Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut eivät malta parannella flunssaa kunnolla?

Vierailija
04.07.2026 |

Tunnen muutaman ihmisen, joille flunssa on aina vähintään kuukauden projekti. Työkaverini on tästä malliesimerkki.

Kaava menee aina samalla tavalla. Ensin ollaan saikulla pari päivää, sitten pari päivää niiskutellaan töissä, olo alkaa jo vähän kohentua... ja sitten viikonloppuna pitääkin lähteä mökille kaatamaan koko metsä puista, osallistua maratonille, hiihtää sata kilometriä tai muuten vain rehkiä aamusta iltaan. Maanantaina ollaan taas töissä yskimässä ja valitetaan, että "ei tämä flunssa vaan ota parantuakseen".

Sitten sama toistuu seuraavana viikonloppuna. Vähän parempi olo -> täysi suoritus päälle -> taas yskitään ja niiskutetaan. Lopputuloksena pieni flunssa kestää vähintään neljä viikkoa, ja siinä sivussa koko työpaikka saa kuunnella köhimistä ja arpoa, onko seuraava tartunnan saanut minä.

Ymmärrän, ettei elämä pysähdy flunssan takia, mutta välillä mietin, onko lepääminen heidän mielestään joku luonteen heikkous. Miksi on niin vaikea antaa keholle pari rauhallista päivää, että tauti menisi oikeasti ohi?

Olen ääriesimerkki: jättäydyn kotiin ensimmäisestä flunssan oireesta, jos täytyy kävellä niin kävelen korostetun hitaasti, etten vaan hengästy tai syke nouse, ja simsalabim flunssani onkin parissa päivässä ohi.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle käy aina noin. Nytkin on flunssa kestänyt viikkokausia, kun en jaksa pysyä pois töistä, salilta, uimasta…..mä en vaan ikinä opi.

Vierailija
2/11 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko meillä sama työkaveri? Kuusikymppinen, mutta ei ole oppinut vieläkään. Meillä on avokonttori, joten tokihan koko osasto on aina samaan aikaan kipeänä, kun tämä yksi ei osaa himmata sitä himourheilua ja muuta menoa kipeänäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle käy aina noin. Nytkin on flunssa kestänyt viikkokausia, kun en jaksa pysyä pois töistä, salilta, uimasta…..mä en vaan ikinä opi.

Mikähän psykologia tämän taustalla on? Tai onko lääkitsemätön ylivilkkaus?

Vierailija
4/11 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ollakin. Pojalla on todettu ADHD, miksei siis voi olla äidiltä perittyä.

Vierailija
5/11 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on ainakin vaikea sanoa, milloin on riittävän terve. Töistä on vaikea olla pois vain sen taia, että en nyt oikein tiedä, olenko työkuntoinen vai en. Työt kaatuvat työkavereiden niskaan. Mulla ei ole juuri koskaan kuumetta, kun sairastan, joten ylipäätään on vaikea sanoa, mikä on se piste, kun pitää jäädä töistä pois.

Vierailija
6/11 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on ainakin vaikea sanoa, milloin on riittävän terve. Töistä on vaikea olla pois vain sen taia, että en nyt oikein tiedä, olenko työkuntoinen vai en. Työt kaatuvat työkavereiden niskaan. Mulla ei ole juuri koskaan kuumetta, kun sairastan, joten ylipäätään on vaikea sanoa, mikä on se piste, kun pitää jäädä töistä pois.

Töihin voi mennä jos on pakko, mutta ne vapaa-ajan rehkimiset pitäisi jättää viikoksi pois.

Vierailija
7/11 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Töihin voi mennä jos on pakko, mutta ne vapaa-ajan rehkimiset pitäisi jättää viikoksi pois.

Vastasin aloituksen kysymykseen. Kai se on flunssan kannalta sama, rehkiikö töissä vai vapaa-ajalla.

Vierailija
8/11 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olisin nuhan tai yskän takia pois töistä, olisin kuukauden yhteenmenoon joka kerta pois…

Vierailija
9/11 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flunssahan kestää 2 viikkoa hoitamatta ja 14 vrk hoidettuna. Eipä taida monessakaan työpaikassa saada palkallista saikkua 2 viikkoa flunssan takia. Mulle kelpaisi kyllä.

Vierailija
10/11 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitempi flunssa sitä pitempi sairausloma.

Vierailija
11/11 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Flunssahan kestää 2 viikkoa hoitamatta ja 14 vrk hoidettuna. Eipä taida monessakaan työpaikassa saada palkallista saikkua 2 viikkoa flunssan takia. Mulle kelpaisi kyllä.

Saahan siihen kelan päivärahaa vaikka puoli vuotta. Kyllä siinäkin thaimaaseen ehtii.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme