Miten kehittyä ihmisenä?
Olisi hyvä kuulla enemmän elämänkokemusta kartuttaneiden ihmisten neuvoja asiaan liittyen. T: parikymppinen
Kommentit (156)
Nykyään suoritetaan kaikkea tai ainakin sitä vaaditaan. Sen seurauksena ihmiset on ihan uupuneita. Älä siis ainakaan ota itsesi kehittämisestä mitään suoritettavaa tehtävää, joka pitää tehdä, jotta "elää oikein".
Unohda kaikki mitä olet oppinut tähän asti.
Jaa'a ehtii sitä kehittyä myöhemminkin. Nuorena kuuluu elää ja sekoilla. Mut jos jotain olisin saanut nuorelle itselleni niin sellainen rauhallisuus ja tyyneys mikä näin nelikymppisenä alkaa olla kohdillaan. Monenlaista voi tapahtua mutta siitä ei jaksa enää vetää draamaa. Eikä paljon kiinnostele mitä kukaan on mieltä esim. Mun ulkonäöstä tai mistään. Jos oon ite tyytyväinen se riittää. Oispa ollu se tunne parikymppisenä! Silloin kuitenkin oli oikeasti kauneimmillaan ja mielestään aina ihan kamala.
Ai niin hei sellanen neuvo että ala laittaan johonki indeksirahastoon joka kk. ees se satanen jo sillon 20v. Kiität itseäsi nelikymppisenä.
Kohtele muita kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan,.
Haukkumalla miehiä vauvalehden palstalla. Muutenkin keskustelu älymystön kanssa on aina kehittävää.
Lue, tutki, elä omaa elämääsi rohkeasti omalla tavallasi, mutta kuitenkin muistaen että on MUITAKIN IHMISIÄ, eikä pelkästään sinä. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, siltikin vaikket itse sitä näkisi. Kohtele muita kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan = jos olet kusipää muille, niin muut ovat takuuvarmasti kusipäitä sinulle. Oikeudenmukaisuus, tasapuolisuus, ystävällisyys. Et voi vain ottaa kirsikoita kakusta. Ole sellainen, jonka kanssa on helppo tulla toimeen ja tehdä asioita, ole joustava. Helpompi sanoa englanniksi "Be easy to work with". Se ei kuitenkaan tarkoita että sinun pitäisi olla kynnysmatto, ei. On ihmisiä jotka haluavat sinut kynnysmatokseen ja aktiivisesti testaavat ja kokeilevat rajojasi. Opi tunnistamaan nämä hyväksikäyttäjät. Sellaisille sanot suoraan, että ei onnistu nyt eikä koskaan ja heihei, jätät heidät nuolemaan näppejään. Ole hyvä ihminen, mutta älä hyvä väärille ihmisille.
Ota tavoitteita ja ole määrätietoinen ja pyri niihin tavoitteisiisi. Ole hyvä muille, mutta älä ole sinisilmäinen. Jos joku asia tuntuu paskalta se todennäköisesti on sitä. Usko itseesi, älä tee samoja virheitä ainakaan kovin monta kertaa. Mutta älä lannistu virheistä, jokainen niitä tekee ja niistä otetaan oppia, elämän mittaisella matkalla.
Emanuel Kantin moraalifilosofinen näkökulma on oivallinen.
Moraalisesti ja eettisesti oikein valitsemalla kohti päämärääsi, oppimalla uusia asioita ja lukemalla pystyt palvelemaan muita paremmin ja luomaan enemmän positiivista ympärillesi. Itsensä alentaminen on samalla tasolla kuin muiden halventaminen, joten positiivinen itsekuri, intuitio, itsearvon ja minäkuvan näkeminen hyvien asioiden kautta. Vaihtoehtoisesti utilitaristinen näkökulma voi sopia joihinkin tilanteisiin. Tällä tarkoitetaan sitä, että tarkoitus pyhittää keinot mikäli lopputulos on summaltaan enemmän positiivinen kuin sen kaikki negatiiviset seuraukset.
Lue Raamattua säännöllisesti, niin elämäsi tulee muuttumaan. Muutut itse ihmisenä, minkä muutkin tulevat huomaamaan. Esim. Uutta Testamenttia tai Psalmeja, vaikka ihan pieni pätkäkin kerrallaan. Tärkeintä, että lukee ajatuksella, hiljentyen, kysellen Jumalalta, mitä hän haluaa sanoa. Ei suorittaen. Lukemisen sijaan voi myös kuunnella ääniraamattua, esim.: https://tuleuskoon.fi/aaniraamattu/
Itselläni kehitystä takana nyt 55 vuotta. Jos vertaa nykyistä tilannetta 35 vuoden takaiseen seuraavia havaintoja:
Ymmärrys omista rajoista, niin fyysisistä kuin muistakin on kehittynyt ajan kanssa itsestään, enää ei ole kuolematon, eikä pysty oppimaan nopeasti uutta- Sisäistän että loppuliuku on alkamassa.
Olen oppinut sen että se joka eniten huutaa on useasti tyhmin ja samalla saamattomin.
Uskallan sanoa saaneeni aikaiseksi asioita ja en voi käsittää niitä joilla samat resurssit jääneet käyttämättä.
Olen aina ollut lukija. Luen edelleen liki kaikkea suomeksi kirjoitettua. Kehittää paljon ja monella tasolla.
