samaa mieltä. Itse katselen ihmetellen miten varakkaita nuoret ovat. Minä asuin nuorena monesti alivuokralaisena ja söin pelkkää riisiä tai makaroonia, kun piti pärjätä omillaan. 

Vierailija
33/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiljaa, boomeri. Sinun sukupolvesi myi Suomen pois ylikansallisille intresseille, tuhosi talouden ja aloitti suomalaisten kansanmurhan väestönvaihdolla. Ole hiljaa. Minä maksan itse omilla verorahoillani ne asiat, jotka väität maksavasi minulle. Eikä suurin osa koulutuksesta muutenkaan ole muuta kuin valtion aivopesua, jonka olisin mieluusti jättänyt väliin, jos olisin kyennyt. En muuten syyttäisi sinua yllä olevista asioista, mutta ilmeisesti mieluusti samaistut boomer-kollektiiviin, joten antaa palaa sitten. 

Aamen

Vierailija
34/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä onkin ellei ole joutunut vainon ja rikosten kohteeksi jotka vaikuttaneet moniin asioihin. Näinhän ei yleensä ole. Taidan olla ainoa tässä mittakaavassa. 

Vierailija
35/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella asiaton kommentti. Kukin sukupolvi elää arkensa niissä oloissa mitkä kulloinkin sattuvat olemaan. 40-50-luvuilla syntyineille ei paljoa empatiaa ollut tarjolla sodan kurittamien vanhempien lapsina köyhyyden keskellä. Moni meni töihin jo 14-15-vuotiaana tehtaisiin hengittelemään kemikaaleja ja puun pölyä. Jotkut tekivät jopa 50 vuoden pituisen työuran. Harva pääsi fiinisti veteen paskantamaan, vessat oli ulkona ja perseet pyyhittiin sanomalehteen. Kouluihin pääsi vain herraskakarat. 

Älkää nuoret puhuko mitään ajoista, joista ette mitään tiedä ettekä ymmärrä. Boomereihin verrattuna teillä on ollut tikkari joka ruumiinaukossa jo syntyessänne. 

Vierailija
36/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikamoinen syytös, jonka todenperäisyyttä itsekin epäröit kirjoittamalla "ilmeisesti mieluusti samaistut boomer-kollektiiviin". Mihin kollektiivin itse kuulut?

Vierailija
37/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin , löytyyhän se juurisyykin tähän avaukseen.

Vierailija
38/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä ole noin hyväuskoinen.

Vierailija
39/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tunnista vanhempani tuosta. Aina ovat puhuneet, että vähempiosaisia pitää auttaa, kaikilla ei ole samoja mahdollisuuksia. Elämä on osittain sattumasta kiinni.

Minusta nimenomaan he ovat vielä sitä ikäluokkaa  että jos vanhemmat eivät olleet valmiita oppikoulua kustantamaan, niin mahdollisuuksia korkeampaan koulutukseen ei ollut/ ne olivat minimaaliset.

Silti tästä huolimatta tai sen vuoksi ovat kannustanneet meitä lapsiaan opiskelemaan, elämään säästäväisesti ( 70-luvulla syntyneen mielestä pihisti, 2000-luvulla syntyneen mielestä itarasti) ja sijoittamaan. Tee kaikkesi itsesi eteen, jotta voit tarvittaessa auttaa toisia. 

Vierailija
40/40 |
11.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jokainen sukupolvi on oman aikansa kasvatti niin hyvine kuin huonoine puolineen. Mitä tulee boomereiden elämänfilosofiaan, niin ainakin omassa tuttavapiirissä 90-luvun lama oli monille herätys. Se mitä heidän asenteessa kunnioitin, oli se että konkursseista ja velkavankeuksista huolimatta he palasivat työelämään heti kun ajat paranivat, vaikken tiedä oliko siitä paljoa taloudellista hyötyä. Mielestäni nykyään laitetaan enemmän yhteiskunnan vastuulle ja katkeroidutaan helpommin siitä, jos asiat eivät mene kuten niiden piti mennä. Usein tuo yhteiskuntaa kohtaan tunnettu katkeruus lamaannuttaa eikä motivoi yrittämään itse enemmän.