Miksi haluatte yhteiset tilit?
Avioehtokeskusteluun liitttyen. Minä en edes halua tietää, mihin kaikkeen mieheni " tuhlaa" rahojaan. Kyllä alkaisi suuresti ärsyttämään, jos tiliotteesta huomaisin hänen käyttäneen huomattavan summan minunkin rahojani esim. pleikkaripeleihin. Enkä todellakaan halua hänen kommentoivan omia ostoksiani, minä en ole enää lapsi eikä ole äitini. Meillä systeemi, jossa ollaan ihan taskulaskimella (joo, todella epäromanttista!) laskettu molempien tulojen mukaan prosenttiosuus maksettaviin yhteisiin laskuihin, esim. lainanlyhennykset, hoitomaksu, vakuutukset... Ruuat ja lapsen menot maksaa kumpi jaksaa. Lopuilla rahoilla saa molemmat tehdä ihan mitä lystää, ostaa vaikka koko rahalla ripsivärejä, karkkia tai lätkävarusteita. KUmmallakaan ei ole siihen mitään sanomista, koska kaikki pakolliset kulut on jo maksettu. Itselläni on myös säästötili, johon säästän jotain isompaa kivaa varten. Molemmilla säilyy tavallaan oma itsenäisyys omaan elämään. Tätähän sitä lapsena odotettiin; omaa rahaa, jolla saa ostaa ihan mitä tykkää! Hei, säilyttäkää elämän realiteetit, avioliitto voi päättyä vaikka huomenna. Puolilla suomalaisista käy niin!
Kommentit (8)
Vierailija:
Meillä homma toimii näin:
Maksetaan laskut. Sen jälkeen lasketaan paljonko menee ruokaan, bensaan, muuhun elämiseen, onko jotain hankintoja jne. Yleensä rahaa ei em. mainittujen jälkeen jää. Jos jää, niin omia hankintoja saa tehdä, tosin niistä keskustellaan yleensä yhdessä etukäteen.En koe tätä mitenkään ahdistavana, enkä usko miehenikään kokevan.
Meillä on AINA ollut yhteiset rahat, eikä rahasta olla koskaan tapeltu.
laskut maksetaan vähän miten milloinkin. Isompituloinen maksaa isomman osan, mutta ei olla laskettu ihan tarkkaan meneekö silti suhteessa tasan. Omat hankinnat, harrastukset ja menot on kummankin oma asia. Niistä ei tarvitse neuvotella eikä sopia. Ja koskaan ei mekään olla rahasta riidelty eikä koskaan ole yllättäen rahat loppuneet, vaikka olin hoitovapaallakin 2 vuotta.
Rahaa ei ole paljon, joten muutenkin on selvää, ettei voi tuhlailla ja ostella mitään isompaa ilman harkintaa. Meille on tosi luonnollista, että yhdessä sovitaan kaikista hankinnoista.
Yleensä, jos mietitään mitä tehtäisiin ylimääräisellä rahalla (jota kuukaudessa jää kaikkien kulujen ja eläkesäästämisen jälkeen jopa n 60e), niin minä ehdotan jotain kivaa miehelle ja mies jotain kivaa minulle :) Ikinä ei olla saatu riitaa aikaiseksi rahasta!
Vaikka meillä onkin molemmilla omat tilit, joihin toisella ei ole käyttöoikeutta, on rahat silti yhteiset. Se maksaa, joka on maksamassa ja jolla on rahaa.
Me ollaan aika pienituloisia, joten vähistä rahoista ei voi paljoa riidellä, molemmat tietävät, että rahaa ei ole hirveästi ylimääräiseen. Raha menee aika pitkälti ruokaan ja muuhun pakolliseen. Miehellä on isompi tili, joten hän maksaa vuokran, laskut. Minä ostan isoksi osaksi ruoan ja kaikki lasten jutut. Näin se vaan on mennyt ja ihan tyytyväisiä ollaan.
Oli meillä joskus yhteinen tilikin, mutta lakkautettiin se turhana. Ei siellä ollut ikinä rahaa.
Molemmilla on kaksi omaa tiliä. Ehkä avataan jossain vaiheessa yhteinen säästötili, johon kerätään matkarahaa tai ihan huvin vuoksi pahan päivän varalle. Se maksaa, joka jaksaa ja ehtii ensiksi. Emme laske pilkun tarkasti mihin rahamme laitamme. Meillä ei kyllä ole lapsia, joten ehkä systeemi tulee muuttumaan.
Meillä kuten kutosella. Minusta hyvä systeemi, ei tarvitse ihmeemmin laskeskella ja laskut tulee maksettua, mutta toisaalta kummallakin on mahdollisuus käyttää kyselemättä omia rahoja " omiin menoihinsa" . Hyvin on toiminut jo 13 vuotta, rahasta ei ole tarvinut koskaan riidellä (muita aiheita jokunen löytyy :))
Mitäs jos pariskunta päättää yhdessä että lasten on hyvä olla kotona ja toinen heistä jää pois työelämästä (kokonaan kotiin tai kotihoidontuelle), olisiko silloin reilua että se joka hoitaa niitä yhteisiä lapsia, joutuisi luopumaan palkastaan ja olemaan käyttämättä rahaa/ostamatta itselleen mitään (tai tosi vähän, jos on esim. kotihoidontuella)?
Me ollaan sitä mieltä että jos on yhteinen perhe, on yhteiset rahatkin.
Meillä homma toimii näin:
Maksetaan laskut. Sen jälkeen lasketaan paljonko menee ruokaan, bensaan, muuhun elämiseen, onko jotain hankintoja jne. Yleensä rahaa ei em. mainittujen jälkeen jää. Jos jää, niin omia hankintoja saa tehdä, tosin niistä keskustellaan yleensä yhdessä etukäteen.
En koe tätä mitenkään ahdistavana, enkä usko miehenikään kokevan.
Meillä on AINA ollut yhteiset rahat, eikä rahasta olla koskaan tapeltu.