Taas kerran mua ärsyttää ihmiset, jotka ei tajua sitä, että
kaikki eivät voi tai halua jäädä hoitovapaalle?!
Helppoa se on hehkuttaa, jos on hyvätuloinen mies tai perintöjä. Tai helppoa hehkuttaa, jos ei edes ole minkäänlaista työpaikkaa odottamassa ja palkka olisi minimipalkka. Mutta jos on lainoja yms, ni ei se aina ole ihan valintakysymyskään. Joo, voihan sitä muuttaa johonkin kaupungin kolmioon asumaan ja myydä kaikki irtain omaisuus yms ja olla sossun elättinä. Ja se on sitten se ainoa oikea tapa.
Kyllä se on helppo joidenkin vanessakurrien viettää aikaa kotona ja sisustaa yms, kun ei tartta raha-asioilla stressata. Sehän on itse asiassa helvetin mukavaa. Mikäs siinä, kun voi elellä leveästi ja hoitaa lapsiaan kotona.
Joo, ja itse olen hoitovapaalla jälleen kerran. Mutta kyllä tämä alkaa olla aikamoista kidutusta. Aina saa miettiä, että millä maksaa minkäkin eikä puhettakaan, että vois ikinä matkustella tai tehdä mitään muutakaan. Ihaniahan noi lapset on , mutta siltikin.
Kommentit (33)
että meillä on lapsia kolme ja me olemme miehen kanssa keskituloisia ja meidän ei kannata viedä lapsia hoitoon!
En kuuna päivänä veisi, mutta myöskään rahallisesti se ei kannata!
Ei jää kun luu käteen palkasta kaikkien menojen jälkeen niin se vain on. Joten ensin minä olin kotona ja nyt mies vuorollaan jäi kotiin ja minä teen tällä hetkellä töitä.
Minusta kun isälläkin on oikeus lapsiinsa siinä missä äidilläkin.
Mikä pakko se laina oli ottaa? Ei mikään pakko! Ihan kuin joku olisi kirveellä uhannut tuollaisen elintason hankkimaan, että sitten ei voi lasta hoitaa.
Joillekin on tärkeää hoitaa lapsensa, joillekin on tärkeää saada omistusasunto. Sellaista se on. Aina ei voi saada kaikkea.
Ole hoitovapaalla ja käyn töissä, asun rivarissa, jossa neliöitä himppua vaille sata. Kumpa kuuluiskin tuohon " parempaan" kategoriaan nurmijärveläisrouvista :)
Vierailija:
Voi sitä saada omistusasumisen kuluihinkin.t. opiskeluaikana lapset tehnyt, heidät 3-vuotiaaksi kotona hoitanut, ja NYT on riittävän iso omistusasunto hyvällä alueella, tässä vaiheessa kun sillä alkaa olla merkitystä (=lapset liikkuvat jo vähän itsekin, ja kotona tilaa tarvitaan enemmän), ja on kahdet tulot joilla sitä lainaa maksaa.
Elämä on valintoja, edelleen:)
Miksei sinunkaltaiset akat sitten tajua, että joku muu voi tehdä toisenlaisen valinnan? Kotiäitiyden sijasta päättääkin olla työssäkäyvä äiti, jotta perheella olisi edes jonkinlainen elintaso.
Joillekin " korkea elintaso" on tärkeämpää kuin toisille.
Itse olen kotiäitinä ja mies on pienituloinen. Ei ole omakotitaloa ja autokin on jo melkein 20 vuotta vanha. Mutta haluan nyt vielä olla kotona lasten kanssa, kun kotihoidontuki antaa siihen edes jonkinlaisen mahdollisuuden. Rahasta on tiukkaa koko ajan mutta onneksi tämä on sen arvoista. Ehdin matkustella sitten tulevaisuudessa :)
Vierailija:
Joillekin " korkea elintaso" on tärkeämpää kuin toisille.Itse olen kotiäitinä ja mies on pienituloinen. Ei ole omakotitaloa ja autokin on jo melkein 20 vuotta vanha. Mutta haluan nyt vielä olla kotona lasten kanssa, kun kotihoidontuki antaa siihen edes jonkinlaisen mahdollisuuden. Rahasta on tiukkaa koko ajan mutta onneksi tämä on sen arvoista. Ehdin matkustella sitten tulevaisuudessa :)
kunnes miehellä niin isot tulot, että pelkkä hänen palkkansa riittää asuntolainan lyhennykseen. Tiedän perheitä, joilla on omakotitalot, kahdet autot ja veneet ja sitten laitetaan lapsi 9-kuisena päiväkotiin, kun ei ole varaa olla kotona. Siinä on sitten arvojärjestys ihmisillä kohdallaan: 1)materia 2)lasten hyvinvointi
Jos hiuksia aletaan halkomaan, kaikki on loppujen lopuksi valintakysymys: asunnon voi vaihtaa erilaiseen, lainaa voi maksaa pienemmillä summilla, voi opetella elämään fiksusti ja säästeliäästi lastenkin kanssa jne. Vaikeaa se toki on jos on sitoutunut vuosien velkahelvettiin, mutta aika lyhytnäköistä ottaa se 20 vuoden laina ja silti tehdä lapsia...siis jos tuolla velalla perustellaan pienen lapsen hoitoon viemistä.
Ps. Minä en usko että monikaan on rikkaan miehen vaimo täällä, osaavat vaan arvottaa elämänsä oikein. Jos käy kateeksi työttömiä tms., jääkää itse työttömäksi ja nostakaa minimitukia. Sittenpähän näette ettei sekään ole helppoa elämää (ja silti jotkut valitsevat kituuttamisen jos saavat pitää lapsen kotona).
Vierailija:
Mikä pakko se laina oli ottaa? Ei mikään pakko! Ihan kuin joku olisi kirveellä uhannut tuollaisen elintason hankkimaan, että sitten ei voi lasta hoitaa.
Joillekin on tärkeää hoitaa lapsensa, joillekin on tärkeää saada omistusasunto. Sellaista se on. Aina ei voi saada kaikkea.
Luulisi sen olevan tyhmemmällekin itsestäänselvyys. Pk-seudulla perheasuntojen vuokrat tulevat ihan yhtä kalliiksi kuin omistusasunnon. Ja pakkohan se on vuokrakin maksaa! Harva tässä maassa pystyy asumaan täysin asumiskuluitta. Ja juu, ei tosiaankaan muuteta kolmen lapsen kanssa mihinkään kaupungin vuokrataloon kaksioon.
Voi sitä saada omistusasumisen kuluihinkin.
t. opiskeluaikana lapset tehnyt, heidät 3-vuotiaaksi kotona hoitanut, ja NYT on riittävän iso omistusasunto hyvällä alueella, tässä vaiheessa kun sillä alkaa olla merkitystä (=lapset liikkuvat jo vähän itsekin, ja kotona tilaa tarvitaan enemmän), ja on kahdet tulot joilla sitä lainaa maksaa.
Elämä on valintoja, edelleen:)
Vierailija:
Joo, ja itse olen hoitovapaalla jälleen kerran. Mutta kyllä tämä alkaa olla aikamoista kidutusta. Aina saa miettiä, että millä maksaa minkäkin eikä puhettakaan, että vois ikinä matkustella tai tehdä mitään muutakaan. Ihaniahan noi lapset on , mutta siltikin.
Kai sitä nyt voi muutaman vuoden elää tiukemmin lasten takia. Me olemme eläneet noin jo monta vuotta, ja ihan hyvin menee. Ainakin minun onneni on jossain ihan muualla kuin ulkomaanmatkoissa! :o
Kuinka moni teistä " pakko mennä töihin" -tyypeistä on laskenut todella ihan oikeesti että jääkö sitä rahaa yhtään enemmän kaikkien noiden menojen jälkeen?