Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä on kunto laskenut. Sain eilen huomata sen kun kävin pyöräilemässä

Vierailija
24.05.2026 |

Olen siis reilusti ylipainoinen, mutta ei mulla aiemmin näin huono kunto ollut. Tein täysipäiväisesti fyysisesti raskasta työtä jossa tuli paljon kävelyäkin. Lisäksi kävin pyöräilemässä, uimassa ja liikuin luonnossa.

Viimeinen vuosi on mennyt ihan alamäkeä. Ei ole ollut voimia eikä motivaatiota liikkua. Sairauspoissaoloja paljon niin fyysisistä kuin psyykkisistä syistä. Lopulta loppuvuodesta todettiin keskivaikea masennus josta olin kaksi kuukautta sairauslomalla. Tammikuussa todettiin kakkostyypin diabetes. Nämä molemmat sairaudet selittää voimattomuutta ja väsymystä. Hoitamaton diabetes voi aiheuttaa masentuneisuutta.

Melko pian kun aloitin tablettihoidon diabetekseen aloin virkistyä. Ei ole ollut enää samanlaista voimattomuutta. Teen nykyään 50% työaikaa, mutta työvuorot vie mehut koska kunto laskenut. Eikä motivaatio liikkumiseen ole oikein palannut. En ole pitkään aikaan käynyt uimassakaan ja mä kuitenkin pidän siitä. 

Eilen tosiaan kävin pyöräilemässä n. 6km ja kyllä hengästyin. Mulla on vielä astmakin joka vaikuttaa asiaan. Kun nyt vain jaksaisi tsempata itseään, että alkaisi liikkua useampana päivänä viikossa. Sillähän se kunto nousee, kun liikkuu ja tulisi sitä yleistä jaksamista muutenkin. 

Ehkä tämä motivaation puute on osa masennusta. En saa muutenkaan välillä asioita aikaiseksi vaan haluaisin vain istua sohvalla neulomassa ja katsomassa suoratoistoa. Kirjojakaan en ole jaksanut lukea pitkään aikaan koska en pysty keskittymään. 

Diabetes on hyvässä hoitotasapainossa nyt ja on lievänä mulla. Riittää yksi tabletti iltaisin ja sillä saatiin nopeasti arvot kohdilleen.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja pyörä on ihan tavallinen kolmivaihteinen mummopyörä, että ei tarvitse kuvitella mulla olevan joku sähköpyörä.

Ap

Vierailija
2/3 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennukseen koitin yhtä lääkettä ja hyvin nopeasti totesin, että se ei sovi mulle lainkaan. En halunnut koittaa mitään toista lääkettä, joten ilman mielialalääkitystä menen. Ei ole kuitenkaan ollut enää sitä ahdistusta yms. mitä aiemmin oli. 

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräily on ainut asia mihin enää kykenen. Muuten olen lamaantunut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän