Työelämä Suomessa 2026, viikonloppu menee vain nukkuessa ja levätessä kuten muu vapaa työn kuormituksen takia
En yhtään ihmettele että ihmiset palaa loppuun, ottaa lopareita, ottavat sairaslomaa ja päätyvät työkyvyttömyyseläkkeelle kun työelämä on jo pitkän aikaa sitten muuttunut järkyttävän raskaaksi ja vaativaksi ja muuttuu kokoajan pahemmaksi kun samalla vaaditaan vaan lisää ja lisää.
Ei tätä tahtia jaksa kuin hullut ja heilläkin tulee jossain kohtaa raja vastaan. Suomessa pitäisi muka tehdä samalla tahdilla töitä kuten aasiassa mutta Japanissa sen näkee hyvin et syntyvyys laskee kuin lehmän häntä ja ihmiset tekee harakirin kun eivät enää jaksa, etelä-Korea on jo siinä kierteessä että valtio lakkaa olemasta tulevaisuudessa. Kiinassa väkeä vielä riittää jos joku hyppää ikkunasta työn vaativuuden takia mutta jossain kohtaa sielläkin loppuu nuoret ihmiset kun syntyvyys laskenut jo pitkään ja väestö vanhenee.
Kommentit (88)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi itselläni on työ mitä ei käytännössä pysty enää tehostamaan. Tulee fysiikan lait vastaan.
Siinä tapauksessa ek vaatii kokoomusta muuttamaan niitä fysiikan lakeja. Tai jos ei lakia voi muuttaa niin sitä tulkitaan luovasti kuten kokoomus tekee perustuslain kanssa.
Ei ole EK.
Tässä chat gpt kooste Suomen suurimmasta rahoitusongelmasta:
"""
Keskiverto työssäkäyvän miehen työn kokonaisarvo Suomessa voi olla noin 5 500–6 500 €/kk työnantajamaksuineen.
Tästä menee suuri osa:
tuloveroihin
eläke- ja sosiaalimaksuihin
ALV:hen
polttoaine- ja energiaveroihin
asumiseen sisältyviin veroihin
muihin kulutusveroihin
Todelliseksi verojen jälkeiseksi ostovoimaksi voi jäädä karkeasti noin:
1 500–2 300 €/kk
Jos tästä arvioidaan se osuus, joka päätyy julkisen sektorin korkeakoulutettujen naisten palkkoihin, karkea haarukka voisi olla noin:
500–1 200 €/kk per työssäkäyvä mies
"""
Suomessa on valtavan kallis julkinen akkakupla ylläpidettäväksi.
Tähän tämä Suomen ns.talous tulee kaatumaan tai tarkemmin sanottuna on jo kaatunut mutta pidetään pystyssä velaksi. Sosialismi tekee sen minkä se aina on tehnyt -syö omat lapsensa. Valitettavasti ensimmäisenä tästäKIN kärsivät ne jotka oikeasti elättävät itse itsensä omalla työllään -ja se joukko on Suomessa kovin pieni ja nyt olemme ylittäneet sen rahan ettei tuon itse itsensä elättävien joukko enää jaksa vetää perässään rekeä johon on lisätty painoa jopa ulkomailta lisää haalien.
Ei kait kukaan oikeasti kuvitellut tämän päättyvän muulla tavalla? Jos kuvitteli niin voisitko ystävällisesti kertoa miten Suomen kaltainen mahdoton yhtälö voisi muka toimia ja oletko oikeasti sitä mieltä että juuri SINÄ olet oikeutettu elämään toisten tekemän työn tuloksista?
Itse en ymmärrä kuinka on varaa palkata pikkujohtajia koko ajan vaan lisää, mutta ei ole varaa palkata meitä, jotka sen asiakkaalta laskutettavan työn tekee. Lisäksi asiakasmäärät vain kasvaa. Olen väsynyt.
