** ELOkuisten ke-pe **
Linkki alkuviikkoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10312353&p=2&tmode=1&smod…
Kelan sivuilla näköjään on kuvat uudesta pakkauksesta. Saa nähdä saanko uuden vai vanhan, kun on hakemus ollut jo viikon kelassa. Viikolla 21 alkaa pakkauksen jakaminen.
Täytyy nyt vielä nopeasti vilkaista pakkauksen sisältöä ennen muita hommia. Lapsi on hoidossa, jotta äiti voi järjestellä kotia + leipoa ym. huomisia 4-v. synttärijuhlia varten. Kiirus tulee, kun selkä asettaa rajoituksia touhuamiseen.
Västis ja Taimi 26+5
Kommentit (18)
Heipä hei kaikille elokuisille!
Liityin ensimmäistä kertaa keskusteluun mukaan; olen kyllä seuraillut teidän jutustelua jo aiemmin matkan varrella, mutta kiireinen työ on estänyt osallistumasta keskusteluihin aiemmin ja illalla kotiin päästyä ei enää yksinkertaisesti ole jaksanu. Tästä pitää huolen meidän ihanat " huligaani-tytöt" 5v ja 3v.. heh :)
Nyt olen joutunut / päässyt sairaslomalle ja luulen että joudun olemaan pois töistä loppuun asti..
Teen istumatyötä ja muutaman viikon sinnittelin kovien kylki- ja selkäkipujen kanssa, mutta enää ei sinnilläkään selvinnyt! Tuska oli jotain aivan sanoinkuvaamatonta.. Kävin yksityisellä ja lääkäri totesi, että lähdet nyt lepäämään (unohtamatta liikkumista!) ja kirjoitti kk:den sairasloman.
Tein samaa työtä myös tyttöjä odottaessa ja pystyin molemmissa raskauksissa olemaan töissä ihan loppuun asti; en tarvinnut yhtään sairasloma päivää, mutta tämä yllätti kyllä täysin!
Mut ultrassa kyllä sanoivat että poika on tällä kertaa tulossa, joten ehkä se johtuu siitä :) tiedä häntä...
Syystä tai toisesta olen silti potenut syyllisyyttä siitä, että jouduin jo näin aikaisessa vaiheessa jäämään pois, vaikka kaikki on kyllä hokeneet sitä, että nyt pitää laittaa vauva ja oma vointi etusijalle ja näinhän se onkin, mut silti.. Työpaikallakin ottivat tosi positiivisesti asian ja itseasiassa lähin esimies melkein pakotti mut lääkäriin ja sanoi että jos en itse tajua lähteä hakemaan saikkua, hän vie minut henkilökohtaisesti lääkäriin. Ja tiedän, että sen hän olisi ihan varmasti tehnyt, koska on näin toiminut erään toisen odottavan mamman kanssa.. :)
Muuten odotus on mennyt hienosti; eipä ole juuri masukki muuten mammaa vaivannu!
Itse sain tänään Kelalta tiedon äitiyspakkauksen saapumisesta; olenkin mielenkiinnolla seurannut keskustelua ko. asiasta. Olin alunperin sitä mieltä että haluan mielummin sen " vanhan" pakkauksen, mutta kun näin uudesta kuvat, kelpaisi se ehkä vielä paremmin.. Mutta oli se kumpi tahansa; otan sen ilomielellä vastaan! Meillä ainakin tuli hyödynnettyä tyttöjen pakkaukset tosi hyvin. Tämä nuorempi oli tosi kova pulauttelija ja sen vuoksi vaihtovaatteet ja varsinkin harsot oli kovassa käytössä!
Eipä täältä tällä kertaa kummempia; jospa tosiaan ehtis nyt paremmin osallistumaan / lukemaan teidän keskusteluja!
