Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä opiskelija pärjää? Miten opiskelijabudjetti muodostuu nuorellanne?

Vierailija
09.07.2026 |

Millaisia opiskelubudjetteja nuorellanne on (joka muuttaa siis kauas kotoa opiskelijakaupunkiin) ? Millä on tarkoitus pärjätä per kk (sis vuokra/ruoka/bussilippu)

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki ja asumislisä.Ellei ne riitä on mahdollisuus hakea toimeentulotukea. Mutta ennen toimeentulotuen hakemista on ollut pakko ottaa opintolainaa.

Toimeentulotuella opiskeleminen on käytännössä kiellettyä. Eli ei onnistu.

Ei ole, toimeentulotukea saat aina jos ei muita tukia (esim opintolainaa) saa, ihan sama vaikka olet opiskelija.

Vierailija
22/57 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan sivuilta löytyy tiedot. Opintoraha on 279e ja asumislisä riippuu asuinkunnasta. Omilla opiskelijalapsillani se on 216e kk. Nuo tuet tulee siis syyskuusta toukokuuhun. Toinen lapseni on myös töissä opintojen ohessa. Toinen ei saanut töitä, joten maksan solusunnon vuokran ja ruoan kesän ajan. 

Avustan lapsiani ympäri vuoden. Maksan puhelinlaskut, vaatteet ja harrastukset ja annan myös ruokarahaa. Molemmat asuvat soluasunnoissa, mutta vuokra on silti 350e.

Opintotuilla ei pärjää ilman lainaa, töitä tai läheisten apua. 

Kiitos, ensimmäinen fiksu vastaus, fiksulta ihmiseltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää opiskella, jos rahat ei riitä?

Riittäähän ne, kun äiti auttaa. Suomessa pääsee sentään vähällä, ei ole lukukausimaksuja ja valtio antaa sen opintotuen. Monessa muussa maassa joutuisi oikeasti panostamaan lasten kouluttamiseen. Nyt riittää, kun maksaa tuon yksiön vuokran.

Vierailija
24/57 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei heti päässyt yliopistoon. Oli koko lukion ajan ollut S marketissa töissä.

Luki avoimessa kursseja ja teki n 20 h viikossa. Sai kivasti rahaa säästöön ja kun oli opintopisteet koossa, tiesi pääsee sisään. 
On ottanut vielä kesällä kursseja, kun ei saanut enempää, kuin 20 h töitä.

Sovittiin ei muuta vielä ekana vuotena pois kotona, katsotaan milloin mieli muuttuu.

Vierailija
25/57 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoissa kaupungeissa Pk-seudun ulkopuolella opiskelija saa maksimissaan 527 e kk opintotukea ja asumislisää. Tänä 9 kk vuodesta. Tällä voi kattaa vuokran 9 kk vuodesta.. Loput rahat elämiseen täytyy tienata töissä käymällä jne.

Tai halutessaan ottaa opintolainaa.

Eli 9 kk vuodesta = 527 e kk tukia.

Meillä nuori käy kahdessa osapäivätyössä myös. 

Loput tulee vanhemmilta. 

Kesällä täytyy maksaa koko vuokra itse = 3 kk ajan joka vuosi.

Lapsen laskuja saa maksaa niin paljon kuin haluaa verotta. Mutta rahaa et voi siirtää tilille suoraan.  Eli voit maksaa vuokran osuuden, puhelinlaskun, sähköt ym.

Budjetoisin alkuun huonekalut, astiat ym kodin tarpeet mitå pitäå hankkia ja muuttokulut. 

Tämän jälkeen  joka kuukausi puhelin, kotivakuutus, bussilippu, 300 e kk ruoka ym (10 e /päivä) , lääkkeet ja vuokra, sähkö, vesimaksu.  Muut kulut kuten vaatteet. 

Sanoisin 450 e kk muuhun kuin vuokraan ja mikäli tuo 527 e tuki ei riitä koko vuokraan esim yksiössä, niin sitten vielä loppuosa vuokrasta päälle. 

Mutta 9 kk x 450 e opintokuukausina (527 e vuokraan tukina), ja 3 kk x (450 e plus koko vuokra itse maksettuna) . 

Sanoisin 7000 e vuosi ihan minimielämä. Jos haluaa harrastaa, käydä jossain , pukeutua hienommin ym niin 10 000 e vuosi. 

