Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pian sairaalasta kotiin?

17.05.2007 |

Toista olen menossa synnyttämään ja toivon ettei tarvisi lapsen kanssa osastolle mennä ollenkaan - onko se mahdollista, jos lapsi ok? Saako lähteä vaikka samana päivänä? Eka kokemus osastosta oli niin raskas ettei juuri kiehdo...

Riippuuko sairaalasta paljon, tiedättekö Taysin nykykäytännöistä?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jokaisen vauvani kanssa olen kiltisti ollut pari päivää ainakin. Sitä suositellaan, koska vastasyntyneen mahdolliset ongelmat eivät aina näy heti synnytyksen jälkeen vaan parin päivän sisällä mieluumminkin. Tämä todentui ystäväni vauvan kohdalla: vasta n. kahden vrk:n ikäisenä huomattiin ilmarinta ja vauva tarvitsi kiireellisesti hengityskonetta. Kotona ei ehkä olisi asiaa huomattu ajoissa, kokenut kätilö sen osastolla huomasi. Nyt kaikki meni hyvin ja lapsi on ihan terve.

Vierailija
2/10 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

...oltiin vauvan kanssa sairaalassa syntymän jälkeen 22 tuntia, eli seuraavana päivänä jo kotiuduimme. Naistenklinikalla on ainakin se käytäntö, että jos haluaa lähteä kotiin aikaisin, on mentävä muutaman päivän päästä käymään vauvan kanssa vielä tarkastuskäynnillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli 1 vuorokausi oli pakko olla (VKS), sitten sai lähteä. Ehtoina se, että oli uudelleensynnyttäjä, lapsi täysiaikainen, tarpeeksi iso, muttei liian iso, ei edellisellä lapsella keltaisuutta tai muuta ongelmaa. Olikohan jotain muuta? En muista enää :)

Sairaalasta soitettiin kahtena seuraavana päivänä kotiin ja kyseltiin vointia. Vauvan tarkasti lääkäri ennen kotiin lähtöä. Neuvolasta käytiin jo maanantaina kotikäynnillä, eli 5 vrk synnytyksestä.

Kaikin puolin hyvä kokemus, mullakin jäi esikoisen osastoajasta " trauma" ja olin ennen raskaaksi tuloa jo päättänyt että toisella kerralla en sairaalaan jää asumaan.

Vierailija
4/10 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mahd. vähän aikaa tarvitsee viettää sairaalassa. Omalla kohdallani se ei ollut aktuellia, joten en muista mitä esitteessä kerrottiin. Mutta on siis mahdollista ja kertovat tästä mahdollisuudesta ihan avoimesti.

Vierailija
5/10 |
21.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ns. poliklinikkasynnytyksessä muistaakseni 6 tuntia synnytyksen jälkeen pitää olla sairaalassa,

Itse olin ekan kanssa kolme yötä, toisen kanssa kaksi yötä ja kolmannen kanssa yhden yön, vajaan vuorokauden. Kolmas syntyi illalla seitsemän maissa, joten yhdeltä yöllä olisi kai sitten teoriassa saanut lähteä jonkun 6 tunnin iässä tehtävän tarkastuksen jälkeen. Lastenlääkäri tarkasti vauvan aamulla ja antoi lähtöluvan ja lähtemään pääsimme joskus viiden maissa kun iskä tuli työmatkalla hakemaan. Me kyllä oltiin osastolla se vajaa vuorokausikin, koska olin ollu sairaalassa 2 vrk ennen synnytystä joten huone oli jo valmiina.

Vierailija
6/10 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva syntyi aamulla klo 9 ja pääsimme kotiin samana päivänä klo 18. Eli vauva oli silloin 9 tunnin ikäinen. Siellä on mahdollisuus ns. lyhytjälkihoitoiseen synnytykseen, mikä tarkoittaa sitä, että vauvan on oltava vähintään 6 tunnin ikäinen ja lääkärin tarkastamana kaikki ok, jolloin vanhemmat voivat halutessaan kotiutua vauvan kanssa. Seuraavana päivänä tulee kätilö mahdollisuuksien mukaan kotikäynnille ja tarkastaa vauvan.