Hauskaa Perjantai-illan jatkoa kaikille ELOkuisille!
t. Mamma + masukki (rv 28+1)
Esittelypinoa päivitetty. Uusin avautuu linkistä: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10330832&p=1&tmode=1&smod…
Nyt täytyy tosiaan aloittaa imuroiminen.. ;)
Västis
Ensin olin varma, että haluan sen vanhemman pakkauksen eli viime vuoden mallin, mutta nyt hetken mietityttäni ja kuvia paremmin katseltua KELAN sivulta, huomasin, että onhan tuossa uudessa pakkauksessakin ajateltu väreissä molempia sukupuolia, koska suuri osa on vaaleaa eli beigeä, ja osa on keltaista (sopinee molemmille) ja vihreää. Tuo vihreä body+ puolipotkarisetti on eritt. jännä mielestäni, sopii tosi kivasti varmasti vauvalle kuin vauvalle. :) Upee väri jos on noinkin kirkas kun kuvasta päätellen on.
Ja jos joillekin ei miellytä esimerkiksi vaaleankeltainen ulkoilupuku niin voihan kaupasta hakea sen mieleisensä myöhemminkin... jos haluaa vältt. tytölleen pinkkiä tai pojalleen vaaleansinistä, niin ostaa sitten kaupasta sellaisen puvun :)
On se hienoa että Suomessa jaetaan tällaista pakkausta! Arvostusta kannattaisi enemmän olla, sillä missään muualla maailmassa äidit EIVÄT saa äitiyspakkausta ollenkaan, vaan joutuvat ostamaan kaiken itse.
Maanantaina on sitten se 4D-ultra minulla.
-MILLI-83 ja Pikku-Ukko 24+6.
uudemman kerran. Tänään kävin aamulla paastoverikokeissa ja pyörähdin sen jälkeen kauppaan, mikä oli virhe. Siellä nimittäin silmissä pimeni, onneksi ystävälliset myyjät ja kauppias ohjasi minut istumaan ennekuin meni jalat alta. Kammottava tilanne, mutta minulla kun on nuo verenpaineet turhan alhaiset ja vielä kun syömättä joutui menemään labraan, niin ei ollut lainkaan hyvä yhdistelmä. Aikani istuttua alkoi tajunta palaamaan takaisin, mutta on se kyllä kauhea olotila. Piti istua jonkin aikaa ennekuin uskalsin auton rattiin mennä turvallisin mielin. Kotona oli vielä lievää huimausta ja äkkiä yritinkin syödä jotain ja kahvia juoda, siitä se pikku hiljaa tasaantui.
Nyt vaan on oikeasti mietittävä töissä jaksamista, olen tullut siihen tulokseen, etten enää jaksa töitä tehdä ja mitä sinne lähtee yrittämään tämän vaivaisen kahden viikon takia, jonka jälkeen sitten alkaakin kesäloma ja sieltä suoraan äitiyslomalle. Tänään iltäpäivällä on lääkärineuvola, jossa arvioivat töissä jaksamista ja tarkistavat ainakin kohdun suun tilanteen. Toivottavasti jotain tuloksia ennättäisi tulla iltapäivään mennessä niistä maksa-arvo kokeista joissa aamulla kävin, labrassa sanoivat kyllä että saattaa olla että tulokset ei ennätä kun huominen pyhä sotkee aikatauluja, ikävää jos joutuu miettimään ensiviikkoon mitä niissä on.
vauva2006 rv28+4
minulle on aivan sama kumpi pakkaus on tulossa, kummankin värimaailma käy meidän tulokkaalle. Molemmissa pakkauksissa on silmää miellyttäviä kuoseja ja taas niitä joita ei itse olisi välttämättä tullut hankkineeksi, mutta tyytyväinen täytyy olla, kun saa tuollaisen ihanan pakkausken täysin ilmaiseksi. Mietin vain, että oliko joskus pakkauksessa tuttipulloa ja/tai tuttia? Ne ainakin aion varalta hankkia, jos sattuu tarvitsemaan.
vauva2006 rv28+4
Nyt kun ollu juttua tuosta äippäpakkauksesta ja sisällöstä niin muutama kyssäri on mullekkin tullu...
