G: Vanhempien lomat ja lasten päivähoito?
ei perheessämme ole, lomailemme TIETENKIN kaikki samaan aikaan eli käytännösä heinäkuun, jolloin päiväkoti on kiinni.
Jos miehellä on vaikkapa pitempi loma, ovat lapset luonnollisesti isänsä kanssa myös lomalla.
Kommentit (5)
mut ei se useinkaan onnistu. Yritämme saada omat lomat järkättyä ja isovanhemmat apuun päiväkodin sulkuajoiksi ettei lasten tarttis mennä varahoitoon. Jos oma pk on auki jommankumman vanhemman loman aikaan niin sitten voi olla, että edistetään sillä aikaa tutkimus- ja opiskeluprojekteja. Jos molemmat vanhemmat ovat lomalla, totta kai lapsetkin ovat.
pyritään takamaan lapsille mahdollisimman pitkät lomat, mutta myös riittävästi yhteistä aikaa perheen kesken. Viime kesänä lapset olivat päivähoidosta lomalla 7 viikkoa, isä hoiti yhden viikon lapsia yksin, minä kaksi viikkoa yksin ja yhdessä olimme lomalla kolme viikkoa. Sitten isovanhemmat vielä ottivat lapset viikoksi. Nyt joulun yhteydessä minä pidän kaksi viikkoa vapaata, mies yhden. Olen ottanut kaikki lomarahani vapaaksi, jotta voin tarjota lapsille riittävät lomat (itselle tietenkin myös)
Minä en muuten ymmärrä lainkaan ajatusta, että vanhempi lomailisi ja lapset olisivat hoidossa?? Kyllä meillä lapset on aina silloin lomalla, kun jompi kumpi vanhemmistakin on.
Meillä esim. miehellä on aina pitkä joululoma ja sillon lapsetkin saavat olla hoidosta poissa. Minusta ihanaa kun saavat kunnon joululoman! Sama koskee hiihtolomaa. Mulla on yleensä aina töitä näiden lomien aikana.
Meillä minä opiskelen ja teen työtä kotona (opiskelun ohessa ja kaikkina loma-aikoina, miehellä on normityö ja normilomat. Lapset vasta aloittivat päivähoidon ja minä opiskelun.
Mutta opiskelun loma-aikoina tulen hoitamaan lapset kotona, joten pitkät lomat ovat heille tulossa. Kohta on syysloma. Nyt vain huomaan pohtivani, että olisihan se luksusta saada lapset edes joskus päivähoitoon silloin kun teen "kotitöitä". Miehen lomat ajoitamme koulutyöni lomille.
ap
Kuinka moni koettaa järjestellä lomat yhtäaikaisesti (kumpikin vanhempi lomailee ja lapset ovat pois päivähoidosta)?
Entäs jos vanhempien lomat ovat eri aikaan, niin kuinka monen lapset ovat molempien loma-aikaan pois päivähoidosta?
Jos lapset ovat päivähoidossa vanhempien loman aikaan, niin mikä on peruste (esim. hoitomaksu menee kuitenkin, isä ei pysty hoitamaan lapsia yksin tms)?