Äidin korvatulehdus (antibioottikuuri) & imetys
Huh, huh! Meidän vauvalla (5 vk) on ollut itkua ja ilmavaivoja, ja nyt minä sieppasin kuviota sotkemaan vielä korvatulehduksen. Onko jollain tietoa, miten äidin antibioottikuuri vaikuttaa rintamaidolla olevaan vauvaan. Meneeköhän vauvan vatsa nyt entistä enemmän sekaisin. Itkettää tää tilanne. Kuuri on pakko syödä, kun korvat ovat niin kipeät.
Toinen juttu on se, miten helposti tämmöinen tauti mahtaa tarttua vaaviin. Minä olen taudin ehkä saanut esikoiseltamme, joka sai märkäisen korvatulehduksen päiväkodista.
Onko kokemuksia? Apua!
Kommentit (10)
Ikäväähän se on, kun pitää syödä antibioottikuuri, mutta pakkohan sitä on itsensä kuntoon saada. Itse jouduin ekan lapsen imetysaikana syömään antibioottikuureja rintatulehdusten takia. Harmitti, että mahdollisesti aiheuttaa vauvalle vatsakipuja, mutta eipä siinä paljon ollut vaihtoehtoja. En enää muista vaikuttivatko kuurit oikeasti vauvan vointiin. Ei kai siitä ainakaan mitään kovin pahoja seurauksia ollut, koska en sitä muista. Lääkäri kehotti minua syömään maitohappobakteereja, jotka ehkä auttaa vatsaan. Voihan maitohappobakteereja syöttää vauvallekin suoraan (sekoittaa jauhetta tuttipulloon), tosin en tiedä onko siinä jotain alaikärajaa.
Itse jouduiin aloittamaan tulehtuneen sektiohaavan takia tupla-antibiootit kun vauva oli vajaan viikon. Vauvalla oli vielä lonkkavaljaat, jotka nekin edesauttavat ilmavaivojen syntymistä kun vauva ei saa liikutettua juurikaan jalkojaan. Eikä pysty tekemään " pierujumppaa" jaloilla, että ilmat saisi ulos.
Maitohappobakteereita kannattaa tosiaan syödä teidän molempien, niitä voi antaa ihan vastasyntyneellekin. Rela-tipat ovat muuten hyviä mutta ne ovat öljypohjaisia, joten ne voivat itsessäänkin lisätä vatsavaivoja pienelle vauvalle. Joku maidoton mhb-jauhe on sopiva, esimerkiksi Gefilus Plus. Kapselin voi avata ja sekoittaa lusikassa vaikka rintamaitoon ja kaataa vauvan suuhun. Meillä tämä ei onnistunut kovin hyvin, joten kaadoin jauhetta suoraan suuhun hyvin pieninä annoksina (yhdestä kapselista yli kymmenen kertaa).
Juu, kuuri on Amorion, jota imettävätkin voivat käyttää. Aloitin kuurin eilen, että vielä en tiedä noista vaikutuksista, mutta sydän kylmänä niitä odotan.
Maitohappobakteerit ovat varmasti paikallaan, mutta noita Rela-tippoja en kyllä uskalla antaa, kun meillä ne pahensivat vauvan masuvaivoja.
Kiitos vastauksista!
Mulla oli korvatulehdus tuossa syys-talvella ja söin Amorion kuurin.. Olin ihan älyttömän kipeä ja korva lopulta puhkesikin ennen ku pääsin lääkäriin!!
Meillä neiti ei onneksi reagoinut kuuriin millään lailla ja imetin lähes parin tunnin välein :) Oli n.4kk ikäinen tuolloin! Ja muutoin tuohonaikaan kyllä reagoi mahallaan heti jos olin jotain erikoista suuhuni laittanut ;)
Lääkäri sanoi että lääke on oikeastaan tarkoitettu lapsille ja sopii siis imettävillekkin ja suositteli ottamaan maitotuotteen kanssa! Minä nappasin ekku lääkkeen ja jogurtin päälle..
Mulla alkoi kanssa maanataina antibioottikuuri kun alapään tikit tulehtunut..vauva alkoi itkemään eilen ja maha selvästi kipeenä. lopetin imettämisen ja vaihdoin korvikkeeseen. nyt ihan tyytyväinen. toivottavasti tissi kelpaa vielä tuttipullon jälkeen...vauva vasta 11 päivää vanha.
Itse sain järeät kuurit jo synnärillä ja seurauksena oli maidon maun muuttuminen, vatsavaivat vauvalle ja itselle ja vaikken todistaa voi tätä allergioiden puhkeminen ajoittui juuri kuuriin ja sen jälkeen vauva on niistä kärsinyt (11kk). Anna ehdottomasti maitohappoja lapselle. Kysy käykö noin pienelle Panacido. Siinä on vähiten apuaineita ja sopii herkkiksille. Ja itse syö myös maksimiannos. Jatkakaa maitohappoja vielä pitkään kuurin jälkeenkin. Olen vähän katkera itse siitä, ettei minulle kerrottu avoimesti omien kuurieni haitoista, vaan kehotettiin vain imettämään. Jos olisin tiennyt käyttämieni antibiottien haitoista olisin pumpannut ja antanut korviketta kuurin ajan, niin rajut olivat seuraukset kuurista vauvalle. Sinulla on varmasti ihan tavallinen antibiootti ja eri juttu.
Hei!
Eihän niitä antibiootteja mielikseen popsi kun imettää. Itsekin väänsin itkua kun sain ensin silmätulehduksen ja peräperää kaksi rintatulehdusta ennen kuin lapsi oli edes kaksi kuukautta vanha. Pelkäsin että siitä seuraa hirveitä vatsavaivoja ja monta muutakin kamaluutta. Ehkä mulla oli melko ' lievät' antibiootit, en tiedä, mutta ei kyllä vaikuttanut siltä että vauva olisi saanut erityisesti vatsavaivoja.
Sitä kyllä olin havaitsevinani että hän tuona aikana erityisen herkästi kieltäytyi rinnasta, onneksi ei koskaan kovin monta kertaa peräkkäin, vaan ajoittain, joten imetys jatkui. Annoin sitten välillä pullosta maitoa ja lypsin jos ei vauva syönyt rintaa. Mutta ehkä maidon maku hiukan muuttui ja hän vierasti sitä aina välillä. Toivottavasti teillä ei tule mitään suurempaa ongelmaa asiasta. Ne maitohappobakteerit olivat minullakin käytössä, ja vauvalla myös.
t. Sirita
kuopuksen ollessa parin-kolmen viikon ikäinen. Vauva oli todella herkkävatsainen (1v saakka) ja kuurin aloitettuani alkoi heti huutaa tuskissaan yötä päivää ja kakata myrkyn vihreää ripulia. Imetystä ei voinut jatkaa millään muotoa kuurin aikana, koska loppua kohti lääkkeen pitoisuus olisi vain kasvanut. Joten pumppasin kuurin ajan ja annoin vauvalle korviketta. Sitten pari päivää kuurin loppumisen jälkeen aloin imettämään ja menihän siinä jonki aikaa, että ei enää tarvinnut korviketta lainkaan, mutta hiljaa hyvää tulee. :)
Esikoinen ei taas aikanaan tiennyt mitään mun lääkekuurista. On niin vauvasta kiinni.
antibiotti kuuri kun vauva oli vain muutaman viikon ikäinen. Mahavaivat ja sammas siitä vauvalle tuli. Toisella kerralla, muutamaa kuukautta myöhemminen olin viisaampi ja aloitin vauvalle heti Rela-tipat, samalla kun otin itse ekan antibiotin. Ei ollut vauvalla mitään oireita.
ystäväni nimittäin sai korvatulehdukseen lääkekuurin, jonka aikana ei saanut imettää. toisin sanoen imetys loppui siihen paikkaan. antibiootteja on monia erilaisia, myös imetys ystävällisiä. kaverillani oli paha korvatulehduskierre ja siksi sai niin vahvan kuurin.
korvatulehduksen tarttumisesta en tiedä (luulin ettei edes tartu?) vauvan vatsaa tasapainottamaan voit antaa esim rela tippoja.