MIten olette ratkaisseet ongelman: "Ostan aina uusia vaatteita mutta ei ole koskaan mitään päälle pantavaa"
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Huomioin, millaisia vaatteita tulee arjessa valittua päälle ja ostan vastaavia ja sitten käytän niitä.
Tuo on hyvä. Itse ostan lisäksi samaa välillä useammassa värissä, jos löytyy oikein mieluinen ja joskus jopa samassa, jos on kyse paljon pidettävästä vaatekappaleesta, joka kuluu nopeasti kuten nyt vaikkapa housut. Mieluiten niin, että sitä ensimmäistä on jo ehtinyt pestä ja pitää, kaikki vaatteet eivät käyttäydy odotusten mukaisesti vaikka olisivat sovittaessa hyviä. Tämä ei ole edes hinnasta kiinni vaan tietyt materiaalit kutistuvat aina pesussa ja vaikka sen miten arvioisi, muuttuvat mittasuhteet voivat tehdä vaatteesta erilaisen, esimerkiksi helma tai lahkeet lyhentyä epäimartelevaan mittaan.
Vierailija kirjoitti:
Lataa joku sovellus, ja suunnittele sen avulla valmiita kokonaisuuksia sinulla jo olevista vaatteista.
Tuohon mitään sovelluksia tarvitse, mullakin on kaapit täynnä vaatteita joista kaikista on mielessä varmaan se 10 mieluisaa asukokonaisuutta ja kaikki onkin ihan täydellistä siihen asti kun ne vaatteet on vaikka sängyn päällä. Sitten kun ne laittaa päälleen niin vaatteet on edelleen ihanat eikä asukokonaisuudessakaan ole vikaa ja kaikki värit on just mun ihosävyyn jne sopivat mutta mun kroppa pilaa kaiken.
Vaatteita siis on, mutta ei ikinä mitään päällepantavaa.
On ollut sama ongelma. Ensinnäkin niistä vanhoista vaatteista pitäisi säännöllisesti karsia pois väärän kokoiset tai rikkinäiset vaatteet. Sitten teet joku kerta sovitteluhetken missä testailet nykyisistä vaatteista eri yhdistelmiä. Minä ainakin välillä yllätyn kun keksin jonkun uuden yhdistelmän.
Sitten kun olet ostamassa uusia vaatteita niin joka kerta mietit minkä kanssa uusi vaate sopii. Jos toteat että tarvitsee juuri tietynlaista kaveriksi eikä sitä vielä ole niin joko et osta lainkaan tai sitten ostat saman tien koko setin. Itse tykkään mekoista siinä että ne menee aina ihan vaan sellaisenaan, ei mitään miettimistä. Ja niin kuin joku jo sanoi niin sopiva neule niin menee viileämmälläkin kelillä (pari lyhyttä neuletta eri väreissä ja pari pidempää niin kyllä ne menee lähes kaiken kanssa).
En saisi itse karsittua mihinkään muutamiin perusvaatteisiin mutta en silti enää osta ihan mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Capsule wardrobe.
Mutta ne on niin tylsiä
Sinähän ne ostat, älä osta kapselikaappiisi tylsiä vaatteita.
Kapselikaapin idea on siinä, että kaikki vaatteet sopivat keskenään. Se on täysin mahdollista tehdä riemunkirjavilla vaatteilla, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lataa joku sovellus, ja suunnittele sen avulla valmiita kokonaisuuksia sinulla jo olevista vaatteista.
Tuohon mitään sovelluksia tarvitse, mullakin on kaapit täynnä vaatteita joista kaikista on mielessä varmaan se 10 mieluisaa asukokonaisuutta ja kaikki onkin ihan täydellistä siihen asti kun ne vaatteet on vaikka sängyn päällä. Sitten kun ne laittaa päälleen niin vaatteet on edelleen ihanat eikä asukokonaisuudessakaan ole vikaa ja kaikki värit on just mun ihosävyyn jne sopivat mutta mun kroppa pilaa kaiken.
Vaatteita siis on, mutta ei ikinä mitään päällepantavaa.
Sulla näköjään pysyy mielessä jokainen omistamasi vaate ja minkä kanssa ne sopii. Onnittelut, se on ihanteellinen tilanne.
Itselle on toiminut paremmin, kun asukokonaisuuksista on valokuva sovelluksessa. Tunnustan, että muuten unohtuisi joku vaate ihan kokonaan käyttämättä 🙂
Mun periaate on ostaa aina niin, että yläosaan on kaapissa kolme yhteensopivaa alaosaa ja vastavuoroisesti alaosaan löytyy jo valmiiksi kolme yläosaa.
Matkapukeutumisessa tämä on ehdoton sääntöni. Mukaan vain yhteensopivia vaatteita. Ennen mulla oli mukana aina jotain, joka tuli koskemattomana takaisin kotiin. Nykyään niin ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Capsule wardrobe.
Mutta ne on niin tylsiä
Tylsempiä ne on, jotka pukeutuu aina pelkkään mustaan.
Pidän itteni hyvässä kunnossa nii kaikki vaatteet näyttää hyvältä :D
Mä en osta ostamisen vuoksi.
