Mitä ihmettä lähes kolmekymppiset tekee vielä korkeakoulussa?
Lukiostahan valmistutaan ymmärtääkseni viimeistään 19 vuotiaana jonka jälkeen suoritetaan korkeakoulu 3,5-5 vuodessa. Kyllä 25 vuotiaana pitäisi ihmisellä olla jo koulut käytynä minkä jälkeen mennään luonnollisesti töihin. 30 v näyttää naurettavalta siellä nuorten ihmisten joukossa. Jututkin luonnollisesti aivan erit.
Kommentit (43)
Jaa, mun ryhmässä kaikki taisi olla päälle kolmekymppisiä, ja itse olin ainoa parikymppinen🤷🤷
Vaihtaa alaa, tekee lisä- tai jatko-opintoja. Tai on ollut joko ennen opintojen alkamista tai niiden välissä joitakin vuosia töissä.
Minä opiskelen yliopistolla jälkeen päälle viisikymppisenä. En ole tavannut ainakaan päin naamaa naureskelvia teinjä. Mutta ehkä ne naureskeleekin minulle salaa niissä sossu-rahalla subventoiduissa itsemurhayksiöissään.
Minä rakensin ensin talon, sain kaksi lasta ja lähdin vasta sitten yliopistoon, kun laina oli maksettu. Opiskelin 28-vuotiaasta 35-vuotiaaksi ja nyt opintoja vastaavassa työssä jo 14 vuotta.
Älä ujuta kaikkia samaan muottiin. Itse koin saavani opinnoista enemmän irti, kun ajatusmaailma oli kypsempi kuin 19-vuotiaana teininä.
No siellä on niitä 30v esim sen vuoksi että henkilö on jo opiskelujen aikana saanut vakityön ja sitten opinnot jääneet sivuun ja sitten nämä käy siellä työn ohessa suorittamassa niitä opintoja jotta saa tutkinnon kasaan ja tekemässä lopputyötä. Opinnoista voi ottaa 2v vapaata ja käyttää työssäkäyntiin. Näin kävi mulla ja valmistuin kun olin 31v.
Korkeakoulun voi aloittaa vaikka yli 50-vuotiaana, eikä se ole ihmeellistä. Ei ole olemassa mitään kaavaa, minkä mukaan elämä pitäisi elää. Opiskelijatapahtumissakin käy kolmekymppisiä ja nelikymppisiä, eikä suurin osa suhtaudu negatiivisesti toisten ikään.
Vierailija kirjoitti:
No siellä on niitä 30v esim sen vuoksi että henkilö on jo opiskelujen aikana saanut vakityön ja sitten opinnot jääneet sivuun ja sitten nämä käy siellä työn ohessa suorittamassa niitä opintoja jotta saa tutkinnon kasaan ja tekemässä lopputyötä. Opinnoista voi ottaa 2v vapaata ja käyttää työssäkäyntiin. Näin kävi mulla ja valmistuin kun olin 31v.
On myös ensikertalaisia.
Minä lähdin nyt työttömä viisikymppisenä opiskelemaan korkeakouluun.
Syy oli että halusin päivittää osaamistani ja pitää ja ylläpitää tiettyä tieto tasoa uudesta tekniikasta ....en halunnut olla vain työtön joka sitkuttaa työmarkkinatuelle
.onesti vanhempi opiskelija hyötyy enemmän siitä että on ollut työelämässä kun pystyy paremmin havainnollistamaan opiskelemassa asiat teorian kannalta.
Parhaat insinöörit ovat sellaisia joilla on alan duunarihommista edes muutaman vuoden kokemus. Suoraan koulunpenkiltä koulunpenkille kulkeneet eivät tajua käytäntöön soveltamisesta mitään ja tuijottavat pelkästään tietokoneensa ruutua.
Mitä, ette ole olleet vakitöissä noin 10-vuotiaasta lähtien? Kyl se on niin, että yliopistosta kannattaa valmistua ennen kuin täyttää 20 tai on naurettavan vanha työmarkkinoille, yliopistoon ja kokematonkin. Yli 20-vuotiaalta työnantajat odottavat vähintään vuosikymmenen työkokemusta, aukotonta cv:tä ja vähintään viiden kielen hallitsemista c1 tasolla.
Se on totta. Menin korkeakouluun päällen parikymppisenä, kun oli työuraa takana.
Ne jotkut kurssit.. hirveetä skeidaa. Ehkä 18 vuotiaille se on kaikki jännä ja vaikeaa.
Yliopisto voi olla eri. Jatko opinoot ja tohtori opinnot samoin
Minä aloitin yliopistossa opinnot kolmikymppisenä.
Miksei opiskelemaan voisi päättää mennä myös myöhemmällä iällä?
No nykyään kaikki tapahtuu etäopintoina, joten ei kukaan katso, minkä näköistä porukkaa kurssilla on.
Vapaa-aikana voi sitten eri-ikäiset ihmiset puhua niistä eri jutuistaan kenen kanssa haluavat. Ei niistä ole tarkoituskaan opintoihin liittyen puhua.
Joskus 50-luvulla oli tuommoista asennetta, että kaikkien pitäisi tehdä samat asiat samanikäisinä. Se aika on mennyt ohi kauan sitten.
Valmistuin tuplamaisteriksi n. 38-vuotiaana. Välillä olin töissä. Kannatti ettei tarvitse jossitella.
Olen koulupudokas tollo.