Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä koulutus kannattaa suorittaa? Mikä on ollut sun urapolkusi?

Vierailija
07.07.2026 |

Olen 29-vuotias alanvaihtaja. Nykyinen koulutukseni on hevosalalla ja olen tällä alalla työskennellut viitisen vuotta. Hevosalan koulutus ja alalla tehdyllä uralla ei kuitenkaan tunnu olevan mitään painoarvoa muun alan töissä. Ymmärrettävästi.

Nyt mietin, että kouluttautuisin uudelleen töiden ohella.

Onko turhaa kouluttautua tradenomiksi, jos kuitenkin päätyy samaan työhön minkä saisi ilman koulutusta? 

Tuntuu, että hyväpalkkaiset ja miellyttävät työt saa vain tuntemalla jonkun joka tuntee jonkun. 

Mikä on ollut sun urapolkusi?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustikanpoimijaksi olen yrittänyt kouluttautua mutta se on vaikeaa, minun on vaikea erottaa mustikkaa ja juolukkaa toisistaan. 

Selkääkin kolottaa ja lisäksi pelkään, että kohtaan metsässä miehen.

Vierailija
22/30 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutuksiahan ei noin vain suoriteta, esim. itse en päässyt aikoinaan ensinnäkään peruskoulun jälkeen mihinkään ammatilliseen koulutukseen, piti käydä 10. luokka ja tyytyä sellaiseen mihin sattui pääsemään, mutta eipä sitä koulutusta vastaavaan työhönkään edes päässyt. Myöhemmin hakemaani amk tietotekniikkakoulutukseen, johon oikeasti olisin halunnut, aloituspaikkoja oli 20 ja melkein 500 hakijaa, alin hyväksytty pistemäärä oli n. kaksinkertainen omiin pisteisiini nähden. 

Tässä kirotussa maassa ei pääse töihin eikä opiskelemaan jos et kuulu sisäpiiriläisiin joita voidaan valita "erikoistapauksina" muiden ohi koulutuksiinkin... sitten vielä on otsaa vttuilla muille että ei ole "viitsinyt" opiskella stana!!!

Jos et peruskoulun jälkeen päässyt jatko-opintoihin, niin pitäisiköhän katsoa hieman peiliin? Numerosi eivät ole varmaan olleet kovinkaan kaksisia? Itse olen opiskellut 2 ammattitutkintoa, ja ollut omaa koulutustani vastaavassa työssä 20 vuotta. Mitään ns. sisäpiiriä ei ole edes olemassa, näitä viljelevät ne tapaukset, joita työn teko ole liiemmin päässyt rasittamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun urapolku ei ole ollut koulutusjohtoinen, sillä pääsin aikanaan YO-merkonomin papereilla IT-alan hommiin ysärin loppupuolella. Työn ohessa opiskelin sitten 2000-luvulla tietojenkäsittelyn tradenomitutkinnon ja kohta aloittelen vielä YAMK-tutkintoa tuon päälle. Enimmäkseen kaikki uraliikut on tapahtunut työssäoppimisen kautta ja erikoistumalla johonkin. Nyt oikeastaan ekaa kertaa hakemassa täsmä-lisäkoulutusta juuri omaa työtehtävääni tukemaan tuon YAMK:n kautta, aiemmat koulutukset ovat olleet mallia "soveltuva".

Jokseenkin sama tarina, mutta omat 'jatko-opinnot' tulivat pelkästään projektityöstä. Kun työkokemusta on ollut yli 10 vuotta erityisalueelta, kukaan ei kysellyt enää tutkintoja. Merkonomin paperit ja dippainssin palkka, elämä on koetellut kovin ;=)

Vierailija
24/30 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttaudu tatuoinninpoistajaksi. Työtä riittää. Palkka koulutukseen verrattuna suhteellisen suuri.

Vierailija
25/30 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttauduin KM:ksi yliopistossa, oppilaanohjaus. Heti valmistumisen jälkeen töihin. Nyt noin 13-14-vuotta tässä virassa, palkka 5300e / kk, melkein puolet vuodesta vapaata (noin 190 työpäivää). Suosittelen, vaikka valmistumisen jälkeen tein varmaankin 4-5 erilaista pätkää, ennenkuin pääsin tähän.

