HUS kieltää KUKAT sairaalaosastoillaan
Onko haram? Mielistelläänkötällä taas islamia, joka kieltää kukat sisätiloissa? Vain ulkona puutarhassa saa olla sen oppien mukaan kukkia.
Virallinen selitys on toki kukkamullan ja maljakkoveden epähygieenisyys, mutta
KUKA TÄTÄ SELITYSTÄ USKOO?
En ainakaan minä.
Kommentit (67)
Ehkä jotain keraamisia kukkia saisi tuoda? Taidetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukat ovat epähygienisiä. Erittisesti kirurgian osastoilla! leikkokukkien maljakkovedessä viihtyvät bakteerit.
Miten ne ihmiseen joutuis, ei sitä kukkavetä juoda.
Joku sairas voi selavuustilassa juodakin.
Vierailija kirjoitti:
Kauas on tultu luonnosta, kun kukatkin on jo infektioriski.
Maljakon vesi on bakteeripitoista ja alkaa haista nopeasti juuri sen bakteeritoiminnan takia. Ja siellä luonnossa maassakin on bakteereita, jotka sairastuttavat, jos ei huolehdi hygieniasta puutarhassa tönkimisen jälkeen.
No kukkakielto olis ihan ok, ilman höpinöitä infektioriskistä.
Saan tuoksuvista kukista (ja tietysti hajuste-kemikaaleista) astmakohtauksen, myös hajusteet ovat kaikissa sairaaloissa kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Mua taas kiinnostais tietää mitä infektioita ne kukat aiheuttaa?
Sairaalahuoltaja täällä. Maljakkoveden ongelma ovat muistaakseni gramnegatiiviset sauvat, esim pseudomonas. Todennäköisempi syy on kyllä se, ettei kukaan huolla kukkia. (Fun fact: maljakot pestään usein osastokeittiöiden tiskikoneessa, ei dekossa). Mä pyörin nykyään paljon synnyttäneillä, jotka katsotaan terveiksi, kukat sallittu toistaiseksi (ei HUS).
Erinomainen muutos. Hajuallergia ja hajuyliherkkyys on yleistä, itselläkin on ja sairaaloihin ei tarvita mitään ylimääräistä. Kukkia voi ostaa kotiin, kun kotiutuu tai sitten hautausmaalle, jos ei.
Potilaat lähtevät ja jättävät jälkeensä likaiset maljakot ja kuihtuneet kukat. Turhaa , ylimääräistä työtä ja roskakuormaa henkilökunnalle.
Hyvä, kun kielletään kaikissa HUS sairaaloissa. Monet astmaatikot allergisia tuoksuille. Kukat ovat sairaaloissa ihan turhia, vievät tilaa potilaspöydiltä, joissa usein potilaan hoitovälineitä. Kukat voi viedä kotiin, potilaan kotiuduttua.
Tilaa vievät nykyään puhelinei, padit, laturit. Ei huoneissa ole tiloja maljakoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukat ovat epähygienisiä. Erittisesti kirurgian osastoilla! leikkokukkien maljakkovedessä viihtyvät bakteerit.
Miten ne ihmiseen joutuis, ei sitä kukkavetä juoda.
Sulla ei taida olla mitään käsitystä siitä, mitä kaikkea muiden potilaiden seassa oleville muistisairaille saattaa tulla mieleen tehdä? Yli 25 vuotta alalla, ja aina kun sitä luulee jo nähneensä ihan kaiken, joku onnistuukin yllättämään.
Islam ei kiellä kukkia sisätiloissa. Jo heidän profeettansakin arvosti kukkien antamista lahjoina.
Oletko ressukka edes käynyt yhdessäkään muslimimaassa tai muslimikodissa? Minä olen ja varsin monessa. Kukat kuuluvat yleisesti kodin sisustukseen.
Äidin hoivakodissa on kaikki sisäkukat kielletty.
Pari muistisairasta oli kuulemma popsinut maljakossa olevien tulppaanien lehtiä.
Vierailija kirjoitti:
Pari muistisairasta oli kuulemma popsinut maljakossa olevien tulppaanien lehtiä.
Tuo mieleen muistoja psykogeriatrialta: ruokasalin tulilatvatkin maistoivat potilaille. Eivät olleet myrkyllisiä. Ennen oli kaikki toisin, ei aina paremmin. -sahu
Vierailija kirjoitti:
Ei ole myöskään ensimmäinen kerta kun papat käyvät kukkaruukuilla puskapissalla.
Vierailija kirjoitti:
Astmakohtaus voi aiheuttaa ties mitä muuta vaikeutta. Käytä järkeäsi, jos sulla sitä sattuu olemaan. Epäilen kyllä, kun tuollaisia kyselet.
Vierailija kirjoitti:
No kukkakielto olis ihan ok, ilman höpinöitä infektioriskistä.
Mitä helkkarin "höpinöitä" infektioriskistä? Etkö ymmärrä lukemaasi, mitä täällä on jo kerrottu?! Ja lisäksi on kerrottu, että monessa paikassa on jo pitkään olleet kukat kiellettyjä.
Teho-osastoille ei yleensä saa viedä kukkia. Potilaiden korkean infektioriskin ja vaativan hoidon vuoksi teho- ja valvontaosastoilla on yleensä ehdoton kukkakielto. Kukkien tuominen voi olla kiellettyä myös monilla muilla sairaalan osastoilla. Allergioiden ja hajuherkkyyksien takia esimerkiksi tuoksuvien kukkien vieminen potilashuoneisiin on yleisesti kielletty. (Päijät-Hämeen hyvinvointialueelta poimittu)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Astmakohtaus voi aiheuttaa ties mitä muuta vaikeutta. Käytä järkeäsi, jos sulla sitä sattuu olemaan. Epäilen kyllä, kun tuollaisia kyselet.
Ei astmakohtaus ole mikään infektio.
Vierailija kirjoitti:
Muovikukkiakaan ei kannata hankkia, koska muovia on muutenkin liikaa joka puolella.
On niitä puisia tulppaanejakin. Osta sellainen, jos olet menossa sairaalavierailulle. Tekstiilikukkia löytyy myös.
Sektiosynnyttäjät ovat kyllä sairaalassa useamman yön. Eikä kaikissa paikoissa ole mitään hotelleja.