Useammastakin syystä kokemusta useammasta ammatista. Olen ollut maanviljelijä, maatalouslomittaja, kirvesmies, asentaja, opettaja. Useat työpaikat ja ammatit eivät olleet tavoite, mutta kokemus on avartanut monin tavoin ja lisännyt joidenkin ammattien arvostusta ja toisten laskenut.
Tutustunut useisiin satoihin ihmisiin ajan kuluessa. Itselleni luontaista ja vaikka viihdyn paljon itsekseni vertaan omaa minääni muihin. Niin fyysisesti kuin henkiselläkin tasolla.
Minun ei tarvitse esittää mitään, olen oma itseni. Ehkä nuorena oli toisin.
Olen aina ollut utelias. Kiinnostus moneen harrastukseen on antanut paljon. On opettanut sen että omat taidot ovat rajalliset, eikä halu olla paras ole mikään hyve.
Eräs arvostamani ihminen kertoi että ei ole koskaan osannut tehdä mitään vähän. Itselläni sama homma. Jos innostun jostain menen siihen nopeasti mukaan ja syvälle. Olen harrastanut lukemisen lisäksi valokuvausta, metsästystä, ampumaurheilua, autourheilua ja kaikki edellä mainittu on lisännyt ymmärystä siitä että omat taidot ovat rajalliset.
En ole enää niin jyrkkä kuin nuorempana. Ymmärrän erilaisuutta paremmin. Mutta toisaalta en voi käsittä ihmisiä joilla ei ole harrastuksia ja joilla on ollut pieni maailma. Vähän sosiaalisia kontakteja, ei harrastuksia, eikä halua mennä eteenpäin.
Tiedän että olen joissakin asioissa taitava ja kokenut. Joitakin en osaa olleenkaan ja tiedän että en opikkaan.
20-vuotiaana en murehtinut tulevasta. Nyt 55-vuotiaana ymmärrän tehneeni asioita väärin ja väärät valinnat vaikuttavat kauan. En murehdi vääriä valintojani, mutta uskallan sanoa jos jonkun valinta on realistisesti ajatellen väärä.
Matkustelu avartaa, osaa suhtautua paremmin eri kulttuureihin. Kirjoista, elokuvista, harrastuksista voi myös ammentaa oppia eri maista. Vaatii välillä uskallusta matkustaa paikanpäälle vrt. konfliktit jne.
Mene Vantaalle tulen kanssa, huomaat olevasi kehittynyt ihmisenä!
Mene tilaisuuksiin/ympäristöihin, joissa on sinua fiksumpia ihmisiä. Pidä siis huoli siitä, että olet aina huoneen tyhmin. Tämä vaatii nöyryyttä ja epämukavuuden sietoa, mutta opettaa tilannetajua ja vuorovaikutuskykyäsi. Samoin kuuntele enemmän kuin puhut itse.
Lue kirjoja erilaisilta kirjailijoilta. Kuuntele. Yritä ymmärtää eri mieltä olevia ihmisiä. Keskustele. Opiskele. Ota aikaa omille ajatuksillesi ilman mitään digilaitteita. Ole utelias.
Treenaa pienillä painoilla pitkiä sarjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ihminen voi kehittyä yhtään mihinkään. Ajatuksiaan voi kuitenkin muuttaa. Kukaan ei voi ajatella puolestasi.
Suvaitsevaisemmaksi voi kehittyä.
Suvaitsevaisuus on länsimaisten ihmisten tuho.
Tässä lausahduksessa on valitettavasti totuutta. Ajatellaanpa ihan vain sitä, miten Suomi on antanut Venäjälle mahdollisuuden rakentaa heille sopivaa infrastruktuuria tänne antamalla kenen tahansa ulkomaalaisen ostaa maata mistä tahansa. Erittäin sinisilmäistä ja johtuu juuri tuosta liiasta suvaitsevaisuudesta. Tämän asian voi siirtää myös henkilökohtaiseen elämään.
Ei suvaitsevaisuus tarkoita sitä, että pitää antaa muiden talloa ylitse :D erilaisuus tulee hyväksyä, mutta on täysin ok jos ei halua olla negatiivisen ihmisen seurassa. Empaattisten ihmisten on tärkeää muistaa pitää omat rajansa.
Ahaa. No, mistä sinusta sitten vaikkapa tuo antamani esimerkki siitä, miten Venäjän on annettu touhata Suomessa, sitten johtuu, ellei suvaitsevaisuudesta? Minusta se johtuu juuri siitä: pannaan kaikki samalle viivalle, eikä tunneta ennakkoluuloja, vaikka pitäisi olla tiedossa, että on olemassa ihmisiä ja tahoja, joilla on pahoja aikeita. Joku innokkaasti tuota vastausta peukuttaneesta voi myös vastata.
Tulemalla uskoon. Siinä Jumala antaa ihmiselle Jumalan lapseuden ja Pyhän Hengen kautta ihminen alkaa nähdä asioita myös hengenmaailman näkökulmasta.
Ihmisen todellinen onni on olla Jumalaa lähellä. Meidän aikamme ja kulttuurimme syöttää elämisen malleja, joita pidetään itsestään selvinä ja oletuksina, mutta tämä näkyvä maailma ei ole kaikki.
Miksi siis vietät niin paljon aikaa tällä palstalla?