kokemuksia polkupyörän peräkärrystä
Hei!
MEillä on vähän turhan pitkä matka leikkipuistoon. Tuli mieleen, että pyörällä olisi mukava hurauttaa, mutta kun esikoinen (elokuussa 3) ei vielä oikein pitkiä matkoja ajele ja kuopus (8kk) on liian pieni lastenistuimeen, niin onnistuiskohan tällä porukalla peräkärryily? onko kellään kokemuksia minkäikäisillä lapsilla toimii? Onko merkillä väliä?
Kommentit (2)
Meillä lapsi on alkanut matkustaa kärryssä, kun on oppinut istumaan. En ole ajatellut, että olisi sen kummempaa kyytiä kuin istuimessakaan eli ei mielestäni täristä. Meidän kärryssämme tosin on sellainen kankainen istuin ja pohja metallia. Emme tosin ajele yleensä kovin pitkiä lenkkejä vaan lähinnä muutaman kilometrin reissuja kerhoihin, kauppoihin jne. Tällä hetkellä kärryssä matkustavat 4v ja 2v lapset ja yllättävän kevyesti kulkee mukana. Ainoa, mitä itse välttelen kärry perässä, on kapea vilkasliikenteinen tie ilman pyörätietä. Vaikkei kärry leveä olekään niin hirvittää silti vauhdilla ohi viilettävät autot, jotka menevät välillä tosi läheltä... Tämäkin on kai hankilökohtainen ongelma, sillä tuttu äiti asuu ko. tien varrella ja pyöräilee kärryineen menestyksekkäästi sitä tietä pitkin... Mutta kaiken kaikkiaan kärry on meillä toiminut jo monta vuotta hyvänä kulkupelinä, jossa eri-ikäiset lapset ovat mielellään matkustaneet ja jossa on kuljetettu paljon tavaraakin. (meidän kärryssä on hyvä tavaratila). Eli oman kokemukseni pohjalta ainakin voin suositella.
Meillä on sellainen peräkärry ja on varsin hyvä ja käyttökelpoinen peli. Niitä on erilaisia, että jos hommaatte sellaisen niin kannattaa katsella ja miettiä mikä itselle paras ja hinnaltaan sopivin. Meillä ei kuitenkaan ole alle 1 v lasta sinne kärriin laitettu, kun se hieman täristää. On hirvittänyt, että voi joutua selkä liian kovaan rääkkiin. Meillä on kärrissä kiinteä istuinpenkki. Sellaisia, jossa se penkki on kangasta on myös kaupan ja ne eivät ehkä niin täristä, mutta jos vieressä on painavampi lapsi voi mielestäni penkki heijata ja on taas ikävä pienelle selälle. En tiedä jos olen liian varovainen, mutta meillä on lapset laitettu kyytiin yli 1v. Niin no, meillä ei kyllä matkailla sillä leikkikentälle, vaan ihan pyöräillään, että jos matka ei ole kauhean pitkä ja sekin jakautuu kahteen osaan, voi se selkä varmaan reissuja kestää aiemminkin. Minusta se kärri on kyllä hyvä, siellä voi oikeasti nukkua ja lapsi näkee maisemat eikä tarvitse epätoivoisesti yrittää väistellä aikuisen reppua, kuten olen monasti nähnyt istuimessa olevien lasten tekevän. Kärri myös hankaloittaa ajamista vähemmän kuin olin luullut. En sitten tiedä, oliko minulla liian suuret pelot vekotinta kohtaan. Tuntuu tietysti vähän ja ylämäissä vähän nykäisee, mutta taitaa se paino tuntua istuimessakin.