Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3 kk ikäisen rikkonaisista unista, auttakaa ja kommentoikaa!

14.05.2007 |

eli meillä nukutaan yöt suht hyvin muuten, mutta tuttia täytyy antaa tunnn välein, hyvin siinä mielessä, että syödään vaan kerran yössä..onko muita, tuntuu, että kaikkien muiden vauvat nukkuu sikeää unta siihen saakka kunnes täytyy syöttää?! meillä kun tuttia tosiaan tarvitaan tunnin välein, että taas saadaan unesta kiinni.. sama päiväunilla vaunissakin eli vaunuja saa heijata ainakin vartin välein, että taas saadaan nukuttua.. mikä tähän voisi olla avuksi, että unista tulisi yhtenäisempiä?! jos ollaan päivisin lenkillä niin sitten ykllä nukutaan melkein aina niin kauan kun vaunut vaan liikkuu.. en enää imetä eli pelkällä korvikkeella mennään..auttakaa, kommentoikaa ja kohtalotoveritkin ilmoittautukaa :0) tämä on ajoittain raskasta kun öisin ei saa edes yhtä kunnon unipätkää ja päivällä ei saa unien aikana mitään tehtyä..näin ei aina kuitenkaan ole ollut...

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli se vielä pitää lisätä, että väsynyt on kuitenkin kun heti kun saa tutin niin silmät menee kiinni..nytkin olen ollut ulkona antamassa tuttia ja heilutellut vaunuja puolen tunnin sisällä viisi kertaa...huhhuh!

Vierailija
2/14 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko annat ruokaa ennen nukkumaan menoa esim. päivällä? Eli voisko olla nälkä, että sen takia nukkuu huonosti? Tai kuuma tai kylmä? Röyhti kiertämässä masussa?

Meillä Arttu nukkuu yöt hyvin, mutta kun aamulla n. klo 6 herää syömään, niin sen jälkeen uni on sen pari tuntia tosi huonoa, sellasta ähinää ja möngerrystä, mutta silmät kiinni. Vaunuissa nukkuu päivällä hyvin, paitsi esim. tänään aamupvllä, kun tungin sille liikaa päälle... *hups* Vaikutti varjossa kylmälle, mutta taisin silti liioitella pukemisessa...

Eli meillä siis auttaa

a.) kunnon tankkaus ja röyhtäytys ennen unia

b.) sopiva vaatekerros

Toivotaan, että on vain väliaikainen vaihe tuo huono uni teillä, jospa se kohta menee ohi!

Pi-Ki ja Arttu 10vkoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkuuko vauva yöt pinnasängyssään vai teidän sängyssä? Koska mä oon huomannut myös sen, että Arttu nukkuu paremmin omassa sängyssään, kuin meiän välissä. Tuntuu heräilevän meiän pyörimiseen yms., joten koitan siirtää sen aina syötön jälkeen takasin omaan sänkyyn (ja meilläkin siis syödään 90% korviketta, yöllä vaan ensin tissit tyhjäks, mutta se ei yksinään riitä). Eli jos on tähän asti nukkunut teiän sängyssä, kokeile laittaa omaan sänkyyn?

Vierailija
4/14 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meillä poitsu nukkuu koko yön omassa sängyssään. mutta silti vaan heräilee...itse olen tietty kanssa tosi huono nukkuja ja heräilen hänen joka ääntelyyn..

vaunuihin yritän pukea aina niin, ettei tulisi kuuma kun poitsu on muutenkin kova hikoamaan, ennemmin siis liian vähän päällä, aina on kuitenkin heräillyt melko lämpimänä, mutta ei pää märkänä..

syö ennen nukkumaan menoa n.120ml, ihan kohtalainen määrä, syökerralla n.120-140ml mutta syö kahden tunnin välein.. pitäisiköhän yrittää pidentää syöttövälejä jos sitten menisi kerralla enemmän..vellin antamista iltaisin olen jo harkinnut pitkään, mutta enpä ole vielä aloittanut, jahkailija kun olen :0) ja taas kähistään..

Vierailija
5/14 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa TOSI samanlaiselle kuin meillä kaiken kaikkiaan! :) Eli mä herään myös ihan pieneenkin tuhinaan ja ähinään ja " ryntään" kärppänä pinniksen viereen työntämään tuttia suuhun, ettei se heräis kokonaan, jos siis ähertää siellä jotain (usein kyllä nukkuu syöttöihin asti ihan ok)... Mutta tähänkin miehen sisko antoi vinkiksi, että kun me ensi kuussa muutetaan ja tulee sitä kautta mahd. siirtää Arttu omaan huoneeseen, niin se kannattais kuulema tehdä sekä oman että pojan unen kannalta... Täytyy varmaan jossain vaiheessa kesää alkaa kokeilemaan, jos vaikka pitäis paikkaansa.

Ja samoin toi pukeminen - Arttu on kans sellanen hikikirnu, että tuntuu aina, että en muka laita sille tarpeeks päälle vaatetta ulos, mutta aina sen sieltä (hyvin nukuttujen unien jälkeen) lämpimänä ylös nostan. Mutta jos on yksikin vaate liikaa, niin heräilee... Nytkin nukkuu siinä vaunujen omassa " makuupussissa" pelkkä body+potkarit+collegetakki ja ohut kypäräpipo päällä, vähän ohutta peittoa heitin jaloille. Nukkunut jo yli 2,5h, joten ilmeisen sopivasti vaatetta on :) Tuntuu se siksikin niin hassulta, kun monet pitää vielä saman ikäsillä/kokosilla jopa villatumppuja ja -sukkia jne. päällä... Mutta lapset on tietty yksilöllisiä, toiset pärjää vähemmällä kuin toiset.

Ja ruokamäätä näyttäisi melkoisen samalla. Näin meillä: Arttu söi eilen ennen nukkumaanmenoa 110ml maissivelliä+160ml maitoa=yht. siis 270ml... Mutta tuo siis on sen " yötankkausta" ... Yöllä söi tällä kertaa kahdesti (joskus kerta riittää) klo 1:30 jälkeen 120ml, klo 4 jälkeen 100ml. Lisäks on nyt aamulla/päivällä syönyt klo 6:15 120ml, klo9:15 130ml (velli-maito-seosta) ja nyt ennen päikkäreitä klo 11:45 120ml. Eli yhteensä viim. 14h aikana n.860ml (jos oikein laskin). Mutta se 120-140ml meilläkin kerralla menee yleensä. Välillä enempi, välillä vähempi. Ilta on tosin kovaa tankkausta yötä varten.

Mä en oo pahemmin syöttöväleistä jaksanut välittää, Arttu osaa mun mielestä kertoa hienosti itsekin, milloin on nälkä :)

Kokoa oli 2kk nlassa 6600g/60,5cm, eli hyvin kasvaakin... (syntymämitat 3512g/52cm).

Sellasta taas tällä erää :)

Vierailija
6/14 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti käyt vielä lukaisemassa..

eli eri aiheesta, mutta vähän aiheestakin eli vellin annosta... kuinka kauan olet antanut ja miten aloitit? huomasitko vellin aloittamisella eron unissa etenkin öisin? rauhoittiko, pitenikö unet? tosi kiva jos viitsit vastailla vielä tähän :0)

Vierailija
7/14 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, aloitin sen vellin varmaan..öö.. kuukauden iässä? En muista tarkkaan... Jotain 3vkon ja 5vkon välillä kuitenkin. Mutta syynä siis mahdottoman kokoiset maitoateriat, mitä Arttu veti illalla - maha oli kuin jalkapallo, ja silti heräili ja söi 1,5h välein. Kitisi vielä täyden mahan vuoksi tietysti masukipujaankin. Kaikki tämä loppui vellin aloittamisen jälkeen! (Ainakin meillä, eihän se kaikilla toimi.) Velli aloitettiin silloin illalla ihan minimaalilissa erissä antamaan (ihan 10ml varmaan ekalla kerralla) ja siitä sitten vähän kerrassaan lisäiltiin. Nyt syö illalla sen 100-120ml velliä ja maitoa siihen päälle. Lopun vellin tai osan siitä annan yleensä aamupvllä ennen pitkiä vaunupäikkäreitä, tai sitten heitän lopputetran roskiin. Ja vellin antamiseen sain th:lta " siunauksenkin" - olin tosin jo aloittanut sen kysymättä, mutta kun siitä kerroin, ja kysyin, onko siitä jotain fysiologista haittaa niin pienelle, niin ei kuulema ole. Niitä ei vaan suositella, ettei imetystä lopetettaisi/vähennettäisi sen takia, näin ymmärsin.