Kyllä se työn kuormittavuus on suurimmaksi osaksi itse aiheutettua.
Joskus voi myös johtua siitä että on yksinkertaisesti väärässä työssä tai työpaikassa.
Itse olin varsin kuormittunut vuosi sitten ja sain lopulta potkut huonon työsuoritukseni johdosta. Vaihdoin sitten firmaa ja nyt olen reilusti onnellisempi ja voin paremmin, vaikka työtä tehdään uudessa firmassa reilusti enemmän kuin vanhassa jossa stressaannuin.
Itse olen jo niin pitkään ollut erimielinen työelämän kehityssuunnasta, että olen ajattelut alkaa yrittäjäksi. En väitä, että se olisi helpompaa, mutta luulen että monella tavalla mielekkäämpää. En jaksa enää tätä loputonta palavereissa istumista, uusia järjestelmiä jatkuvalla syötöllä, erilaisia ja jatkuvasti tiukentuvia tavoitteita ja loputonta - usein ihan keinotekoistakin - kiirettä. Tuntuu, ettei varsinaisia töitä ehdi tehdä enää kuin vapaa-ajalla, kun työaika menee kaikenlaiseen turhaan säätämiseen ja ihmiset säntäilee kuin sähköjänikset paikasta toiseen multitaskaamassa. Kokoajan on meneillään joku muutos/kehitysprojekti, vaikka se edellinen pari vuotta vanhakin toimi ihan hyvin, mutta koska muutosta nyt vaan pitää nykypäivänä olla. Ítse olen päinvastoin menossa kohti yksinkertaistamista - sitä, että voin keskittyä ja paneutua olennaiseen rauhassa ilman, että jatkuvasti pitää palaveerata 10 ihmisen voimin, eikä mitään saada viikkokausiin edistettyä ja täyttää päivittäin 10 eri systeemiä, joista ainakaan 5 ei edes toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ek vaatii tekemään enemmän töitä. Duunarista pitää pystyä puristamaan enemmän irti. Niin ja palkkoja pitää laskea ja työaikaa pidentää. Heil ek....
Ei yksityisel sektoril oo ikinä ollu ilmasia lounaita. Kuulemma jo 80-luvulla irtisanottii tuotannollisis-tehollisista syistä
Erona 80-lukuun on se että jos silloin sai potkut niin päivässä löytyi jo uusi työ kun nyt saat odottaa kuin jeesuksen tulemista että edes otetaan työhaastatteluun.
Niinpä. Nykyään on ihan normi, että on useampi haastattelukierros, kykytestit, lisää haastatteluja, ennakkotehtäviä ja vielä joku viimeinen haastattelu. Prosessit kestävät helposti toista ellei jopa kolmatta kuukautta ja siltikin voi jäädä ilman paikkaa. Ihan kohtuutonta.
Vierailija kirjoitti:
Olemme akateeminen vela-pariskunta erityisasiantuntijatehtävissä ja mielestämme työelämä on varsin rentoa.
Me olemme akateeminen vastentahtoisesti lapseton pariskunta, ja työelämä ei todellakaan ole rentoa. Työ on molemmilla vaativaa ja palkka on 3500 e/kk, ja vaatii satoja tunteja palkatonta ylityötä vuosittain. Maksamme kymmenien tuhansien lainaa lapsettomuushoidoista, koska julkinen puoli keskittyi vain välttelemään hoitojen antamista (7 vuotta pomputtelua jonosta toiseen, kunnes tuli ilmoitus, että olette liian vanhoja). Tästä syystä samaan aikaan ostimme palvelua yksityiseltä, kun tiesimme, että aika tulee loppumaan.
Mutta onneksi emme saaneet lasta, et tätä työelämää pystyisi tekemään, jos olisi lapsia.
