Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ihmettä lähes kolmekymppiset tekee vielä korkeakoulussa?

Vierailija
24.05.2026 |

Lukiostahan valmistutaan ymmärtääkseni viimeistään 19 vuotiaana jonka jälkeen suoritetaan korkeakoulu 3,5-5 vuodessa. Kyllä 25 vuotiaana pitäisi ihmisellä olla jo koulut käytynä minkä jälkeen mennään luonnollisesti töihin. 30 v näyttää naurettavalta siellä nuorten ihmisten joukossa. Jututkin luonnollisesti aivan erit. 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vttua sinä saatanan molopää toisten opiskeluja vahtaat?

Olen koulupudokas tollo.

Vierailija
22/43 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mun ryhmässä kaikki taisi olla päälle kolmekymppisiä, ja itse olin ainoa parikymppinen🤷‍🤷‍

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaa alaa, tekee lisä- tai jatko-opintoja. Tai on ollut joko ennen opintojen alkamista tai niiden välissä joitakin  vuosia töissä. 

Vierailija
24/43 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelen yliopistolla jälkeen päälle viisikymppisenä. En ole tavannut ainakaan päin naamaa naureskelvia teinjä. Mutta ehkä ne naureskeleekin minulle salaa niissä sossu-rahalla subventoiduissa itsemurhayksiöissään.

Vierailija
25/43 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakensin ensin talon, sain kaksi lasta ja lähdin vasta sitten yliopistoon, kun laina oli maksettu. Opiskelin 28-vuotiaasta 35-vuotiaaksi ja nyt opintoja vastaavassa työssä jo 14 vuotta.

Älä ujuta kaikkia samaan muottiin. Itse koin saavani opinnoista enemmän irti, kun ajatusmaailma oli kypsempi kuin 19-vuotiaana teininä.

Vierailija
26/43 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siellä on niitä 30v esim sen vuoksi että henkilö on jo opiskelujen aikana saanut vakityön ja sitten opinnot jääneet sivuun ja sitten nämä käy siellä työn ohessa suorittamassa niitä opintoja jotta saa tutkinnon kasaan ja tekemässä lopputyötä. Opinnoista voi ottaa 2v vapaata ja käyttää työssäkäyntiin. Näin kävi mulla ja valmistuin kun olin 31v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/43 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakoulun voi aloittaa vaikka yli 50-vuotiaana, eikä se ole ihmeellistä. Ei ole olemassa mitään kaavaa, minkä mukaan elämä pitäisi elää. Opiskelijatapahtumissakin käy kolmekymppisiä ja nelikymppisiä, eikä suurin osa suhtaudu negatiivisesti toisten ikään.

Vierailija
28/43 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siellä on niitä 30v esim sen vuoksi että henkilö on jo opiskelujen aikana saanut vakityön ja sitten opinnot jääneet sivuun ja sitten nämä käy siellä työn ohessa suorittamassa niitä opintoja jotta saa tutkinnon kasaan ja tekemässä lopputyötä. Opinnoista voi ottaa 2v vapaata ja käyttää työssäkäyntiin. Näin kävi mulla ja valmistuin kun olin 31v.

On myös ensikertalaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/43 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villi veikkaus, että opiskelee 😏

Vierailija
30/43 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lähdin nyt työttömä viisikymppisenä opiskelemaan korkeakouluun.

 

Syy oli että halusin päivittää osaamistani ja pitää ja ylläpitää tiettyä tieto tasoa uudesta tekniikasta ....en halunnut olla vain työtön joka sitkuttaa työmarkkinatuelle 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/43 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

.onesti vanhempi opiskelija hyötyy enemmän siitä että on ollut työelämässä kun pystyy paremmin havainnollistamaan opiskelemassa asiat teorian kannalta.

Vierailija
32/43 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat insinöörit ovat sellaisia joilla on alan duunarihommista edes muutaman vuoden kokemus. Suoraan koulunpenkiltä koulunpenkille kulkeneet eivät tajua käytäntöön soveltamisesta mitään ja tuijottavat pelkästään tietokoneensa ruutua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/43 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, ette ole olleet vakitöissä noin 10-vuotiaasta lähtien? Kyl se on niin, että yliopistosta kannattaa valmistua ennen kuin täyttää 20 tai on naurettavan vanha työmarkkinoille, yliopistoon ja kokematonkin. Yli 20-vuotiaalta työnantajat odottavat vähintään vuosikymmenen työkokemusta, aukotonta cv:tä ja vähintään viiden kielen hallitsemista c1 tasolla. 

Vierailija
34/43 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on totta. Menin korkeakouluun päällen parikymppisenä, kun oli työuraa takana. 

Ne jotkut kurssit.. hirveetä skeidaa. Ehkä 18 vuotiaille se  on kaikki jännä ja vaikeaa.

 

Yliopisto voi olla eri. Jatko opinoot ja tohtori opinnot samoin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/43 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin yliopistossa opinnot kolmikymppisenä.

Vierailija
36/43 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei opiskelemaan voisi päättää mennä myös myöhemmällä iällä? 

Vierailija
37/43 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nykyään kaikki tapahtuu etäopintoina, joten ei kukaan katso, minkä näköistä porukkaa kurssilla on. 

 

Vapaa-aikana voi sitten eri-ikäiset ihmiset puhua niistä eri jutuistaan kenen kanssa haluavat. Ei niistä ole tarkoituskaan opintoihin liittyen puhua. 

Vierailija
38/43 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 50-luvulla oli tuommoista asennetta, että kaikkien pitäisi tehdä samat asiat samanikäisinä. Se aika on mennyt ohi kauan sitten. 

Vierailija
39/43 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin tuplamaisteriksi n. 38-vuotiaana. Välillä olin töissä. Kannatti ettei tarvitse jossitella.

Vierailija
40/43 |
24.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin yliopistoon 23-vuotiaana.