Huomenna sähkö 31,90snt/kWh
Juu, ei tuule ei. Ja ydinvoimala on huollossa.
Mutta onkos tullut TALVI, nyt kesän keskelle?
Enteileekö tämä jo ensi syksyn ja talvenkin hintatasoja? Syksyllä on myös pitkä OL3:n huoltokatko.
Ilmeisesti pitää ruveta katselemaan tosissaan kesällä kiinteää sopparia ainakin talven yli?
Syksyllä voi olla sitten taas jo myöhäistä.
Kommentit (80)
Keskihinta huomenna
15,27 snt/kWh
1 kesäkuuta 2026
Senhän piti olla kesällä ilmaista 😱 Miten tässä nyt näin kävi?
Vielä kun saadaan kaikki sovitut datakeskukset, niin siitä se vielä nousee, vaikka Orpo lupasi etteivät ne vaikuta sähkön hintaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuule, on kesä voimalaitokset on huollossa, muutkin kuin ydinvoima. Sähköä pitäisi tuoda paljon naapurimaista ja ruosalaiset rajoittaa sähkön vienitä, kuten ne usein tekee, jotta niillä on sähkö halvempaa.
Ei tuule? Täällä rannikolla missä on tuulimyllytkin tuulee ihan todella paljon, päivästä toiseen. Sitä just puhuttiinkin, että nykyään tuulee aina.
Just tarjottiin reilusti 8.59 sentin kiinteähintaista sopimusta kahdeksi vuodeksi. Ajattelin odotella, koska yleensä kesällä halpenee, mutta tämän ketjun innoittamana päätin ottaa tuon tarjouksen. Mulla on sähkölämmitteinen omakotitalo, joten sähköä kuluu.
Tämä ei edes ole halvin mahdollinen, onpahan vain paikallisen, luotettava sähköyhtiön tarjous, joten miksi vaihtaisin. Ero halvimpaan, outoon firmaan on vuositasolla kymppejä, ei siis kannata vaihtaa yhtiötä.
9,56 senttiä plus marginaali, eli vuoden keskihinta on 10 senttiä/kWh
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kivan linkin AP laittoi väitteelleen.
Nämä huomisen hinnat on kyllä nähtävissä lähes jokaisen sähköfirman sivuilla 14:00 alkaen, ja vaikkapa IL:n sivuilta:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/430a56af-648b-430b-a286-c04be41d5ad3
Pitääkö sulle pureskella ruokakin valmiiksi?
Mulle itseasiassa pitää pureskella ruoka valmiiksi. Pystyn syömään vain soseita. Onneksi on sauvasekoitin, niin ei tarvitse muiden pureskelemaa syödä.
Eikö ole jännä kun ihmiset ei kuluta rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Microsoftin datakeskusalueet (Espoo, Vihti, Kirkkonummi): Pääkaupunkiseudulle nousevien kolmen datakeskuksen ensimmäisten rakennusten on määrä valmistua vuoden 2026 loppupuolella. Toisen vaiheen rakennustöitä käynnistetään jo vuoden 2026 aikana. Keskukset tuottavat myös kaukolämpöä alueen asukkaille. [1, 2]
Googlen datakeskus (Hamina): Hakukoneyhtiö ilmoitti laajentavansa Haminan kampustaan miljardilla eurolla. Laajennus keskittyy tekoälytyökuormien käsittelyyn. [1]
Nämäkin haukkaavat osansa.
Hauskaahan tässä on se että jo nyt on kesällä 30 snt hintoja eikä käytännössä nämä uudet massiiviset datakeskukset ole vasta ku tulossa.
Kesällä kun meillä aurinko paistaa yötä- päivää datakeskuslaatikoihin niin tarvitaan paljon sähköä jäähdytykseen.
1.202614.72
2.202617.22
3.20263.49
4.20266.21
5.20266.64
6.202614.75
K-hinnat plus marginaali näihin päälle
se on kapinan paikka sähköyhtiöiden kartellit on ajettava alas ja jos muu ei auta sähköyhtiöiden pakkolunastus valtiolle armeijan turvin, heti
EU:n ajamat tuhoisat energiapolitiikat on myös ajettava alas, EU on tuhonnut kohta kaikki EU maat näillä agendoillaan...
Vierailija kirjoitti:
1.202614.72
2.202617.22
3.20263.49
4.20266.21
5.20266.64
6.202614.75
K-hinnat plus marginaali näihin päälle
2026 jälkeen välilyönti puuttuu
Täällä tuulee ja sataa alvariinsa.
Pösä on kallista
Kiintähintainen sähkösopimus, joten huomenna illalla saunomalla säästän paljon verrattuna pörssisähköttäjään.
on aika aloittaa valtava kapina...
pakkolunastetaan ensin kaikki sähköyhtiöt valtiolle armeijan avulla, otetaan tästä kansanäänestys se on demokratiaa...
Itse tein aiemmin keväällä juuri voimaan astuneen 2v kiinteähintaisen sopimuksen hintaan 6,9c/kWh.
Olen tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Kiintähintainen sähkösopimus, joten huomenna illalla saunomalla säästän paljon verrattuna pörssisähköttäjään.
Minulla on kisä jo vuodenvaihteesta alkaen. Säästöä pösään verrattuna on tullut jo yli tonnin.
Vierailija kirjoitti:
Itse tein aiemmin keväällä juuri voimaan astuneen 2v kiinteähintaisen sopimuksen hintaan 6,9c/kWh.
Olen tyytyväinen.
Hyvä sopimus
Tiistaina on tuskin paljon halvempaa?
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/aurinko-ja-tuulivoimaennuste?paikka=Ak…
Kylläpä on halpaa sähköä tämä.