Vierailija
26/57 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumis- ja opintotuki n 550e, siitä - vuokra 670e.

Heti miinuksella. 

Ensimmäiset 2v joutui ottamaan lainaa, sitten onneksi sai töitä 20v viikossa, siitä kertyi n 1000e/kk, kesällä tienestiä tuli tuplat per kk

Vierailija
27/57 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuu kotona. Jotain hyötyä Helsingissä asumisesta.

Vierailija
28/57 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntola, kaikki ruuat, vaatehuolto ja kotimatkat talon puolesta. Puolikas päiväraha maksetaan 12kk/vuosi. Opintolaina nostettu, jos opintojen jälkeen tarvii vaikka käsirahaa omaan kotiin / hyvitys.

Vierailija
29/57 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen asuu tyttökaverin kanssa yksiössä. Vuokra noin 660€ ja tukea taitavat saada kumpikin noin 500€. Esikoinen käy lomilla töissä joten opiskeluaikanakin näyttää jopa jäävän vähän säästöön kun elää säästeliäästi ja on töitä. Minä maksan puhelimen, 

Toinen asuu yksiössä vuokra noin 550€. Maksan puhelimen ja ensimmäisen kesän vuokrat. Säästöistään aikoi ottaa loput tarvittavat rahat opiskeluun. Kerkesi ennen muuttoa olla vuoden töissä ja asui sen kotona eli melkein koko vuoden palkka säästötilillä. 

Molemmille on käyty siivoamassa asunnot, hommattu pakolliset huonekalut (sänky, pöytä, tuoli). Lisäksi olen hommannut siivousvälineet, astiat ym asuntoon.

Molemmat käyvät muiden töiden lisäksi siivoamassa mummoilla, leikkaavat nurmikot ym ym pientä lisätienestiä. Näitä ovat tehneet jo alakouluikäisestä ja oppineet säästämään jo sieltä asti tulevaisuutta varten joten rahankäyttö molemmilla hyvin hallussa. 

Vierailija
30/57 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntola, kaikki ruuat, vaatehuolto ja kotimatkat talon puolesta. Puolikas päiväraha maksetaan 12kk/vuosi. Opintolaina nostettu, jos opintojen jälkeen tarvii vaikka käsirahaa omaan kotiin / hyvitys.

Kadis?

Vierailija
31/57 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vältän sellaista, että kaikki elämisen kulut maksettaisiin lapselle. Jos tottuu aikuisuuden alussa siihen, että omat tulot ovat kokonaan käytettävissä ostoksiin ja huvitteluun, se voi jäädä päälle. Minulla on sukulaisia, jotka vielä keski-iässä kinuavat vanhemmiltaan isoja hankintoja. Nämä ovat ihan poikkeuksetta niitä, jotka eivät maksaneet opiskelijoina laskujaan itse. 

Maksan siksi lapseni vuokran, mutta en muuta. Vuokra on sen verran iso kulu, että sen maksaminen jättää tarpeeksi rahaa laskuihin ja ruokaan ja vaatteisiin. Jos rahat eivät riitä, pitää miettiä työnteon lisäämistä. Toki voi toivoa jotain isompaa joululahjaksi tai synttäriksi.

Vierailija
32/57 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menot: soluhuoneen vuokra 370 €/kk, ruoka 250 €/kk, HSL-kuukausilippu 45 €/kk, muut 100 €/kk. Yhteensä 765 €.

Opintotuki ja opiskelijan asumistuki ovat yhteensä 565 €. Loppu 200 €/kk joko opintolainalla tai kesätöiden säästöistä.

Opintolainaa kannattaa joka tapauksessa nostaa sen verran, että saa maksimiopintolainahyvityksen 6200 € (300 op tutkinnossa).

Vierailija
33/57 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää opiskella, jos rahat ei riitä?

Riittäähän ne, kun äiti auttaa. Suomessa pääsee sentään vähällä, ei ole lukukausimaksuja ja valtio antaa sen opintotuen. Monessa muussa maassa joutuisi oikeasti panostamaan lasten kouluttamiseen. Nyt riittää, kun maksaa tuon yksiön vuokran.

