Onko " oikeaa" aikaa tutista vieroitukseen?
Hei,
pohdin tässä, että olisi jo kohta aika saada 1 v 11 kk ikäinen poikamme vieroitettua unitutistaan. Onkohan siihen olemassa jotain oikeaa, sopivaa aikaa, tarkoitan että onko lapset joskus valmiimpia siihen kuin joskus toiste? Onko olemassa jotain merkkejä, jota voi seurata? Vai onko joka tapauksessa edessä 1 kk:n nukahtamisongelmat, niin kuin olen joskus kuullut käyneen?
Pojalla on tosiaan vain tutti käytössä unituttina, mutta hyvin tärkeä sellainen kuitenkin...
t. Mitsuliini ja poika
Kommentit (8)
sanoi meille n. 1,5 vuotta sitten, että 2 ikävuoteen mennessä olisi hyvä vierottaa tutista.
Mupsi
Meillä eka luopui tutista 1v 4kk iässä. Yhden illan huusi ja yöllä itkeskeli pari kertaa ja sen jälkeen tutti unohtui.
Kakkonen luopui tutista 1v 6 kk iässä ja iltahuuto ja yöitkut kestivät kaksi yötä kunnes tutti unohtui.
Kolmonen luopui tutista puolitoista kuukautta sitten 1v 11kk iässä (olimme vähän laiskoja ja luopuminen venyi...). Iltaitkut ja yöhuudot kestivät kaksi viikkoa ja sen jälkeen seuraavat kaksi viikkoa ipana edelleen muisti vaatia tuttia aina kun oli suru, sattui tms. Edelleenkin mainitsee tutin vähintäänkin kerran, pari päivässä, tunkee kaikki jostain löytämänsä tutit suuhunsa (esim. toisten lasten tutit, nuken tutin ym.) jne...
Tällä kokemuksella jos meille tulisi neljäs lapsi niin hän ehdottomasti luopuisi tutistaan ennen puolentoista vuoden ikää.
luin vauva-lehdestä et tutista pitäis viimeistään luopua 2.5v ettei vaikuta purentaan. hyvin onnistui luopuminen loppujen lopuksi. puhuin neidille pari viikkoa etukäteen joka päivä et kun antaa tutit pois niin saa tilalle ulkokiikun. pari viikkoa sitten itse heitti tutit linnuille ja sain kiikun tilalle. eka iltana huuto oli aivan kamalaa. nukkumisesta ei tullut mitään. annoin tutin mutta olin ottanut siitä palan pois. pyöritti kädessään sitä, mutta ei voinut syödä kun lintu " kakkinut" siihen. joka päivä otin palan lisää pois. edelleen pitää olla kädessä nukahtaessa tutin tynkä. milloinkahan heittää tyngän pois... samapa tuo vaikka rippikouluun asti kädessään pitää nukahtaessa.
meillä tutti oli näin kauan koska pikkusisko 10kk syö tuttia. olin onneksi viisas ja oon ostanut erimalliset tutit tytöille.pikkusiskon tutti ei oo kiinnostanut
tyttö luopu tutista noin 2 kk sitten, 1v 7kk ikäisenä. Hän oli todellinen tuttifani, saattoi syödä sitä koko päivän ja siis suorastaan rakasti tuttiaan! Pari viikkoa olimme niin että tutin sai vain nukkumaan mennessä ja sitten lopulta otimme kokonaan pois. Luulin että edessä olisi ollut verinen taistelu, mutta tyttö ei protestoinut MITENKÄÄN! Nukahti sänkyyn illalla kuten aina ennenkin ja kun yöllä heräsi niin silittely riitti ja kohta taas jo nukkui! Kerran tyttö näki tutin kaverin lapsilla mutta ei sillonkaan alkanut vaatimaan moista itselleen!
Eli meillä tutista vierottaminen ei olisi voinut olla enää helpompaa!
Oikea aika tutista vieroitukseen olisi ollut noin vuoden iässä, korkeintaan muutaman kuukauden yli. Silloin lapsi ei vielä osaa vaatia sitä ja luopuminen sujuu itsekseen.
Paras ikä siihen on vuoden ikään mennessä.
meillä poike ei kauheesti edes tuttia syönyt kuin ihan pikkuisena vuoden ikäsenä vie aina välillä. poika kiukuttelee oli sit tutti tai ei ja jos yritti antaa känkkikselle tutin, niin se vaan lensi sängystä kaarella ja oltiin kädet ojossa.
sit vaan yks päivä oliko poika ehkä vuosi ja 2kk niin päätin, et ei se tutti sitä rauhota kuitenkaan ja pistin ne sit talteen. nyt oon antanut kummeille yhet ja ite pitänyt ekan ja kirjottanut niihin päivä määrät. ja pojulle säästin tämän viimeisen ja annan sen sit lahjaksi kun pääsee ripiltä.
kerään pojalta kaikkia pienia asioita mitä se on käyttänyt ekana tai vikana ja sit vaan päivämäärät siihen ja niistä olen päättänyt kerätä hienon taulun aikanaan.
tämän idean sain tädiltäni joka antoi lahjaksi omalle lapselle laatikon missä oli juuri samaisia asioita....
tytöltä pääsi ihan poru kun näki lahjansa...=)
Mitä aikaisemmin sen parempi. asiantuntijat suosittavat n 10kk, mutta se kuulostaa minustakin aika aikaiselta. Itse ottaisin siinä n vuoden kieppeillä, kun alkaa nukkumaankin yhdet päikkärit niin kun on väsynyt niin nukahtaa ilman tuttiakin. Ja kun noin varhain ottaa, ei ole niin ehdollistunut tuttiin ja uhmakaan ei ole päällä. me otettiin pojalta aika tasan vuoden iässä eikä ollut ongelmia. Unilelu tyrkytettiin tilalle ja se oli siinä. Eli kiireesti nyt vain toimiin. Ei kannata siirtää. Ja kun otatte pois niin otatte pois, takaisin ette anna. Se vain pahentaa. Eli tutit roskiin ja unilelu kainaloon.
Vähäisellä kokemuksella olen huomannut, että kaikkeen tekemiseen oikea aika on NYT! On ihan turha pitkittää ja miettiä asioita ja niiden toteuttamista - hommiin vaan!
Musta pätee (järjen käytöllä) melkeen kaikkeen: rinnasta vieroittamiseen, tuttipullosta vierottamiseen, tutin poisjättämiseen, omaan huoneeseen nukkumiseen, sänkyyn nukahtamiseen yksinään iltasadun jälkeen jne... Liian monta kertaa on tullut mietittyä, että näinkö helposti se kävi, höh, miksen tehnyt aiemmin...
=)
Aurinkoisia päiviä!