Miksi et ryhdy yrittäjäksi. Saisit miljoonia ja eläisit pelkkää vapaa-aikaa riistämällä muita.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen jo niin pitkään ollut erimielinen työelämän kehityssuunnasta, että olen ajattelut alkaa yrittäjäksi. En väitä, että se olisi helpompaa, mutta luulen että monella tavalla mielekkäämpää. En jaksa enää tätä loputonta palavereissa istumista, uusia järjestelmiä jatkuvalla syötöllä, erilaisia ja jatkuvasti tiukentuvia tavoitteita ja loputonta - usein ihan keinotekoistakin - kiirettä. Tuntuu, ettei varsinaisia töitä ehdi tehdä enää kuin vapaa-ajalla, kun työaika menee kaikenlaiseen turhaan säätämiseen ja ihmiset säntäilee kuin sähköjänikset paikasta toiseen multitaskaamassa. Kokoajan on meneillään joku muutos/kehitysprojekti, vaikka se edellinen pari vuotta vanhakin toimi ihan hyvin, mutta koska muutosta nyt vaan pitää nykypäivänä olla. Ítse olen päinvastoin menossa kohti yksinkertaistamista - sitä, että voin keskittyä ja paneutua olennaiseen rauhassa ilman, että jatkuvasti pitää palaveerata 10 ihmisen voimin, eikä mitään saada viikkokausiin edistettyä ja täyttää päivittäin 10 eri systeemiä, joista ainakaan 5 ei edes toimi.
Olen miettinyt yrittäjäksi alkamista myös. Mutta minulla ei ole siihen varaa. Pelkät ohjelmistot, jotta pystyisin nykyistä vastaavaa työtä tekemään olisivat noin 50-70ke. Tämän lisäksi yritykset vaativat työn jälkeen 120 päivän maksuajan. Joten minulla pitäisi olla se 70 ke ja puolen vuoden elämisen rahat tilillä, jotta voisin harkita yrittäjäksi alkamista. Tämä sillä oletuksella, että tilauksia tulisi heti paljon - ja näinhän se ei mene, joten summan pitäisi olla merkittävästi isompi.
Hyvin kauan aikaa sitten olin 24 v, 3 lapsen opiskelijaäiti.
Pärjättiin arjessa menemällä mistä aita matalin ja pitämällä parisuhde kunnossa.
Opiskelut hoidettiin, kun lapset meni nukkumaan. Yliopistolta kotiin, ruokapöytään. 1-2 h ulkona leikkimistä, iltapala, pesulle, sänkyyn, 1-2 h opiskelua, nukkumaan.
Kaikki huonekalut olivat kierrätettyjä, vaatteet myös ja saatuja. Oltiin tyytyväisiä arki pyöri.
Rahaa oli niin vähän, ettei ollut antaa muita lahjoja, kun itsetehtyjä.
Elämä oli niin simppeliä, ettei sitä kuormittunut rahattomuudesta. Rahat riitti pakolliseen. Muistan, kun saatiin yhtenä kesänä vika palkka ja en tajunnut saan lomarahoja.
Tuli joku tuplabonus ja ostettiin vessapaperia pari säkkiä ja oltiin onnellisia.
Budjettiin oltiin laitettu sähkö maksaa kk xx euroa. Oli pitkä kesä, paljon ulkona ja sähkölasku olikin joku pari kymppiä pienempi, tuli fiilis ollaan voitettu lotossa.
Liian kovat vaatimukset, se on tämän pv ongelma
Vierailija kirjoitti:
Ek vaatii tekemään enemmän töitä. Duunarista pitää pystyä puristamaan enemmän irti. Niin ja palkkoja pitää laskea ja työaikaa pidentää. Heil ek....
Jos ihmiset äänestävät kokoomusta, niin se tarkoittaa sitä, että EK pääsee kirjoittamaan haluamallaan tavalla myös seuraavan hallitusohjelman. Tämä hallitushan toteuttaa parhaillaan kirjoitusvirheitä myöten EK:n tavoiteohjelmaa suoraan. Jos sekoomus pääsee valtaan ensi vaalien jälkeenkin, niin silloin lähtee palkansaajalta ilman mitään korvausta sunnuntaikorvaukset, ylityökorvaukset, arkipyhät ja romutetaan kokonaan työehtosopimusten yleissitovuus, jonka jälkeen jokainen saa nauttia työantajan paikallisesta sanelusta työnsä ehtojen suhteen.
Se on sellaista, kun kaikilta työpaikoilta on siivottu ulos kaikki "tarpeettomat" ihmiset työttömiksi. Töihin jäänyt jengi väsyy kohtuuttoman työtaakan alla ja työttömäksi jäänyt jengi väsyy tekemättömyyteen.
Vierailija kirjoitti:
Moderneilla työpaikoilla tulee katsos olla dynaamista pöhinää. Ei töiden tekeminen ole tärkeää vaan päämäärätön pöhinä.
Näin ovat keskenkasvuiset johtajat ja HR-kalkkunat päättäneet.
Valtaosa työpaikoista ei ole ollut enää useisiin vuosiin aikuisten älykkäiden ja vastuuntuntoisten ihmiset yhteisöjä vaan itseään ja omaa luuloteltua erinomaisuuttaan täynnä olevien pentujen lastentarhoja.
Ei siis mikään ihme, että juuri parhain aines jättää työpaikat.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kauan aikaa sitten olin 24 v, 3 lapsen opiskelijaäiti.
Pärjättiin arjessa menemällä mistä aita matalin ja pitämällä parisuhde kunnossa.
Opiskelut hoidettiin, kun lapset meni nukkumaan. Yliopistolta kotiin, ruokapöytään. 1-2 h ulkona leikkimistä, iltapala, pesulle, sänkyyn, 1-2 h opiskelua, nukkumaan.
Kaikki huonekalut olivat kierrätettyjä, vaatteet myös ja saatuja. Oltiin tyytyväisiä arki pyöri.
Rahaa oli niin vähän, ettei ollut antaa muita lahjoja, kun itsetehtyjä.
Elämä oli niin simppeliä, ettei sitä kuormittunut rahattomuudesta. Rahat riitti pakolliseen. Muistan, kun saatiin yhtenä kesänä vika palkka ja en tajunnut saan lomarahoja.Tuli joku tuplabonus ja ostettiin vessapaperia pari säkkiä ja oltiin onnellisia.
Budjettiin oltiin laitettu sähkö maksaa kk xx euroa. Oli pitkä kesä, paljon ulkona ja sähkölasku olikin joku pari kymppiä pienempi, tuli fiilis ollaan voitettu lotossa.
Liian kovat vaatimukset, se on tämän pv ongelma
Ja sieltä tuli joku museosta revitty kusinen horiseva idioottivajakki kertoilemaan typeriä tarinoitaan jostain sieltä miekan ja kilven aikakaudelta, joilla ei ole sitten niin pienintäkään relevanssia tähän päivään, kun maailman on muuttunut ja horiseva kusimutteri ei tajua hevon helvataa siitä muutoksesta.
Miksi kaltaisesi pitää tulla mölisemään noita typeryyksiä ilman, että sinä tajuat mitään, mikä on tämän päivän opiskelijan todellisuus? Opintotuet on leikattu niin, että sitä on tasan kolme kuukautta yli tutkinnon keston. Ei se tänä päivänä enää salli mitään lastentekoa, joka väistämättä vaikuttaa opintoihin jo pelkästään siksikin, että välillä on mm. pakko jäädä koulusta pois sairasta lasta hoitamaan. Sitä opintutukea oli aikanaan ylimääräistä pitkälti yli vuosi ja siinä oli joustoa. Tänä päivänä opintoajatkin on rajattuja. Sitä tutkintoa ei enää hoideta toisin kuin sinun kultaisten muistojesi horina-aikaan tuolla tavalla kivasti sivutoimena. Se ei vain ole mahdollista.
