Ihan suotta täällä vaahdotaan lapsen ruumiillisen kurittamisen kauheudesta. Jokainen kasvattaa lapsensa omalla tavallaan.
Kommentit (16)
Tein lapsena kaksi kertaa jotain sellaista, mistä ansaitsin todella luunapin. Olen näistä kahdesta kerrasta oppinut ison asian: me kaikki ollaan erilaisia, me kaikki ollaan arvokkaita ja meillä kaikilla on ihmisarvo riippumatta siitä, miten liikumme,miltä näytämme tai miltä kuulostamme. Luunappi sai tajuamaan, että nyt on kyse vakavasta asiasta, koska äiti niin teki ja sen jälkeiset keskustelut ovat jääneet mieleen.
Tämä asia on hukassa aika monella vanhemmalla, olen huomannut.
että lapsia on erilaisia. Jos teidän viilipytty Ville ei ole koskaan tarvinut luunappia, niin hyvä niin! En minäkään mitään kiksejä siitä saa kun olen joutunut tukistamaan lastani. jokatapauksessa niin oli tehtävä, muuten lapsi makaisi ruumnishuoneella. Kaikki lapset kun eivät välitä tuontaivaallista mistään lässytyksestä! " voi Ville, noin ei saa tehdä kun jäät auto alle" jne. Jos ville puheesta, uhkailusta ja lahjonnasta huolimatta juoksee kerta toisensa jälkeen autotielle, niin kyllä minä mielummin annan luunapin kun hautaan jokukerta lapseni.
Silti kolme muuta lastani eivät ole koskaan luunapin luunappia saaneet, koska uskovat puhetta. Siitä tiedän, että tämä on ihan lapsikohtaista...toiset vaan ei ymmärrä mitään! Jonkun kahden lapsen äidin on ihan turha tulla tänne selittämään, että jokaisen lapsen saa lässyttämällä uskomaan! Tehkää lisää lapsia ja katsotaan sit!
Ei taida kärsivällisyys riittää. Lasta VOI kasvattaa ilman tukistelemisia ja muita laittomuuksia, vaikka kaikkien äly ja viitseliäisyys ei siihen ihan riitäkään :(
Vierailija:
En minäkään mitään kiksejä siitä saa kun olen joutunut tukistamaan lastani. jokatapauksessa niin oli tehtävä, muuten lapsi makaisi ruumnishuoneella. Kaikki lapset kun eivät välitä tuontaivaallista mistään lässytyksestä! " voi Ville, noin ei saa tehdä kun jäät auto alle" jne. Jos ville puheesta, uhkailusta ja lahjonnasta huolimatta juoksee kerta toisensa jälkeen autotielle, niin kyllä minä mielummin annan luunapin kun hautaan jokukerta lapseni.
Minun mielestäni se on täysin oikein, eikä mikään mahti maailmassa saa minua muuttamaan mieltäni. Samoin sössötykset laittomuudesta ja muusta menevät kuuroille korville.
on myös geeni eroja. Ei kai kaksi rauhallisuuden perikuvaa voi kauheen villiä ja omatahtoista lasta saadakkaan. Onneksi minun lapsellani on minut äitinä...teidän lapsena olisi siis luultavammin kuollut. Ellette ajatellut loppuelämää vahtia 24h ja sitoa kiinni itseenne?
No sama se minulle! On vaan huvittavaa aina välillä nähdä niitä lapsia joidenka äidit voi kehua kuinka ei ole koskaan luunappia annettu. Joko ovat ihan vässyköitä niin kuin vanhenpansakkin...jolloin luunappeja ei tosiaan tarvita. Mutta usein ovat ilkeitä rääväsuita jotka eivät tottele ollenkaan vanhempiaan. Onhan se kiva, että ne teidän kurittomat kakarat tulee sitten kiusaamaan meidän kasvatettuja lapsia koulussa. Mukavaa kun ette ole vaivautuneita kasvattamaan! Kiitos siitä!
tietävät, että jos toinen ei toimi niinkuin itse haluaisi, kaveria voi vaikka napata otsaan. Mitähän koulukaverit siitä sanoo?!
Joo mulla on teille hyvä esimerkki lapsesta joka ei varmasti koskaan ollut saanut luunappia! Syytä olisi kyllä ollut!
Olin uimahallissa jossa pikkuinen poika karkasi äidiltään ja juoksi pukuhuoneen penkkien alle piiloon. Äiti ei saanut poikaa sieltä pois ja perheen muut lapset joutuivat odottamaan suihkutilassa kiukuttelevan pikkuveljen takia. Poika lällätteli äidille penkkien alta ja siirtyi aina toiselle puolelle karkuun jos äiti yritti toiselta puolelta kurottaa.
Äidillä ei ollut mitään auktoriteettia poikaan. Poika lälllätteli omalle äidilleen ja äiti oli ihan neuvoton. Äiti koetti lahjoa pojan karkilla pois penkkien alta. Eipä tullut. Äiti pelotteli uimahallin valvojalle ja jopa poliisilla, mutta poika vain nauroi räkäsesti äidilleen. Miettikää oikeesti... äiti joutuu uhkaileen omaa lastaan poliisilla kun on itse niin säälittävä. Äiti yritti keskustelua, uhkailua ja lahjontaa tuloksettomasti.
Niin siinä sitten kävi, että äiti joutui hakemaan muut lapset pois suihkutilasta ja koko perhe jäi odottamaan pikkuprinssin päätöstä siitä pääseekö muut uimaan.
Tuossakin tilanteessa olisi pikku tukkapölly ollut paikoillaan. Jos kyseessä olisi ollut minun lapsi ja ei olisi varoitteluista huolimatta totellut, niin olisin napannut tukasta kiinni ja vetänyt pois penkkien alta. Minulle ei todellakaan omat lapset lällättele.
Mutta tohonhan tää maailma on menossa. Kukaan ei saa kskea eikä komentaa ja kakarat hyppii silmille. Sitten ihmetellään kun nykyajan pennut on aivan mahdottomia. Käyttää ties mitä aineita ja ryöstää mummoja kadulla kun ei kukaan ole viitksinyt laittaa niitä kuriin!
mamma ei ikinä toteuta uhkauksian. Pitää olla joku realistinen uhkaus, esim. joudut huoneeseen tuoliin istumaan jos et tottele. Tämä ei tietenkään enää uimahallissa onnistu vaan kasvatus pitääkin aloittaa kotona. Minulla hyvin uhmakas jääräpää-lapsi, joka kuitenkin osaa käyttäytyä. Saadaanko väkivallalla muka auktoriteettia? Kuulostaa joltain jengi-periaatteelta.
Lapsen kasvattaminen ilman väkivaltaa ei olekaan helppoa. Siinä ei todellakaan mennä siitä, missä aita on matalin (tukistaminen, luunapit). Se, että lapsia ei kasvateta väkivallalla, ei tarkoita sitä, ettei heitä kasvateta ollenkaan, niin kuin te tunnutte luulevan.
En mä olisikaan uskonut, että AV:lla joku osaisi ajatella, että on myös vaihtoehtoisia tapoja kasvattaa.
(Mä lupaan käräyttää sut, jos jäät mulle kiinni.)
jokainen kouluttaa naistaan omalla tavallaan.
ja jos ei opi, niin ainahan voi tehdä björkvistit.
Toivottavasti hovioikeus kumoaa tuon älyttömän tuomion!
jos suomessa nykyisin on näin kuuliaisia vanhempia niin pitäisi olla lastenkin hyväkäytöksisiä??? no eivät ole ollenkaan kuitenkaan, missä siis syy??