AMK ja todella huono ruotsin kielitaito?
Onko mahdoton yhdistelmä?
Englanti sujuu, mutta ruotsi ei ole ikinä onnistunut edes tyydyttävästi. Osaan vain muutaman lauseen ja lukionkin olen käynyt niin, että ruotsin kursseja en ole käynyt lainkaan, sillä en osaa edes peruskoulutason ruotsia.
Kommentit (10)
Onnistuu ainakin joissain AMKeissa, saat vapautuksen ruotsin kielestä.
Terkuin AMK kielten tutoropettaja
Ei ole mahdoton, siellä on vaan yksi ruotsin kurssi, joka pitää päästä läpi. Amkit järkestää myös ylimääräisiä preppauskursseja, jos ruotsi ongelmana. Älä missään nimessä jätä väliin ruotsin vuoksi, pääset kyllä läpi! Tsemppiä!
Kyllä sen jotenkin läpi pääsee, itsekin pääsin vaikka en juuri osaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan paska myös englannissa ja niin vaan olen sosionomi.
Mä olen ruotsin suhteen enemmän kuin "ihan paska". Minulla oli jo peruskoulussa tukiopetusta ruotsiin ja sain joka vuosi ehdot silti. Lukiossa todettiin lähtötason olevan tosiaan huonompi kuin perusopetuksessa ruotsin aloittelevilla, joten se jätettiin pois suosiolla, koska en olisi ikinä päässyt kurssejs läpi. En usko siis onnistuvan amk:ssakaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onnistuu ainakin joissain AMKeissa, saat vapautuksen ruotsin kielestä.
Terkuin AMK kielten tutoropettaja
Osaatko sanoa Xamkin kantaa? Tai tarkempaa sisältöä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ruotsin suhteen enemmän kuin "ihan paska". Minulla oli jo peruskoulussa tukiopetusta ruotsiin ja sain joka vuosi ehdot silti. Lukiossa todettiin lähtötason olevan tosiaan huonompi kuin perusopetuksessa ruotsin aloittelevilla, joten se jätettiin pois suosiolla, koska en olisi ikinä päässyt kurssejs läpi. En usko siis onnistuvan amk:ssakaan.
Ap
Otat yhteyttä opettajaan ja kerrot asiasta.
Sitten teet sen verran, että tähtäät ruotsin ykkösellä läpi ja sen jälkeen unohdat asian.
Minä olen suorittanut ruotsin virkamiestutkinnon ammattikorkeassa, mutta teen kaikkeni vältelläkseni puhumasta sanaakaan.
Työtä hakiessa sanon aina puhuvani vain sujuvaa Suomea ja englantia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen suorittanut ruotsin virkamiestutkinnon ammattikorkeassa, mutta teen kaikkeni vältelläkseni puhumasta sanaakaan.
Jostain kumman syystä onnistuin kirjoittamaan tuosta kielestä C:n, vaikken ole koskaan puhunut sanaakaan ruotsia koko elämässäni ruotsin tunteja lukuunottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Minä puhun aina englantia ruotsalaisten asiakkaiden kanssa. Tietenkin ne tietää minun ymmärtävän kuulemani, mutta puhumalla englantia en anna heille kotikenttäetua.