Ja kaiken lisäksi tänä päivänä opiskelijan saamasta opintotuesta kaksi kolmasosaa on lainaa. Pitää olla pohjattoman lahjaton typerys, jos tarkoituksella hankkii lapset opiskeluaikana, koska heidän joutuu ruokkimaan markkinakorkoisella lainalla, johon ei saa yhtään mitään tukea, jos ei valmistu tavoiteajassa ja sitä ei varmasti lapsen vanhempi tee. Ja muutenkin se maksimilainasumma on mitätön muutama tonni, eli mitätön verrattuna siihen, mitä lainaa viiden vuoden yliopistotutkinnosta tulee, se laina on luokkaa 45 000 euroa korkoineen valmistuessa, jos joutuu ottamaan täysimääräisenä ja sen opiskelijavanhempi joutuu varmasti tekemään.
Olen osunut "paskalimboon" eli työnantaja painostaa minua ulos ehdottamalla osa-aikaistusta vapaaehtoisella sopimuksella. Olen todella järkyttynyt. Luultavasti vain ne, joille sattunut samanlainen tapaus, voivat ymmärtää, mitä käyn parhaillaan läpi.
Joten todellakin viikonloput menevät palautuessa!
Työläisellä ei Suomessa ole enää mitään oikeuksia, vain velvollisuuksia - raataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset äänestävät kokoomusta, niin se tarkoittaa sitä, että EK pääsee kirjoittamaan haluamallaan tavalla myös seuraavan hallitusohjelman. Tämä hallitushan toteuttaa parhaillaan kirjoitusvirheitä myöten EK:n tavoiteohjelmaa suoraan. Jos sekoomus pääsee valtaan ensi vaalien jälkeenkin, niin silloin lähtee palkansaajalta ilman mitään korvausta sunnuntaikorvaukset, ylityökorvaukset, arkipyhät ja romutetaan kokonaan työehtosopimusten yleissitovuus, jonka jälkeen jokainen saa nauttia työantajan paikallisesta sanelusta työnsä ehtojen suhteen.
On itsestään selvää, että kokoomus on EK:n renki ja marionetti, mutta kuinka ihmeessä perussuomalaiset saatiin niin helposti mukaan tuohon vastenmieliseen ja eriarvoistamaan politiikkaan?
Persut eivät saaneet edes mitään "vastalahjaa", kuten esim. tiukennuksia mm-politiikkaan vaan persuista tuli välittömästi kokoomuslaisempia kuin kokoomuslaiset.
Kyykyttäminen tulee heiltä kuin kuin luonnostaan.
Tosin kyykyttäminen kohdistuu ainoastaan valkoihoisiin suomalaisiin maah_muuton takoessa ennätyslukuja. Kusettivat saatanat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On itsestään selvää, että kokoomus on EK:n renki ja marionetti, mutta kuinka ihmeessä perussuomalaiset saatiin niin helposti mukaan tuohon vastenmieliseen ja eriarvoistamaan politiikkaan?
Persut eivät saaneet edes mitään "vastalahjaa", kuten esim. tiukennuksia mm-politiikkaan vaan persuista tuli välittömästi kokoomuslaisempia kuin kokoomuslaiset.
Tosin kyykyttäminen kohdistuu ainoastaan valkoihoisiin suomalaisiin maah_muuton takoessa ennätyslukuja. Kusettivat saatanat!
Persueliittin viha suomalaisia kohtaan on aivan hirvittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persueliittin viha suomalaisia kohtaan on aivan hirvittävä.
Uskottavahan se on kun itse näkee. En olisi kyllä ennalta uskonut.
Työnantajat eivät otakkaan työntekijöitä jotka valittavat työstä. Kestävimmät palkataan.
Vaikka kuka. Vapautta ei mitata rahassa.