Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada nepsynuori ymmärtämään tehtävästä toiseen siirtymisen.

Vierailija
25.05.2026 |

Jää vaan puhelimelle somettamaan kun olisi viisi muuta hommaa rästissä. Mikä keino teidän perheessä on auttanut saamaan nuorelle vastuullinen asenne elämään? 

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro, kun saat selville.

T. 45-vuotias ei-nepsy, jolla sama ongelma

Vierailija
2/15 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirtymätilanteet on nepsyille vaikeita ja haastavia, yleinen nepsy piirre. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota nyt vaikka aluksi se puhelin pois. 

Vierailija
4/15 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkinto jokaisesta tehtävästä.

Vierailija
5/15 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään, ei niihin auta edes isot kelatuet.

Vierailija
6/15 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään. Monta kertaa pitää sanoa ja vierestä seurata ja muistuttaa. Tämmöistä se on ollut aina. Muut lapset (4 kpl) kykenivät eskarista alkaen hoitamaan aamutoimet oma-aloitteisesti sekä tekemään läksyt ja kotiaskareet. Nepsy tarvitsee aamulla tosi monta kehotusta ja valvonnan, tai ei onnistu edes lähtemään kouluun.

Tämä on ihan toivotonta. Ja kun saa parin vuoden päästä peruskoulun suoritettua, niin varmaan edelleen pitäisi joka vaiheessa tulla paapomaan.

Joku tulee kohta ja sanoo, että pitäisi antaa lapselle vastuu. Joo, niinhän tässä annettiin samoin kuin neljälle ensimmäiselle. Mutta kun hänen päässä näyttää pyörivän miljoona asiaa ja pienikin aistiärsyke vie mielenkiinnon muualle, niin kyllä me ihmiset ollaan sitten niin äärettömän erilaisia.

Vierailija
7/15 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tulihan niitä ideoita saman tien: palkinto jokaisesta tehtävästä ja puhelin pois. Ihan niin kuin niitä ei olisi jokainen jo kokeillut. Ei mitään vaikutusta. Päässä kun pyörii katkeamaton vauhdikas show aamusta iltaan niin sitä ei taida ymmärtää ihminen joka ei ole sitä menoa koskaan nähnyt.

Vierailija
8/15 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä harvoin on oikeasti toimivia neuvoja nepsyjen kanssa toimintaan. 

Vierailija
9/15 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai muu kuin lääkitys auta. Joku on lääkityksen jälkeen oppinut järjestelmällisyyttä.

Vierailija
10/15 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
11/15 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä iässä lapselta voi odottaa sujuvia aamutoimia, ettei harhaudu pukemisen sijasta leikkimiseen tms.?

Vierailija
12/15 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä iässä lapselta voi odottaa sujuvia aamutoimia, ettei harhaudu pukemisen sijasta leikkimiseen tms.?

Minä vieläki joskus jumitan kahvinkeittimen  ääreen aamulla pohtimaan mitä pitikään ostaa tänään kaupasta,  ennenkuin olen käynyt aamutoimet hoitamassa.

t.50v.

Vierailija
13/15 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole asenteesta, vaan hermoston toiminnasta ja sen ohjaamisesta. Taidosta ajaa sitä omanlaistaan aivoautoa, jos tällainen vertaus aukenee. Vaikee neuvoa toimivasti, kun ei ole tietoa että mihin suuntaan se nepsyys on. Autismia vai adhd:ta vai yhdistelmää? 

Selkeä suunnitelma ja malli, että mitä tapahtuu ja missä järjestyksessä asiat tehdään auttaa autismin kirjon suuntaan olevaa (helposti kuormittuva). Sitten riittävästi rauhoittumista ennen, sekä aamulla että edellisenä iltana, että hermoilla on venymisjaksamista niiden pakollisten asioiden tekemiseen. Viihde, jossa on paljon vilkettä, välkettä ja hälinää pitää vaihtaa johonkin rauhallisempaan. 

Adhd:lle taas voi toimia, että pakolliset tehtävät on peli, josta saa jotain tähtitarroja tms. 

Vierailija
14/15 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuihin tekee listan mitä ja missä järjestyksessä tehdään ja loppuun ne mitä tarkistat onko mukana, eli koulureppu, puhelin ja avaimet.

Vierailija
15/15 |
25.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis mutta puhelimen ja somen käyttöä olisi hyvä rajata. Mulla on nytkin "yövalo" näytöllä :) 

Aikuinen olen mutta mulla auttaa ihan perinteinen lista missä on tehtävät ja sitten ruksin ne kun on tehty, nuori voisi hyvin käyttää puhelinta, tätä olen itsekin harkinnut. Mulla on vahvemmat piirteet kuin lapsella (nykyään nuori) mutta meillä auttoi itsetehty aanelonen mihin oli piirtänyt ja kirjoittanut sekä aamu- että iltapuuhat, selkiytti hyvin päivän kulkua. 

Jos asioiden järjestyksellä ei ole niin väliä niin jotkut tykkää aloittaa helpoimmasta ja siirtyä haastavampaan, joku taas aloittaa inhokkihommasta ja jatkaa siitä. Kannattaa jaksottaa jos voi, silloin ei niin helposti jumitu ja uuvu. En pysty siivoamaan koko kotia kerralla joten teen yhden tai max kaksi huonetta ja sitten vaihdan tekemistä. Parempi että on muutama asia hallitusti vaiheessa kuin täysi kaaos. Jos et ymmärrä, olet todennäköisesti neurotyypillinen :) 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän