Millainen "takuu" on mielestänne nettikirppistuotteilla?
Valmiiksi rikkinäistä ei tietenkään myydä, mutta mitä mieltä olette esimerkiksi tällaisesta tapauksesta: nainen osti hienot, käyttämättömät korkokengät nettikirppikseltä. Kengät tulivat perille ihan luvatun näköisinä. Ostaja käytti kenkiä juhlissa, ja myöhemmin tänä ensimmäisenä käyttöpäivän iltana kengästä irtosi korko. Hän on sitä mieltä, että myyjä on vastuussa myymistään kengistä: materiaalin tai liiman on täytynyt olla jo myydessä hapertunut iän myötä, eli kengät olivat vialliset myydessä.
Minulla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä, sivusta vain seurasin keskustelua. Yllätyin, että useimpien mielestä myyjä olisi vastuussa kengistä ja hänen tulisi korvata ne, vaikka tuontyyppinen vika ei näy ollenkaan päälle.
Mitä mieltä olette täällä?
Kommentit (21)
Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa ei ole kuluttajansuojaa eikä takuuta.
Eikö tää daami osaa mennä suutarille?
Sellaista se kirppis ostelu on, toisinaan menee oppirahoja.
Vierailija kirjoitti:
Yksityishenkilöiden välisessä kaupassa ei ole kuluttajansuojaa eikä takuuta.
Eikö tää daami osaa mennä suutarille?
Ei tietenkään, ainakaan Suomessa. Tämä keskustelu käytiin ulkomailla. Mutta kyse olikin enemmän moraalisesta vastuusta.
Minä en ole kyseinen ostaja enkä myyjä, joten en tiedä, miksi minua alapeukutellaan :D Olin siis vain hämilläni, että noin 95% keskustelijoista tuossa keskustelussa oli sitä mieltä, että myyjän tulisi korvata kengät.
Minulle ei tulisi mieleenikään vaatia korvausta viasta, joka ei ollut myyjän tiedossa. Mutta kengät olivat siis kalliit merkkikengät, siksi ostajaa kait kismittää.
Vierailija kirjoitti:
Takuu loppuu jo kassalla.
Takuuta ei ole missään vaiheessa olemassakaan.
Huvittavaa kuinka monet tori.fi ja nettikirppisostelijat kuvittelevat että myyjä on kuin joku yritys jonka pitää muka tarjota asiakaspalvelu, takuut ja palautukset ja pokkuroida ostajaa. Ei se niin mene. Sold as is, deal with it.
Jos haluat takuun, osta uusi kaupasta. Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään takuuta. Vain hölmö ostaa käytetyt kengät.
Nämä olivat siis käyttämättömät kengät (näkyi kuulemma nahkapohjista, ettei niillä oltu kävelty kertaakaan) mutta vissiin jotain 10 vuotta vanhat. Jotain merkkiä tyyliin Chanel.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavaa kuinka monet tori.fi ja nettikirppisostelijat kuvittelevat että myyjä on kuin joku yritys jonka pitää muka tarjota asiakaspalvelu, takuut ja palautukset ja pokkuroida ostajaa. Ei se niin mene. Sold as is, deal with it.
Pitää muistaa ihmisten kanssa pelautuessa, että puolet ovat keskimääräistä vähä-älyisempiä eli äo alle 100.
Vierailija kirjoitti:
Joo ja postituksenkin pitäisi tapahtua mielellään samana päivänä.
Jos olisin myyjä niin kehottaisin ostajaa juoksemaan mutkia ja kusemaan muuntajaan ennen kuin laittaisin estoon. Yksityisten välisessä kaupassa ei ole takuita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää muistaa ihmisten kanssa pelautuessa, että puolet ovat keskimääräistä vähä-älyisempiä eli äo alle 100.
Näitä oli eilen Helsingissä stadionin aukiolla kymmeniä tuhansia juhlimassa lätkäjätkiä
Tuollainenhan on helppo korjata. Kengän kannasta läpi sopiva tasapohjainen ruuvi, jolla ruuvaa koron kiinni ja väliin vielä super epoxya niin sitä ei sen jälkeen ilman kirvestä irrota pirukaan. Ruuvin kannan päälle voi liimata vaikka pienen nahkapaikan vielä niin ei jää sekään hiertämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ja postituksenkin pitäisi tapahtua mielellään samana päivänä.
Joo, tämä on ihme olettamus. Kyseessä ei ole mikään verkkokauppaostos. Myyjä lähettää tuotteen silloin, kun se hänen aikatauluihinsa sopii ja sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa myös miten moni ihan oikeasti puhuu "asiakaspalvelusta", kun keskustellaan vaikka Vintedissä myymisestä. Että se ja se on kuulemma vain "hyvää asiakaspalvelua".
Ei ole tietenkään edes missään moraalisessa vastuussa. Mistä ihmeestä se myyjä voi tietää, että ensimmäisellä käyttökerralla korko irtoaa? Ja kukaanhan ei voi tietää, vaikka näin olisi käynyt, oli kengät sitten viikon tai kymmenen vuotta vanhat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa myös miten moni ihan oikeasti puhuu "asiakaspalvelusta", kun keskustellaan vaikka Vintedissä myymisestä. Että se ja se on kuulemma vain "hyvää asiakaspalvelua".
Tämä on ollut hukassa jo kauan. Meitä kiitellään sairaalassa asiakaspalvelusta. Siinähän kiittelevät, sisäänkirjatut ovat edelleen potilaita ja hoidossa, eivät palveltavana.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tietenkään edes missään moraalisessa vastuussa. Mistä ihmeestä se myyjä voi tietää, että ensimmäisellä käyttökerralla korko irtoaa? Ja kukaanhan ei voi tietää, vaikka näin olisi käynyt, oli kengät sitten viikon tai kymmenen vuotta vanhat.
Sitähän minä ihmettelinkin! Mutta englanninkielisissä maissa se tuntuu olevan ihan yleinen mielipide, että tuollaisesta hapertumisesta vintage-kengissä - eli "dry rot" - on myyjä (yksityishenkilönäkin) lähtökohtaisesti vastussa. Voi vaikka katsoa Redditistä keskusteluja aiheena "dry rot responsible" jos ei minua usko, minäkin Googlailin, kun tällainen ajattelutapa on minulle ihan vieras.
Ei ole mitään takuuta. Vain hölmö ostaa käytetyt kengät.