No, me olemme panostaneet lapsemme opiskeluun ja säästäneet lapsilisät sekä nuori on laittanut kesätöistä rahaa myös säästöön. Nuori nosti myös opintolainaa jonka on sijoittanut. 
Suomessa on ketään hyödyntämätön pienten tukien viidakko. Opinnot yllätti vanhemmat, kuin talvi autoilijan? 

Vierailija
34/57 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vältän sellaista, että kaikki elämisen kulut maksettaisiin lapselle. Jos tottuu aikuisuuden alussa siihen, että omat tulot ovat kokonaan käytettävissä ostoksiin ja huvitteluun, se voi jäädä päälle. Minulla on sukulaisia, jotka vielä keski-iässä kinuavat vanhemmiltaan isoja hankintoja. Nämä ovat ihan poikkeuksetta niitä, jotka eivät maksaneet opiskelijoina laskujaan itse. 

Maksan siksi lapseni vuokran, mutta en muuta. Vuokra on sen verran iso kulu, että sen maksaminen jättää tarpeeksi rahaa laskuihin ja ruokaan ja vaatteisiin. Jos rahat eivät riitä, pitää miettiä työnteon lisäämistä. Toki voi toivoa jotain isompaa joululahjaksi tai synttäriksi.

Rahankäsittely pitäisi ottaa osaksi kasvatusta pienestä pitäen ikätason mukaisesti. Sukulaisesi oli paskoja kasvattajia. 

Vierailija
35/57 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahankäsittely pitäisi ottaa osaksi kasvatusta pienestä pitäen ikätason mukaisesti. Sukulaisesi oli paskoja kasvattajia. 

Ei se lapsesta asti ikätason mukaisesti kasvattaminen auta yhtikäs mitään, jos homma kämmätään sillä, että nuori aikuinen tottuu pitämään reiluna käyttää omat rahansa vain kivoihin juttuihin ja odottaa jonkun muun maksavan ikävät perusasiat. Teot ratkaisevat, eivät sanat. 

Alaikäiselle kuuluukin maksaa eläminen, joten lasta ei voi siinä vaiheessa oikein millään kasvattaa oman talouden hallintaan. Joskus vanhemmat ylpeilevät oikein sillä, että alaikäinen nuori käy ahkerasti töissä ja tienaa. Työkokemus on tietysti hyvä asia, mutta kaksi tonnia kuussa humputteluun nollaveroprosentilla voi olla aika jäätävä karhunpalveluskin. Osa osaa säästää tienestit opiskeluajalle ja se on hieno juttu. Semmoisen voi tehdä epämotivoivaksi, jos hövelisti maksaa toisen laskut liian pitkään. Tuhlaaminen on erittäin kannattavaa, jos vanhemmat aina paikkaavat tyhjätaskun rahatilanteen ja ehkä vielä rohkaisevat tuhlaamaan sanomalla, että pitäähän sun saada nauttia työllä ansaituista rahoistasi. Ikään kuin vanhemman rahat eivät olisi työllä ansaittuja nekin, vaan jotain perheen lastenkin yhteisomaisuutta

Tilaisuus talouden hallinnan opetteluun tulee silloin, kun täysi-ikäinen muuttaa pois kotoa. Silloin pitää jotenkin järjestää asia niin, että nuori joutuu itse laskemaan tulonsa ja menonsa ja budjetoimaan myös vessapaperiin ja tiskiaineeseen rahaa. Valmistumisen jälkeen voi olla myöhäistä. Vaikka aikuinen lapsi sitten maksaisi itse omat menonsa, hän saattaa pitää sitä pohjimmiltaan epäreiluna ja turhauttavana ja aina uuden tai ylimääräisen menon kohdalla miettiä, voisiko joku muu maksaa tämän minulle.

Vierailija
36/57 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se lapsesta asti ikätason mukaisesti kasvattaminen auta yhtikäs mitään, jos homma kämmätään sillä, että nuori aikuinen tottuu pitämään reiluna käyttää omat rahansa vain kivoihin juttuihin ja odottaa jonkun muun maksavan ikävät perusasiat. Teot ratkaisevat, eivät sanat. 