Eilisissä ylppäreissä oli päällä pari vuotta sitten ostettu mustavalkoinen mekko, sen ostin nimenomaan kesäjuhlia ajatellen. Käytän sitä kerran-pari kesässä, sopii ylppäreihin, rippijuhliin ja häihin sekä tupareihin. Kengät olivat n. 25v sitten ostettu, käytän niitä pari kertaa vuodessa eri juhlissa. Kenkien kanssa samaa sävyä huivi, se on 15v ollut käytössä.
Kaikki vaatteeni ovat mustia, mustavalkoisia tai harmaan eri sävyjä. Sopivat kaikki yhteen. Asusteet sit voi olla värikkäitä.
Pätee juhlaan ja arkeen, työvaatteisiin ja kotivermeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Capsule wardrobe.
Eli että on housuja, hameita ja paitoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomioin, millaisia vaatteita tulee arjessa valittua päälle ja ostan vastaavia ja sitten käytän niitä.
Tuo on hyvä. Itse ostan lisäksi samaa välillä useammassa värissä, jos löytyy oikein mieluinen ja joskus jopa samassa, jos on kyse paljon pidettävästä vaatekappaleesta, joka kuluu nopeasti kuten nyt vaikkapa housut. Mieluiten niin, että sitä ensimmäistä on jo ehtinyt pestä ja pitää, kaikki vaatteet eivät käyttäydy odotusten mukaisesti vaikka olisivat sovittaessa hyviä. Tämä ei ole edes hinnasta kiinni vaan tietyt materiaalit kutistuvat aina pesussa ja vaikka sen miten arvioisi, muuttuvat mittasuhteet voivat tehdä vaatteesta erilaisen, esimerkiksi helma tai lahkeet lyhentyä epäimartelevaan mittaan.
Tämä onkin kyllä kumma juttu, että vaatteet kutistuvat pesussa ja aina etukäteen ennakoimattomalla tavalla. Ymmärrän, että jotkin halpistytkyt, mutta että kotimaiset muka laatuvaatteet. Mikä siinä on, etttei kankaita vaikka pestä etukäteen. Iin, että vaate ei kutistu. Todellista hukkaamista tällainen.
Minulla tämä johtuu epävarmuudesta, etten tiedä miten haluaisin tai olisi tilanteeseen nähden sopivaa pukeutua. Eli mikään määrä vaatteita ei ratkaise ongelmaa
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole mitään kapselipuvustoa, mutta yritän ostaa vaatteita, jotka sopivat minulle ja ainakin johonkin toisiin omistamiini vaatteisiin (ei tietenkään kaikkiin, mutta joihinkin).
”Ei mitään päällepantavaa”- efekti syntyy tämän jälkeen siitä, että se, mitä haluaisin pukea, onkin silittämättä tai pesemättä, joskus jopa korjaamatta, eikä huoltoon ole sillä hetkellä aikaa. Tämä on minun ongelmani, sillä elämäntilanteessani vaatehuoltoon ei oikein koskaan ole aikaa eikä energiaa. Pitäisi varmaan palkata kamarineito.
Sun pitää vähentää vaatteita -> vähemmän pyykkihuoltoa, vähemmän vaihtoehtoja ja yhdistelmiä joiden kanssa tusata. Tuo on kierre jota ylläpitää virheellinen ajatus että lisää ostamalla ratkaistaisiin asuvalinnan ongelmat kun oikeasti se vaan lisää niitä.
En oikein mitenkään. Talvet on paljon helpompia kuin kesät. Talvella mulla on kahta eri mallin villamekkoa eri väreissä joita käytän oikeastaan koko ajan, sitten on ulkoiluvaatteet.
Kesällä on hankalampaa jostain syystä (varsinkin helleaikaan) ja teen virheostoja edelleen vaikka yritän kovasti tähdätä siihen että kaikki vaatteet ja kengät, laukut yms sopisivat keskenään yhteen. En ole vielä löytänyt samanlaista jokapaikan mekkoa kuin noi mun talvimekot on.
Ei ainakaan mitään kapseleita. Kunnon vaatteita pitää olla! Usein valituksen takana on tyytymättömyys omaan ulkonäköön. Jos sitä ei hyväksy, ei vaatteet tunnu sopivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Capsule wardrobe.
Eli että on housuja, hameita ja paitoja.
Sen voi toteuttaa omaan tyyliin sopivana. Gootilla ovat erilaiset ylä- ja alaosat kuin skandityyliä suosivalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan mitään kapseleita. Kunnon vaatteita pitää olla! Usein valituksen takana on tyytymättömyys omaan ulkonäköön. Jos sitä ei hyväksy, ei vaatteet tunnu sopivan.
Niin, kapseliin ostetaan pelkkiä rätei ja lumpui, ei mitään kunnon vaatteita 😂
Muistan kun ensimmäisen kerran kuulin naisen valittavan tuota. Ehdotin että on alasti. Auttoi se vähän aikaa. Oli muuten ensimmäinen tyttis kenen kanssa asuin yhdessä. Molemmat oltiin ensimmäisiä siinä asiassa. Naisilla taitaa olla paljon enemmän vaatteita kuin miehillä. Silti niillä ei ole mitään päälle pantavaa enkä minä riitä joka paikkaan. Ei mulla ole ratkaisua tähän ongelmaan.