Mistä saatte todistsjat arkaluonteisiin asiakirjoihin?
Esim. Perinnönjakosopimus. Ei saa olla sukulainen eikä sukulaisen kanssa naimisissa. En halua puolitutuille paljastaa perinnön määrää. Niin läheisiä ystäviä ei ole joita voisin pyytää. Naapurit ihan poissuljettu., en tunne kuin pintapuolisesti
Dilemma
Kommentit (7)
Perinnönjakosopimus kannattaa joka tapauksessa tarkistuttaa ja teettääkin asiantuntijalla eli yhteys pankkiin, jossa lakimies tarkistaa sopimuksen tai lakitoimistoon. Sieltä saa myös allekirjoitukset. Ja toki palvelulla on hinta.
Mä väärensin todistajien allekirjoitukset. Keksin päästäni jotkut ainohelmiset ja sellaset nimet kirjoitin. Siskoni ei uskaltanut väärentää joten hänen mies kirjoitti heidän naapuriensa nimet.
Ilmoitin verotoimistoon perunkirjan ja perinnön jaon asiakirjoilla, joissa oli kaikkien perikunnan osakkaiden nimet. Ei mitään ulkopuolisia todistajia. Kyllä kelpasivat niin. Sitä vähän ihmettelin, kun perikunta myi asunnon, niin välittäjälle piti antaa perukirjasta kopio ja siinähän näkyi muukin omaisuus.
Miehen työkaveri puolisoineen todisti, kun pyysin. Eivät olleet millään tavalla kytköksissä seutuun ja ihmisiin eli tuskimpa oli kovin mehukkaita yksityiskohtia heille miun perinnössä.
Ei todistajien tarvitse nähdä sopimuksen sisältöä. Heidän pitää vain nähdä, että kysymyksessä on perinnönjakosopimus (tai mikä asiakirja sitten onkin) ja teidän allekirjoittavan paperin. Itse sopimuksen sisällön voi peittää. Todistajat todistavat vain allekirjoitukset, ei sopimuksen sisältöä.
Meillä naapurit todistivat perinnönjakosopimuksen juuri tällä tavalla. Me taas todistimme ystäväpariskunnan avioeron jälkeen tehdyn ositussopimuksen näkemättä sopimuksen sisältöä.
"Sitä vähän ihmettelin, kun perikunta myi asunnon, niin välittäjälle piti antaa perukirjasta kopio ja siinähän näkyi muukin omaisuus."
Perukirja osoittaa sen, ketkä kaikki ovat kuolinpesän osakkaita - eli keiden kaikkien nimet kauppakirjassa täytyy olla, jotta myynti on tehty pätevästi kuolinpesän nimissä. Perukirja osoittaa myös sen, että varoja on enemmän kuin velkoja - jos kuolinpesä olisi ylivelkainen, osakkailla ei olisi oikeutta hallinnoida pesää itse vaan heidän olisi luovutettava pesän varat tuomioistuimen määräämän pesänselvittäjän hallintaan.
Lakiasiaintoimisto. Tosin ne veloittavat siitä viitisen sataa, mutta mammonaahan sinulla näköjään on.