Just tutit/ tuttipullot..
Oma pakkaus on tullu jo ajat sitten, eikä silmiin sattunu kumpaakaan, pakkaus on viime vuoden mallia, ja luulisin, et tää -07 pakkaus on samalla kaavalla täytetty.
Eli tuttikauppaan käy meikän tie.
Tuttipullon taikka pari aion myös hankkia, vaikkakin tarkoituksena onkin imettää niin eihän sitä koskaan tiedä miten käy!
Suurin mietintä mulla onkin harsoista...
Niitähän on pakkauksessa nipullinen, ja niitä menee tuplasti enemmän kuin mitä valmiina saa.
Onko kangaskaupoissa enää nykyään myytävänä harsoa metritavarana?
On meinaan aika suolaisen hintaisia puklurättejä, jos valmiiks ommeltuna niitä esim. netistäkin tilaa.
ja tosiaan pakkaus on mallia -06 mulla niin ostettiin ihan erillinen kevyt toppapuku sen sinisen rinnalle, asteen verran pienempänä vaan, jos sattuu tyttö tulemaan.
ja jos tulee tyttö, niin mä ainakin aion koittaa värjätä sen sinisen puvun " tyttömäisemmäks" . (Toki vetskari, ompeleet jää vaaleen siniseks, mut so what.)
T Helga rv28+2
Tänään olin sitten siellä lääkärineuvolassa ja tässä tuloksia:
Paino: +225
Rr: 119/75
Sf: 23
Liikkeet: ++
Syke: 155
Pissa: yksi plussa sokerilla !
Toi pissa nyt vähän ihmetyttää, kun mulla ei koskaan ennen ole plussaa ollut. Enkä nyt aamullakaan ollut syönyt mitään sokerista. Maanantaina täytyy viedä uusi pissa neuvolaan ja jos vieläkin plussalla, joudun rasitukseen.
Kohdunsuu oli kiinni ja kaulaa jäljellä 2,5 cm.
Että semmoista tällä erää.
Huomenna pohjanmaalle (5 h autossa...).
Lion76+lionbaby 28+2
Eli tänään oli neuvola lääkärin aika ja etenkin kohdun suun tarkistus.
Kohdunsuu:pehmeä, kiinni, pituus 4 cm (ultralla tarkistettuna)
Pissa:u-gluk. +++, muuten miinusta
RR:104/63
Muuta ei sitten katsottukaan, sillä viimeksi neuvola oli viikko sitten, jossa nuo kaikki katsottiin. Sairaslomalle joudun näiden kahden viimeisen työviikon ajaksi, jotka minulla olisi ollut jäljellä. Periaatteessa ihan huojentavaa, työvuorot oli nimittäin aika syvältä ja pitkiä työputkia tiedossa sekä 7-20 olisi ollut ihan viimenen työpäivä ennen kesälomaa. Näkivät kuitenkin järkevimpänä laittaa minut sokerirasitukseen, ensiviikolla tiistaina menen sinne varmuuden vuoksi.
vauva2006 rv28+4
ihanaa =) olin ihan kuollut ja kipeä koko viime viikon,selvästi muuton tuomaa stressiä.yhtenä yönä oli jo kivuliaita suppareita joihin heräsin. niitä tuli kolme, pelästyin pahanpäiväisesti.tähän asti ollut kivuttomia jokusen kerran päivässä.
nyt olo on taas ollut hyvä.eli kolmisen viikkoa olen nyt ollut sairaslomalla.
sunnuntaina pitäisi palata töihin,vähän jänskättää.olen kyllä töihin sanonut että auttavat,ja koittavat ymmärtää,mulla olisi enää kolmisen viikkoa töitä.