Nyt ollaan sitten kokeiltu porkkanaa tosi pieninä annoksina vajaan vkon. Kokeilin aiemmin pottuakin, mutta se lykkäsi mahaa kovalle, ja ehkä annoskin oli liikaa. Nyt annan porkkanaa ihan vain 1-2tl illalla ja aamulla. Kohta sitten kokeillaan pottua uudestaan. (Ja luumuakin on syöty.) Ei nimittäin meinaa enää kunnolla vellikään nälkää pitää, vaan pojalla ruokahalua on hirveästi, niin ajattelin rauhassa aloittaa muunkin ruoan kokeilun. Jos nimittäin odotan siihen 4kk asti, joudun varmasti kuuntelemaan nälästä kitisevää poikaa XD En tosin ajatellut sellaisia kunnon annoksia ruveta antamaan vielä ennen 4kk ikää, mutta saa nyt opetella maistelemaan, ja hyvin näyttää uppoavan! Ja mun periaate kun on, että ollaanhan me itsekin hengissä, kun ollaan ennen n. 2kuisesta alettu pottua syömään. Tästä kiinteistä ollaan montaa eri mieltä, enkä sitä varsinaisesti haluakaan suositella kenellekään - jokainen varmasti osaa tehdä omat päätöksensä lapsen ruokailujen suhteen, toisilla toimii 6kk asti pelkkä äidinmaito, toiset tarvitsevat aiemmin muutakin :) Äidinmaitohan se sitä parasta ravintoa on, mutta meillä ei se riittänyt ihan joka nälän tyydyttämiseen - siitä kaikki lähti.

Toivottavasti tässä vastauksia, kysy lisää vaan, jos haluat! :)

Vierailija
8/14 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä täältä välistä huikkaan kiitokset hyvästä keskustelusta. Rohkaistuin nyt niin, että uskallan jo ostaa velliä kotiin. Vielä en tiedä, että milloin sitä sitten antaa.. :)

Meillä myös noita kitinä ja murina -juttuja, mutta tähän saakka tosiaan vielä pullomaidolla menty. Jäi meillä imetys vähille siksi, ettei mikään tyydyttänyt pojan ruokahalua ja korvike helpotti elämää suunnattomasti.

Papu ja Hermanni,2kk

Vierailija
9/14 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin rohkaistuin sitten heti antamaan velliä, kun poitsu meni torkuille...annoin 20 ml ja meinasin antaa saman verran vielä kun menee yöunille.. sekoitin siis tuon vellimäärän vastikkeen joukkoon, yhteensä meni 140ml..ei nukkunut äsken kuin tunnin, mutta ei muutenkaan näin iltaisin nuku enempää ja joutui vielä nukkumaan sisällä kun sataa... ei vielä ainakaan ole itkuja ilmaantunut ettei velli olisi sopinut ja kai se vatsa siihen tottuu kun aloittaa ihan pienillä määrillä...meillä ei tota vastiketta kovin suuria määriä kerralla mene, mutta sitäkin useammin... jospa tästä olisi apua...yöunet tosiaan on kyllä pitkät, mutta tosi rikkonaiset...äiti ei saa nukuttua kuin pieniä pätkiä...

Vierailija
10/14 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan nyt, ettei masupuruja tule ja että tosiaan näkyis unissakin se pikkuhiljaa sitten.

Tulethan vielä kertomaan miten meni yö ja tuliko niitä kipruja ja sen sellasta.

Tsemppiä! :)

Vierailija
11/14 |
15.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yö oli taas yhtä hulinaa..en antanut velliä sittenkään illalla, kun ajattelin että jos tuleekin liian suuri määrä yhtenä iltana.. nyt kun menee vaunuihin päikkäreille niin meinasin antaa sen 20 ml taas velliä vastikkeen joukossa..

juu eli yö oli hulinaa, tunnin välein kitistiin ja suht pian rauhotuttiin kun tutti saatiin, en ymmärrä mistä tämä voi johtua, joskus sentään nukkuin kuusikin jopa kahdeksankin tuntia putkeen, onko tämä nyt sitten sitä kolmen kuukauden hulinaa ja katkonaisia unia, toivottavasti ainakin siinä mielessä, että olisi ohimenevää:0) ite vaan olen niin huono nukkumaan, että kun poitsu herättää niin itellä menee ainakin se puoli tuntia ennen kuin nukahdan uusiksi ja sitten poitsu herääkin taas melkein heti, no kai se joskus nukkuu kunnon öitäkin, nyt on vaan ilmeisesti tämä vaihe jaksettava, muuten kun on aivan mahtava tyyppi :0)

se vielä piti lisätä, että kovasti pierujen kanssa täytyy tehdä työtä ja tekevät vissiin vähän kipeääkin...meneeköhän ne ohitse kun suolisto alkaa kunnolla toimia eli tuossa kolmen neljän kuukauden iässä vähän niin kuin koliikkikin, vatsavaivojahan ne pirutkin on, ainakin jos kovasti joutuu niitten eteen tekemään työtä...