Itse myös jotenkin pidän epämiellyttävänä osastolle jäämistä, ja tuon kokoisessa sairaalassa kuin TAYS on, on vielä epämukavampaa jäädä. Siellä ei ole oikein tarpeeksi henkilökuntaa huolehtimaan kaikista äideistä ja vauvoista... Tai sellainen kuva minulle ainakin jäi.

Vierailija
7/10 |
27.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Olen samassa tilanteessa, tosin menen synnyttämään Hämeenlinnaan. Ensimmäisen synnytin TYKS:ssä, ei sinänsä mitään pahaa sanottavaa, mutta jotenkin osastolla oli vaikea olla. Hassua sinänsä, olen itse sairaalassa töissä, joten en ole mikään sairaalakammoinen.

Kun kävin rakenneultrassa, kysyin mahdollisuutta polikliiniseen synnytykseen. Ainakin Hämeenlinnassa onnistuu ja kotiutumisen saa päättää ihan oman voinnin mukaan. Toki täytyy muistaa, että kotona on jo se esikoinen eli samalla tavalla ei voi levätä kuin ekan synnytyksen jälkeen. Eli miehen pitää kyllä olla täysillä mukana tai sitten muuta apua. Mua ainakin helpotti jo tieto siitä, että nopea kotiutuminen on mahdollista.

Eli kysy ihmeessä oman sairaalasi mahdollisuudet!

Vierailija
8/10 |
17.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun en ole Taysin alueella synnyttänyt, mutta tuttu on siellä synnyttäneiden osastolla töissä...Olen ymmärtänyt, että siellä kotiutetaan aika nopsaan, jos kaikki on ok ja sitten kätilöt ovat yhteydessä puhelimella ja tulevat tarvittaessa käymään kotona punnitsemaan ja ottamaan vauvalta verensokerit yms. Jostain mielestäni olen lukenut, että Tays (ainakin tulevaisuudessa, jos ei jo nyt) pyrkisi uudelleen synnyttäneiden kohdalla jopa näihin heti synnytyksen jälkeen kotiutuksiin...mutta tuosta en ole varma.

Vierailija
9/10 |
18.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä saa lähteä heti ku haluaa. Ja uskaltaa. Vauvallahan on lääkärin tarkastus vasta kahen päivän ikäsenä eli sillon varmaan pitää palata (en kylläkään oo varma). Kyllä mun yks kaveri lähti alle vuorokauden ikäsen vauvan kanssa kotiin eikä siinä ollu mitään ongelmaa. Laps synty lauantai iltana ja sunnuntaina puolen päivän aikaan he lähti kotiin.

Vierailija
10/10 |
14.06.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tarkemmin selittänyt oletko ensisynnyttäjä ja oletko jo " konkari" , mutta luultavasti poli-synnytyksen saa vain ei-ensisynnyttäjät.

Jos pelkäät/ et viihdy sairaalassa potilashuoneessa, niin pyydä kätilöltä yksityishuone. Siellä saa olla aivan rauhassa, mutta samalla saa sairaalan hyödyt eli hoidon, varoillaolon ja lepomahdollisuuden.

Tuskin ketään tässä terveydenhuoltoalan taloudellisessa tilanteessa halutaan ehdoin tahdoin pitää sairaalassa, joten potilaan ja vauvan parhaaksihan tuo järjestely on.

Itse olen ollut molemmat synnytykseni jälkeiset päivät ihan mielellään sairaalassa lepäämässä. Kotona on kuitenkin se oma rumbansa. Kaikilla tilanne ei ymmärrettävästi kuitenkaan ole ihan samalainen.