haluan todellakin että jaksan,mutta hoitotyötä teen,ja mitään en voi nostella.ei tarvitse kantaa kun parin kilon painoa on masukipu taattu ja tulee kivuttomia supistuksia,muuten niitä ei oikeen tule kun todella satunnaisesti.mutta katsotaan kuinka käy.huomasin että toisillakin on ollut samaa ongelmaa.tehkää juuri niinkuin itsestänne tuntuu,oma vointi ja vauvan vointi on todellakin etusijalla.
itse tuntui jotenkin " epäreilulta" jäädä 3vkn sairaslomalle,mutta parin päivän kuluttua tiesin tehneeni oikein.
eipä kummempia...kodin järjestämistä piiiitkän aikaa edessä...mutta on tää oma koti niin ihana!
neitiniiskunen 25+6
Itseäni kiinnostaisi kokeilla nauhavaippoja:)Tais iis kokeilla niitä vauvalla...
Masukki myllää ja jotennkin hipeltää koko ajan kun situn. Vaihdoin tänään olohuoneeseen verhot ja hirveä hinku olisi pesemään likaista parveketta, mutta selkä on niiiiin kipeänä jo tästä että taidan jättää suosiolla huomiseen. Mies on tulossa pitkälle viikonlopulle, joten en varmaan kirjoittele ennen maanantaita. Mukavat viikonloputkaikille!
T:Gekko, Muru ja Masu rv 26+6
Miten aina nämä juhlien järjestämiset menevätkin näin, että jotain leipomusta odottelen uunista myöhään ja sitten vielä sen jäähtymistä pitää odotella. Muuten koti on nyt suht siivottu, kaupoilla juostu 4 tuntia ja leivottukin. Jalat ja selkä sen verran kipeänä, että jouduin ottamaan panadolia, jotta jalkakipu väistyisi eikä häiritsisi unia. Ei ole kovin monta särkylääkettä tullutkaan syötyä tämän raskauden aikana.
Meillä oli tänään tyttösen 4-v neuvola ja täti toivotteli sitten vauvan kanssa tervetulleeksi. Kiva kokenut täti, joka ei turhista hötkyile. Esikoisen kanssa lastenneuvolan täti oli aika uupunut ja useimmiten ehti valittaa omaa työtaakkaansa enemmän kuin kysellä äidin vointia.. Oli vähän nurinkurinen olo, vaikka vauvan voinnin tarkastikin aina hyvin.
Huomenna (eli kohta) minulla on tasan 3kk laskettuun aikaan. Aika menee vauhdilla. Vauvalle olen tehnyt tosi vähän hankintoja, kun suurin osa on jo valmiina. Tyttö haluaisi jo kovasti ostaa vauvalle tuttipullon, vaikka tarkoitukseni onkin imettää. Täytyy kai tytön mieliksi ostaa jo nyt tuttipullo, muita ostoksia haluaisin jättää sitten kesälomalle. Sitten pitäisi olla enemmän aikaa vertailla tuotteita. Mies tuskin tällä kertaa on niin kiinnostunut varusteista, kun kaukalo ja vaunut jo ovat olemassa, jotka kiinnostivat eniten aiemmin.
Äitiyspakkauksesta. Minä olen ainakin tyytyväinen pakkauksesta, vaikka olisi kumpaa vuosimallia vain. Esikoisen aikana luulin joitain vaatteita rumiksi raskausaikana, mutta eivätpä ne olleetkaan oman ihanan vauvan päällä.. :) Ja meillä ainakin tuo tyttönen oli niin kova tuottamaan kaikkea tuotosta, että varavaatteille oli käyttöä.
Mukavaa helatorstaita näin jo vähän etukäteen! Ihanaa säätä on meille päin luvassa.
Västis
Heips eipä ollu kukaan tälle torstaille ehtiny kirjoittaa. Tosin ei täälläkään mitään erityisempää asiaa oo. Tässä pyhäpäivää vietellään kotisalla. Hirvipaisti on ollu uunissa jo useemman tunnin mut eipä tunnu vieläkään olevan kypsää. Kerranki aattelin pyhäevästä tehä. mut kohta alkaa olla niin nälkä et pitää varmaan syyä ootellessä jotain muuta. Piti sit muka tänään siivotakki mutta voitte arvata miten on käyny. no toppa vaatteet pesin tosin tosin neki on vielä koneessa. Ulkonaki on jotenki niin harmaata et ei oikee innosta mikään. ja heti jos tekkee jotain menee maha kovaksi tosin kipeetä ei tee. Mut yritän nyt silti ottaa rauhallisemmin tänään ku ei oo oikeen kivan tuntosta toi mahan kovistuminen. Söin jo luumujaki ku ei oikeen toi mahakaan toimi.
Mut ei kai tässä muuta massussa meno senku kiihtyy. Mua alkaa mietityttää jo et mitenhä sitä sit osaa olla ku tää massu on tuolla makkarissa nukkumassa ku tähän massuun on niin tottunu jo ikävä kai tota sit syksyllä tulee tota palloa
Teresa81+ötökkä 26+2
Täällä on valtavan lämmin ja kaunis ilma!!!! Koko päivä ollaan oltuu ulkosalla, vähän pihahommia tehty. Välillä vain käyty syömässä ja taas jatkettu. Ihmeen hyvin tämän vattan kanssa jaksoinkin touhuta!!! Kohta pääsee saunaan, ihanaa!!!!!
pönttö-örvelö rv 26+5
Hui, sitä oltiin tiputtu jo kauassa toiselle sivulle!!!!! Ovat kaikki tainneet olla eilen perheinensä jossain helatorstain vietossa. Olikin ainakin täällä meillä päin todella kaunis ulkoiluilma!!! Ja sellainen sieltä näyttäisi tänäänkin tulevan!!! Mitenkähän on saadaanko tänään vähän enemmän pinolle pituutta? Kun on ihan tavallinen arkipäiväkin. Tai taitavat monet olla ottaneet tähän vapaata ja viettävät pitkää viikonloppua.
Olen tässä aamulla lueskellut tuolta noita synnytyskertomuksia. Ihan itkusilmässä siis, kyllä sitä onkin niin kamalan herkkä..!!!!!! Ajatella, että enää (toisinaan kyllä tuntuu, että VIELÄ!!!!!) kolme kuukautta ja saa itsekkin pienen nyytin syliin!!!!!!!!! Voi että!!!!! Tuleekohan sieltä tyttö vai poika? Kuinkahan se synnytys menee? Aiemmat synnytykseni ovat menneet ihan hyvin. Toinen vain oli ehkä vähän ensimmäistä rankempi. Mitenköhän tämä? Onkohan tämä sitten jo ihan hurja vai pääseekö sitä taas helpommalla? Ei kai ihan helpolla kuitenkaan.. En tiedä.. Ei kyllä pelota. Luotan siihen, että luontohoitaa ja jos ei hoida niin sitten lääkärit!!! Vähän sitä jo miettii/pohtii kuitenkin. Miten on onko muilla jo synnytys mielessä?
Nyt kuului pesukone pysähtyvän, täytyisi lähteä pyykkiä ripustamaan. Sitten pitäisi soitella labraan ja varata aikaa sokerirasitukseen. Tylsää siis sokerirasitukseen meno.. Ei millään taas jaksaisi istua siellä sitä kahta tuntia. Pakkohan se kuitenkin on..
No ei sitten muuta kuin aurinkoista kevätpäivää vaan kaikille!!!!!!!!!
pönttö-örvelö rv 26+6
Onpa tosiaan hiljainen pino. Taitaa olla moni mökkeilemässä tms. Meillä oli eilen 4-v. juhlat ja nyt niistä on selvitty. Kyllä oli selkä ja jalat tulessa ja aikamoisia kipuja myös oli alapäässäkin. Jaloillaan olo, kumartelu ja jatkuvat touhuaminen ilman kunnon lepoa pari päivää teki kyllä tehtävänsä. Onneksi tänään on lomapäivä ja otetaan tyttösen kanssa rauhallisesti.
Mukavan aurinkoista viikonlopun odottelua!!
Västis ja Taimi 27+0 (onkohan jo noin paljon)
Nostanpa samalla pinoa ja tuuletan omaa tyytyväisyyttäni. Soitin äsken sokerirasituksen tulokset ja olivat normaalit eli ei piikittelyä ja rajoituksia tiedossa =-D ! Oikeastaan en siihen uskonutkaan, mutta silti oli pelko takapuolessa koko ajan... Arvot olivat 4,3, 3,6 ja 6,0. Ainoa omasta mielestäni kumma juttu oli, että miten tuo 1h arvo voi olla noin matala (ja matalin). Tietääkö joku noista enemmän ja osaa selittää?
Nyt täytyy lähteä töihin, hälytettiin sairastapauksen vuoksi, mutta mitäpä sitä ei rahan vuoksi tekisi. Itse asiassa koko ajan yhä vähemmän...
Miksuliinu 27+0
joo....
ilma tosi lämmin ja ihana täällä. aamulla kiikutin pissanäyttet labraan kun keskiviikkona oli toi pisu hiukan +. pääkin on särjeskellyt paripäivää. ite jo panikoin et josko raskausmyrkytys , mut onneksi oli puhdas tuo tän päivän näyte. hb oli kurjimu taas laskenut ke oli vaan 106. hittolainen. pakko vaan piiskaa itteään ja napsia se kaks nyt päiväs. oli jo noussu 122 :een kolmeviikkoa sitten.
oltiin lasten kans aamupäiväl puistos grillaamassa . itelleki maistui ruoka tuol ulkona.
viime yö meni taas vähän harakoille. vessas tuli rampattua ,janotti, vauva mylläs koko ajan tuol masus.kolmisen tuntia meni ennenkuin sai taas unenpäästä ja olikin jo aamu. silti nousen meil ekana pystyyn nyt ei ees väsytä tolkuttomasti niinkuin luulisi.
hormonit veikkaisin. tuntuu kyl et vimeseen 5 vuoteen ei oo ite kunnol yöunia nukkunut. esikoinen kun nyt täyttää sen 5v, pikkukakonen 2v4kk ja nyt tämä meidä kolmas rakas mahapallo, niin valvottua on tullut.
onks täl kellään tietoa mistä saa ostaa niitä kivoja rekkarikilpiä vaunuihin roikkumaan mihin tulee vauvan nimi ja syntymävuosi?
eipä muuta kun hyviä vointeja kaikille ja masunkasvatusta.
äippä ja masuasukas 27+4
Huomiselle on luvattu aurinkoa ja + 20 C lämpötilaa! Kuulostaa ihanalta. Viime yönä nukuin tuskin tuntiakaan, jännitin josko esikoinen sairastuisi vatsatautiin. Mutta oli onneksi väärä hälytys, valitteli illalla mahakipuja ja huonoa oloa, mutta olo onneksi koheni, kun sai unesta kiinni. Aamulla oli sitten kurkku kipeä, keitin pienokaiselle ennen hoitoon lähtöä hunajavettä ja kun ei kerran kuumetta ollut niin vietiin hoitoon. Taidettiin olla eilen liian vähissä vaatteissa ulkona, mutta onneksi kurkkukipukin loppui aamulla.
(.) vauva liikkuu nyt tosi aktiivisesti, ihanaa! Viikkoja kasassa 25 + 3. Voi kun aika menisi nyt nopsaan ja pääsisi jo kesälomalle ja äippälomalle! Eilen tuli Kelalta ilmoitus äitiyspakkauksesta, paketti tulee kahden viikon kuluessa. Saadaan vissiin sitten se uusi pakkaus. Kivaa! Saamme kyllä olla tyytyväisiä täällä Suomessa, kun kaikilla äideillä on mahdollisuus saada näin kattava äitiyspakkaus, jonka tuotteet ovat vielä mukavan näköisiäkin.
Ihanaa viikonloppua!