Vierailija
12/14 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ennenkin oli tosin nukkunut huonosti, kun ähisi vatsaansa, mutta 3kk:n iässä alkoi olla sitä että halusi opetella kaikkea uutta öisin jne.

Neuvolassa sanoivat, että 3-4kk iässä lähes aina yöunet muuttuvat, koska vauva alkaa niihin aikoihin ymmärtämään ympäristöään, löytää kätensä, jalkansa, oppii ehkä kääntymään, alkaa näkemään enemmän jne jne jne..Joten öisin kun havahtuu hereille, tahtoo opetella kaikkea uutta jne. Monesti myös 3kk:n iässä tulee ns. tiheän imun kausi.

Meillä poika alkoi heräilemään 1-2 tunnin välein läpi yön. Ei ollut nälkäinen, mutta edes tutti ei rauhoittanut. Halusi läheisyyttä jne.

Sitä kesti 3kk ja 6kk:n iässä kun poika söi jo kiinteitä hyvin, pidimme unikoulun ja sen päätteeksi siirsimme pojan omaan huoneeseen. Ja mikä autuus! Omaan huoneeseen siirto oli hyvä ratkaisu. Poika on herkkäuninen, joten havahtui meidän huoneessa kaikkiin peiton kahinoihin, yskäisyihin jne.

Nyt ikää 10,5kk ja nukkuu läpi yön.

Velleistä jne piti sanoa, että meillä ne ainakin vaikeutti unia siellä 3-4kk iässä. Niitä kokeilin nimittäin minäkin, kun ajattelin että poika ei saa tarpeeksi ruokaa. Mutta ne vain pahensivat masuvaivoja, joten valvoimme sitten niiden takia.

Eli minä olen sitä mieltä, että jos vauva pärjää korvikkeella/tissillä (ts. kasvaa hyvin) ja hänellä on mahdollisesti ollut jo muutenkin vatsavaivoja, niin en lähtisi velleillä tai kiinteillä vielä puljaamaan.

Kyllä se vauvan uni siitä rauhoittuu, kun aikaa kuluu.

Ennemminkin yrittäisin vaikka sitten sitä omaan huoneeseen siirtämistä, jos sellainen mahdollisuus on. Silloin lapsi saisi ähistä itsekseen ja siihen ei herää. Mutta kun itkee nälkää/kipuja, niin sen sitten kuulee ja häntä pääsee syöttämään jne.

Vierailija
13/14 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden jo isomman lapsen äitinä ja monen muun äidin kanssa jutelleena uskallan sanoa, että vauvoilla tuntuu joku 3 kk:n kriisi olevan yleinen. Sitä ennen on jo saattanut olla ihan kohtuullista elämää, mutta sitten meneekin usein ihan hulinaksi kaikki. Ikävä kyllä sama voi olla edessä siinä 8kk:n tienoilla, kun vaavi rupeaa öisin nousemaan sängyssään seisomaan, jotkut vauvat tunnin välein....

Kannattaa tietysti kokeilla kaikkea mikä mieleen tulee, vaikka välttämättä mikään ei autakaan. Mulla oli etenkin kuopus hyvin vaikea vauva pitkään, ja siinä ei juuri muu auttanut kuin aika. Nyt hän on kuitenkin ihana ja helppo 2-vuotias, eli jotenkin tuntuu, kuten esikoisenkin kohdalla, että vaativamman vauvan jälkeen on saanut helpon leikki-ikäisen! Monella superhelpon vauvan äidillä on nyt hankala taapero tai leikki-ikäinen. Eli toivon vain jaksamista sinne, kyllä se siitä vileä iloksi muuttuu!

Vierailija
14/14 |
16.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos lohdduttavista sanoista ja löytyihän niitä kohtalotovereitakin.. juu olen kanssa kuullut että kolmen kuukauden ikään liittyy häiriöiset unet, toivottavasti on vaan niitä ja menisivät yhtä pian ohi kuin tulivatkin.. täytyy vaan jaksaa kai sitä sitten kerkeää äitikin vielä nukkumaan :0)