Vierailija
26/30 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja täällä: 

Lähihoitajan työtä, hoitoalaa ylipäätään olen miettinyt. Aina kuitenkin tulen siihen tulokseen, ettei se olisi mua varten. Että pääsee erikoistumaan ja sen työn pariin missä viihtyisi täytyisi tehdä niin paljon epämiellyttävää työtä potilaiden parissa mikä ei kiinnostaisi sitten yhtään. Muutenkin ällötyn helposti ihmiskehosta, eritteistä yms. joten tiedän että sanoisin itseni irti hyvin nopeaa

Hoitoalalla on kyllä paljon sellaisia töitä, missä ei tarvitse juurikaan olla eritteiden kanssa tekemisissä. Itse olen polilla töissä, työ on potilasohjausta, siistiä toimistotyötä. Lähihoitajille toki on vähemmän tällaisia töitä kuin sairaanhoitajille. 
-sh

Vierailija
27/30 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutuksiahan ei noin vain suoriteta, esim. itse en päässyt aikoinaan ensinnäkään peruskoulun jälkeen mihinkään ammatilliseen koulutukseen, piti käydä 10. luokka ja tyytyä sellaiseen mihin sattui pääsemään, mutta eipä sitä koulutusta vastaavaan työhönkään edes päässyt. Myöhemmin hakemaani amk tietotekniikkakoulutukseen, johon oikeasti olisin halunnut, aloituspaikkoja oli 20 ja melkein 500 hakijaa, alin hyväksytty pistemäärä oli n. kaksinkertainen omiin pisteisiini nähden. 

Tässä kirotussa maassa ei pääse töihin eikä opiskelemaan jos et kuulu sisäpiiriläisiin joita voidaan valita "erikoistapauksina" muiden ohi koulutuksiinkin... sitten vielä on otsaa vttuilla muille että ei ole "viitsinyt" opiskella stana!!!

Jos et peruskoulun jälkeen päässyt jatko-opintoihin, niin pitäisiköhän katsoa hieman peiliin? Numerosi eivät ole varmaan olleet kovinkaan kaksisia? Itse olen opiskellut 2 ammattitutkintoa, ja ollut omaa koulutustani vastaavassa työssä 20 vuotta. Mitään ns. sisäpiiriä ei ole edes olemassa, näitä viljelevät ne tapaukset, joita työn teko ole liiemmin päässyt rasittamaan.

Opiskelin yhden ammatin mihin sattui pääsemään, mutta en siis ole päässyt koskaan sitä vastaavaan työhön.

Kyllä olet asenteesi perusteella juuri sellainen ylimielinen sisäpiiriläinen paska josta puhuin alkuperäisessä viestissäni! Olet varmaan päässyt niihin hienoihin koulutuksiisi "erikoistapauksena" ohi muiden, mutta et vain halua myöntää sitä!!

Vierailija
28/30 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelin yhden ammatin mihin sattui pääsemään, mutta en siis ole päässyt koskaan sitä vastaavaan työhön.

Kyllä olet asenteesi perusteella juuri sellainen ylimielinen sisäpiiriläinen paska josta puhuin alkuperäisessä viestissäni! Olet varmaan päässyt niihin hienoihin koulutuksiisi "erikoistapauksena" ohi muiden, mutta et vain halua myöntää sitä!!

Toivottavasti se asenne joka tulee nyt läpi kommenteistasi, ei ilmene työpaikkahaastatteluissa tai muuten työelämässä. Tie on poikki aika nopeasti jos itsekritiikki on tuntematon käsite ja omat virheet projisoidaan aina muihin. Papan verkstadissa työskenteleviä sisäpiiriläisiä on aika mitätön osuus tämän maan ammattilaisista, koulutukseen saranapuolen kautta päässeitä vielä vähemmän. Sinuna keskittyisin enemmän omaan tekemiseen kuin etsimään vääryyksiä muualta. Jos siis tavoitteenasi on jotain muutakin kuin sohvalla makaaminen.

Vierailija
29/30 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osaa rakentaa talon itselleen, niin onhan se aikamoinen rahallinen etu. Varmaan 70% halvempi kuin kahtena kappaleena tuotu tehdasvalmisteinen talo. Joku talonrakentajan koulutus ei varmaankaan ole paskempi juttu. Nämä ovat aina töissä, jos saa firmasta potkut, niin tekevät omassa firmassa.

Vierailija
30/30 |
17.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja täällä:

Tätäkin pohdin, että onko turha käyttää aikaa tutkintoon jonne on liikaa tunkua esim. tradenomin työpaikat.

Tässä vaikeuttaa myös se, etten tiedä mikä sillä saralla kiinnostaisi oikeasti

Insinöörin opinnoista haaveilen työn ja palkan takia, mutta oma matikkapää ei pysty sellaiseen. Sama sähkärin työssä. Oma selkä on myös siinä kunnossa ettei työ voi olla liian fyysistä

Ei ole mitään huonoa matikkapäätä vaan kyseessä on harjoittelun puute! Nyt lopetat tuon ininän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi