mikä sähkösopimus nyt?
Kommentit (79)
Yksi litra lämmitysöljyä vastaa 10 kiloWattituntia sähköä. Tämän lisäksi öljylämmitys käyttää toimiakseen sitä sähköä. n. 200 - 800 kWh vuodessa yhdessä öljypoltin plus kiertovesipumppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota joku halpa 4-5c määräaikainen 24kk.
Missä satumaailmassa tuolla hinnalla saat kiinteähintaisen sopparin?
Mulla esim. on vattenfallilta kiinteä optimi 5 senttiä. Ei ole muiden vika jos et osaa kilpailuttaa.
Itse kilpailutin hinnat kesän alussa ja sain n. 8 sentin sopparin. Voitko kertoa mikä asumismuoto ja kulutus.
-eri
Kesällä kannattaa pitää pörssisähköä. Tänäänkin enimmäkseen alle sentin / kWh
Ja sitten joutuu talveksi ottamaan kalliimman sopparin, kun kulutus on kovaa tai hyvällä tuurilla tulee joku kriisi ja myydään pelkkiä pörssisopimuksia. Itselleni on ihan sama säästyykö kesällä jokunen euro, kunhan talvella sähkölaskut on kohtuullisia. Asun isohkossa omakotitalossa jolloin vakaa hinta on tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla esim. on vattenfallilta kiinteä optimi 5 senttiä. Ei ole muiden vika jos et osaa kilpailuttaa.
Itse kilpailutin hinnat kesän alussa ja sain n. 8 sentin sopparin. Voitko kertoa mikä asumismuoto ja kulutus.
-eri
Ja sitten joutuu talveksi ottamaan kalliimman sopparin, kun kulutus on kovaa tai hyvällä tuurilla tulee joku kriisi ja myydään pelkkiä pörssisopimuksia. Itselleni on ihan sama säästyykö kesällä jokunen euro, kunhan talvella sähkölaskut on kohtuullisia. Asun isohkossa omakotitalossa jolloin vakaa hinta on tärkeä.
Ymmärrän hyvin sinun kantasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on että edullista sähköäkään ei nykyään enää saa ja siitäkin on tullut eräänlainen kiristys- ja rahankiskontamuoto muiden päälle. Eikö pienen ihmisen elämä saa olla liian mukavaa.
Vaikuttaa siltä, että sähkönmyyjät lypsää löysät pois korkeahintaisilla sopimuksilla. Minä kun vaihdoin pösään kuun ensimmäinen päivä, tai se automaattisesti vaihtui, niin huomasin edullisemmalla marginaalilla 12kk ja 0 euroa kk maksu 6 kk ajan toisella sähkönmyyjällä, niin vaihdoin siihen.
Sieltä josta vaihdoin pois, soitti myyjä, ja tarjosi 6 kk 0 eurolla kk maksun, mutta edelleen korkeammalla marginaalilla. Sanoin , että ei kiitos.
Sit se tarjosi talvikaudeksi kisää hintaan 11-12 senttiä / kWh , että sen voi jo sopia. Minä sille sanoin, että ei kiitos.
Tuota ei sitten ymmärrä että jos sulla on jo parempi soppari niin mitä hemmettiä se myyjä sieltä soittelee ja yrittää työntää surkeampaa soppariaan tilalle :D 12kk on mun matikalla pidempi aika kuin 6kk. Pitääkö ne aivan idiootteina vai onko ne itse sellasia peräti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on että edullista sähköäkään ei nykyään enää saa ja siitäkin on tullut eräänlainen kiristys- ja rahankiskontamuoto muiden päälle. Eikö pienen ihmisen elämä saa olla liian mukavaa.
Suomessa on yleensä EU:n halvin sähkö, mutta ei kun ulistaan ja ulistaan.
Nouseehan se koko ajan ja sittenkö vasta saa ulista kun ylittää EU:n keskiarvon vai hä? Kyllä minusta saa ulista kun ollaan matkalla kohti sinne korkeampia hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miettii lämmitysmuotoa, niin öljylämmitys oli suosittu, mutta nyt lähes kielletty, öljyllä jos lämmittäisi niin ainakin saisi talven öljyt tietyllä maailmanmarkkinahinnalla, mutta sähkön kanssa ollaan nyt mielivallan alla, jos sähköyhtiö pelkää että talvella voi olla kallista, niin kiinteää sopimusta ei saa halvalla ja pörssisähköstä jo arvaa etukäteen että voi tulla kalliiksi.
Eihän sähkön hinta ole ongelma jos ei joudu lämmittämään sillä, turha vinkua jos asuu kerrostalossa ja sähköä kuluu vain valaistukseen ja keittiössä ja pesukoneessa.
Ei siis saa vinkua jos sähkö maksaa 20 euroa kun se voisi maksaa vaikka 10 euroa? Ja seuraavaksi varmaan ollaankin niin pohattoja että jokaisellahan sitä rahaa yhtäkkiä onkin yllin kyllin?
Vierailija kirjoitti:
Yksi litra lämmitysöljyä vastaa 10 kiloWattituntia sähköä. Tämän lisäksi öljylämmitys käyttää toimiakseen sitä sähköä. n. 200 - 800 kWh vuodessa yhdessä öljypoltin plus kiertovesipumppu.
Jokainen öljylämmittäjä tuon tietää ja senkin, että puilla lämmityskattilaa hyödyntämällä kiertovesipumput kuluttavat sähköä.
Yksikerroksinen talo saattaa pärjätä pikkupakkasilla vapaakierrolla, mutta ei kunnon talvella.
Vierailija kirjoitti:
Kesäksi pörssisähkö, talveksi kiinteä. Talvella pörssisähkön hinnat ovat niin törkeän korkeita, että kiinteä tulee huomattavasti halvemmaksi.
No ei välttämättä kun ei ne kiinteätkään järin halpoja talven ajan ole ja eihän ne sähköyhtiöt kuulemma hyväntekeväisyyttä tee.
Vierailija kirjoitti:
Tänään on halvin 24 kk kiinteä 8,88 senttiä. Imatran Seudun sähköltä. Perinteisesti hinnat nousevat syksyä kohden. Viime syksynä oli poikkeus ja halvimmat sopimukset olivat 6,66 senttiä Black Friday tarjouksena. Odotusarvo on lähivuosille nouseva digikeskusten lisääntyessä.
Futuurit kylläkin näytti laskevaa hintaa kun vilkaisin, mutta onko siinä sitten se että vain seuraava vuosi tiedetään jotenkin varmasti ja siitä eteenpäin voi olla mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Paljonko säästää kilowatin päivä kulutuksella?
määräaikainen kiinteä sopimus loppumassa, kertokaa onko kerrostaloon mitään järkeä ottaa pörssisähköä jos sähkön kulutus hyvin pientä kuukausittain (ei saunaa, kaukolämpö)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nouseehan se koko ajan ja sittenkö vasta saa ulista kun ylittää EU:n keskiarvon vai hä? Kyllä minusta saa ulista kun ollaan matkalla kohti sinne korkeampia hintoja.
Sitä "afrikassa eletään eurolla päivässä joten et voi valittaa mistään"-logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Heti jo vitosen/kk kun pörssisähkön saa ilman kk maksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään on halvin 24 kk kiinteä 8,88 senttiä. Imatran Seudun sähköltä. Perinteisesti hinnat nousevat syksyä kohden. Viime syksynä oli poikkeus ja halvimmat sopimukset olivat 6,66 senttiä Black Friday tarjouksena. Odotusarvo on lähivuosille nouseva digikeskusten lisääntyessä.
Futuurit kylläkin näytti laskevaa hintaa kun vilkaisin, mutta onko siinä sitten se että vain seuraava vuosi tiedetään jotenkin varmasti ja siitä eteenpäin voi olla mitä vaan.
Futuurit ovat arvopapereita, eivätkä ensi talven hinnoista mitään tarkempaa kuin säämiehen sammakko säästä. Nyt ennustetaan lämmintä talvea, mutta niin ennustettiin viime vuonnakin tähän aikaan. Talous on kääntynyt kasvuun ja se lisää kulutusta. Tuotantoa ei ole lisätty, vaan vesivoimaloita puretaan tänäänkin. Suomessa ollaan aika pitkälle tuulisähkön varassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
En tiedä. Meillä ei ole sellaisia päiviä ollut koskaan.
Valtion pitäisi taata tällaisessa kylmässä maassa halpaa sähköä kansalaisille. Jos menisin politiikkaan, tämä olisi vaaliteemani.
Vierailija kirjoitti:
määräaikainen kiinteä sopimus loppumassa, kertokaa onko kerrostaloon mitään järkeä ottaa pörssisähköä jos sähkön kulutus hyvin pientä kuukausittain (ei saunaa, kaukolämpö)
Noilla spekseillä sähköä kuluu niin vähän että tärkeintä on pitää sopimuksen perusmaksu eli kiinteä kuukausimaksu pienenä. Kiinteähintaisiin määräaikaisiin soppareihin on aika harvoin tarjolla sopimuksia, joissa perusmaksu on 0 euroa koko sopimusajan, esim. 12kk tai 24kk. Näitä näkee lähinnä black fridayna. Pörssisähkösopimuksia tarjotaan koko ajan uusille asiakkaille ensimmäiset 6kk ilman perusmaksua ja jos haluaa kunnolla nuukailla niin sen jälkeen voi vaihtaa seuraavaan vastaavaan tarjoukseen. Tällä hetkellä näyttää olevan ainakin Vattenfallilla, Helenillä ( kts esim https://sahkovertaaja.fi/halvin-porssisahko/ ) kamppiksia puoleksi vuodeksi ilman kk-maksua.
Mutta ihan sama minkä sopimuksen valitset niin hintaerot kuukaudessa pysyy aika pieninä. Ja sitä pörssisähkön hintaa ei tarvitse saunattomassa kaukolämpökerrostaloasunnossa kytätä yhtään. Säästöpotentiaali on aika pieni kun kyttäämättäkin kesällä lasku voi olla 4-5 euroa kuukaudessa jos sopimuksessa ei ole kiinteää perusmaksua. Sähkönsiirto on sitten asia erikseen.
Ei kai tuota perusmaksutonta jaksoa toista kertaa enää saa samalta firmalta joten kun kaikki on käyty läpi niin se on voivoi? Vai toimiiko nää niinku kännyliittymät että riittää kun käy toisella operaattorilla niin kaikki nollautuu ja uuden asiakkaan tarjoukset on taas voimassa.
Omistusasuntoja molemmat. Toisessa sähkölömmitys ja toisessa öljy. Varaavat tulisijat ja puilla lömpiävöt saunat keskusmuurilla.
Molemmissa kulutus n 5000/vuosi.