Alaikäiselle kuuluukin maksaa eläminen, joten lasta ei voi siinä vaiheessa oikein millään kasvattaa oman talouden hallintaan. Joskus vanhemmat ylpeilevät oikein sillä, että alaikäinen nuori käy ahkerasti töissä ja tienaa. Työkokemus on tietysti hyvä asia, mutta kaksi tonnia kuussa humputteluun nollaveroprosentilla voi olla aika jäätävä karhunpalveluskin. Osa osaa säästää tienestit opiskeluajalle ja se on hieno juttu. Semmoisen voi tehdä epämotivoivaksi, jos hövelisti maksaa toisen laskut liian pitkään. Tuhlaaminen on erittäin kannattavaa, jos vanhemmat aina paikkaavat tyhjätaskun rahatilanteen ja ehkä vielä rohkaisevat tuhlaamaan sanomalla, että pitäähän sun saada nauttia työllä ansaituista rahoistasi. Ikään kuin vanhemman rahat eivät olisi työllä ansaittuja nekin, vaan jotain perheen lastenkin yhteisomaisuutta

Tilaisuus talouden hallinnan opetteluun tulee silloin, kun täysi-ikäinen muuttaa pois kotoa. Silloin pitää jotenkin järjestää asia niin, että nuori joutuu itse laskemaan tulonsa ja menonsa ja budjetoimaan myös vessapaperiin ja tiskiaineeseen rahaa. Valmistumisen jälkeen voi olla myöhäistä. Vaikka aikuinen lapsi sitten maksaisi itse omat menonsa, hän saattaa pitää sitä pohjimmiltaan epäreiluna ja turhauttavana ja aina uuden tai ylimääräisen menon kohdalla miettiä, voisiko joku muu maksaa tämän minulle.

🤦‍

Vierailija
37/57 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hankkiutua ulosottoon (esim joku 200€ lasku), sitten ei saa opintolainaa ja voi opiskella toimeentulotuella, säästä tuhansia kun maksat vaan tuon parin sadan velan kun valmistut etkä 40 000€ opintolainaa.

Eiks tuo opintilaina ole aika halpakorkoista lainaa? Voihan sitä pitää varalta vaikkei käytä.

Opintolainassa on ihan normaali korko. Matalan korot ajat ovat olleet jo pitkään ohi. 

Vierailija
38/57 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

esikoinen asuu tyttökaverin kanssa yksiössä. Vuokra noin 660€ ja tukea taitavat saada kumpikin noin 500€. Esikoinen käy lomilla töissä joten opiskeluaikanakin näyttää jopa jäävän vähän säästöön kun elää säästeliäästi ja on töitä. Minä maksan puhelimen, 

Toinen asuu yksiössä vuokra noin 550€. Maksan puhelimen ja ensimmäisen kesän vuokrat. Säästöistään aikoi ottaa loput tarvittavat rahat opiskeluun. Kerkesi ennen muuttoa olla vuoden töissä ja asui sen kotona eli melkein koko vuoden palkka säästötilillä. 

Molemmille on käyty siivoamassa asunnot, hommattu pakolliset huonekalut (sänky, pöytä, tuoli). Lisäksi olen hommannut siivousvälineet, astiat ym asuntoon.

Molemmat käyvät muiden töiden lisäksi siivoamassa mummoilla, leikkaavat nurmikot ym ym pientä lisätienestiä. Näitä ovat tehneet jo alakouluikäisestä ja oppineet säästämään jo sieltä asti tulevaisuutta varten joten rahankäyttö molemmilla hyvin hallussa. 

Mikö tuossa siivouksessa niin kiehtoo? Ja miksi käyt siivoamassa lapsen kämpän ja lapsi sitten siivoaa mummoilla?

Vierailija
39/57 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä asuu kotona. Jotain hyötyä Helsingissä asumisesta.

Todella hieno tilanne opiskelijalla!  Lisäksi perhe lähellä tukena.

Vierailija
40/57 |
10.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa hankkiutua ulosottoon (esim joku 200€ lasku), sitten ei saa opintolainaa ja voi opiskella toimeentulotuella, säästä tuhansia kun maksat vaan tuon parin sadan velan kun valmistut etkä 40 000€ opintolainaa.

Eiks tuo opintilaina ole aika halpakorkoista lainaa? Voihan sitä pitää varalta vaikkei käytä.

Opintolainassa on ihan normaali korko. Matalan korot ajat ovat olleet jo pitkään ohi. 

Ok. Tuota en tiennyt, hyvä tietää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi