Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin juttu halveksunnasta parisuhteessa

Vierailija
06.06.2026 |

Halveksija pitää itseään kumppaniaan parempana ja tämän ajatuksia mitättöminä.

"Onkohan se vain sarkasmia ja vitsailua? Vai pyrkiikö kumppanisi asettumaan yläpuolellesi ja nujertamaan sinut?

Ivallinen halveksunta on myrkkyä parisuhteessa. 

Yksi maailman tunnetuimmista parisuhdetutkijoista, Washingtonin yliopiston emeritusprofessori John Gottman on nostanut tutkimuksessaan ivallisen halveksunnan kaikkein voimakkaimmin eroa ennustavaksi tekijäksi.

Halveksunnan voima on tuhoavaa, näkee myös Väestöliiton asiantuntija ja erityistason seksuaaliterapeutti Lotta Pihlava.

Halveksija pitää itseään kumppaniaan parempana ja tämän ajatuksia mitättöminä.

”Se todellakin alkaa yleensä salakavalasti. Ehkä sarkasmin kautta heitetään toisesta vitsiä ikävästi ja pidetään toista naurunalaisena”, Pihlava sanoo.

Ivallista halveksuntaa voi olla vaikea tunnistaa, koska sitä tehdään usein vitsailun varjolla. Halveksuja voi myös kuitata toimintansa tokaisemalla, että ”sinä se et kestä huumoria” tai ”hän nyt on aina vähän herkkä kaikelle itseensä kohdistuvalle”.

Halveksunta liittyy yleensä kumppanin herkkiin kohtiin, kuten ulkonäköön, persoonaan, työhön tai ystäviin. 

Toistuvaa ja ikävää ”vitsailua” ei tarvitse sietää.

”Jos toinen toistuvasti loukkaa ja siitä tulee paha mieli, se riittää merkiksi siitä, että tilanne ei ole ok”, Pihlava kertoo.

Pihlava muistuttaa, että kaikkien erojen pontimena ei ole halveksuntaa. Epätasa-arvoinen asetelma, jonka halveksunta suhteeseen luo, on kuitenkin omiaan lisäämään rakkauden kuolemisen mahdollisuutta."

HS 5.6.

Tässä muutama pointti jutusta. Oletko itse ollut haluveksuvassa parisuhteessa ja miten kävi? Minuun tämä kolahti uhrin roolissa.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusattu tai nujerrettu ihminen ei uskalla laittaa vastaan ja puollustaa omia rajoja. Normaali ihminen ei jää kiusaajan seuraan mutta henkisesti nujerrettu jää ottamaan turpiin kerta toisen jälkeen.

Vierailija
2/2 |
06.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle suurimpia red flageja miehessä on ivallinen suhtautuminen ja/tai minun ulkonäön/ominaisuuksien kritisointi. En hetkeäkään alkaisi kuuntelemaan heikko itsetuntoisen miehen piipitystä vaan tapailu loppuu siihen. Orastava kiinnostus kuolee jos mies osoittautuu kiusaajatyypiksi. Ja vaikka ei kritisoi minua niin jos puhuu muista ihmissitä halveksivasti, se on no go.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme