Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten toimisitte tässä tilanteessa? (Välien katkaisu ystävään)

Vierailija
28.06.2026 |

Eli vähän taustatietoa tilanteesta. Ystävystyin 6 vuotta sitten erään hieman itseäni vanhemman naisen kanssa, jota kutsun tässä Leaksi. Ensimmäiset vuodet ystävyydessä kaikki meni hyvin, oltiin tiiviisti yhteydessä ja nähtiinkin aika usein. Noin pari vuotta sitten Lean käytös jostain syystä muuttui piikitteleväksi. Oon koittanut puhua siitä suoraan, mutta hänen mielestään olen vain liian herkkä ja mun pitäisi kuulemma kovettaa itseäni. Viimeisen puolentoista vuoden aikana ollaan muutenkin etäännytty paljon kun vaihdoin työpaikkaa ja Lea ystävystyi erään Terhin kanssa. Tuon piikittelyn lisäksi Lea on selkeästi ruvennut suhtautumaan muhun varakaverina, esim. vappuaattona hän pisti viestin, jossa hän pyysi että " Voitaisiinko viettää vappu yhdessä? Tarvisin seuraa kun Terhi on töissä" Muutenkin hän nykyään soittaa vain silloin kun Terhi ei ole saatavilla. Aina kun huomaan että Lea koittaa soittaa, mua rupeaa ahdistamaan, enkä olekaan viimeaikoina vastannut ollenkaan, kun oon väsynyt siihen piikittelyyn.

 

Oon nyt päättänyt pysyvästi katkaista välit. Tarviiko mun teidän mielestä ilmoittaa välien katkaisusta Lealle ja perustella miksi teen sen vai voinko vaan suoraan poistaa hänet somekavereista ja estää hänen numeronsa?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää tehdä mitään noista? 

Vierailija
2/14 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin vaan yhteydenpidon hiipua ja lopulta loppua itsestään. Kun ei koskaan itse ota yhteyttä/soita takaisin, niin kyllä se aikanaan loppuu ilman draamaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon jo redflageja. Yleensä en puhu ghostaamisen puolesta, mutta ”Lea” vaikuttaa niin erikoiselta, että en jatkaisi yhteydenpitoa.

Vierailija
4/14 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisit ystäbällidesti kertoa syyn ystävällesi kertomalla ensin ajatuksiasi tilanteesta. Estäminen yms. on huonoa käytöstä ja väärin ystävääsi kohtaan. 

Vierailija
5/14 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ilmoittaisi Lealle että katkaiset yhteyden, vaikuttaa vähän epävakaalta ihmiseltä, eikä voi tietää miten reagoisi

Vierailija
6/14 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa tekstiviesteihin päivien viiveellä, jos ollenkaan. Älä vastaa hänen puheluihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tilanne.todella ärsyttävää olla varakaverina.sitä en soisi kenellekään.

Vierailija
8/14 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin asian hiljalleen hiipua itsestään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä vastaava prosessi käynnistymässä. En aio vastata soittoihin. Jos tulee tekstiviestejä, niin vastaan niihin päivien kuluttua ja silloinkin erittäin lyhyesti tyyliin kyllä, ei, ehkä, en tiedä. Jos kysyy mitä kuuluu, kun et ole vastannut, niin vastaan vaan "hyvää".

Vierailija
10/14 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tarvi ärsyttävän tyypin lupaa välien katkaisuun. Et vaan vastaa enää ollenkaan. Et ainakaan heti. 

Sinun ei tarvi perustella mitään 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satutäti. Mene pois.

Vierailija
12/14 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lealla ei vaikuta oleva sosiaalisia taitoja ollenkaan. Olisiko vähän epävakaa? Vaikea sanoa mutta itse en jatkaisi ystävyyttä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ikävä tilanne. Mun mielestä yleensä ghostaaminen ei ole hyvä tapa hoitaa asioita, mutta itse tuossa tilanteessa poistaisin Lean somekavereista ja estäisin hänen numeronsa enkä mitenkään ilmoittaisi tai perustelisi sitä hänelle. Tämä siksi koska tämän Lean käytös on myrkyllistä, eikä ole lopettanut piikittelyä vaikka ap on siitä huomauttanut. Itse en myöskään jäisi roikkumaan kaverisuhteisiin jossa olisin selvästi sille toiselle osapuolelle vasta viimeinen vaihtoehto kenen kanssa viettää aikaa.

 

Ap:lle tsemppiä, toivottavasti löydät uusia, parempia ystäviä

Vierailija
14/14 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon jo redflageja. Yleensä en puhu ghostaamisen puolesta, mutta ”Lea” vaikuttaa niin erikoiselta, että en jatkaisi yhteydenpitoa.

ELI taitaa olla teinityttö asialla. Redflagit ghostaavat. Red flag ei ole yhdyssana.  Ghosting suomeksi = ei välitä, jättää huomiotta, sivuuttaa. Suomeksi ei haamuilla/aaveilla (etenkään kun se lausutaan "kostin").

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kolme