Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maitoallerginen päiväkodissa

13.05.2007 |

Mitä juomaa maitoallergisille lapsille tarjotaan päiväkodissanne 2 ikävuoden jälkeen? Kaupungissamme tuntuu vaihtelevan tuo tarjonta, jossain annetaan päiväkodin puolesta esim. kaurajuomaa, toiseen pitäisi itse viedä. Mielestäni epäreilua. Mitä kokemuksia muilla?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
14.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä koko aikana (lapsi nyt 2,5 v ollut pk:ssa) tarjottu mitään kaupungin puolesta. Itse olen jok' ikisen riisimaitolitran sinne raahannut. Nyt meillä on tämän kevään aikana jo onneksi päästy vihdoin siirtymään kypsennetyt ja hapanmaitotuotteet sallivalle linjalle ja lapsella pk:ssa juomana vesi. :-/

(Sanottakoon, että ymmärränkin kyllä sen, että tässä säästetään. Etenkin yli 2-vuotiaan lapsen ollessa kyseessä, ei kaura-, riisi- tms. maidoilla ole varsinaista terveysindikaatiota ja totuus on, että vesi + kalsium ym. lisä about ajaa saman asian kuin kalkkirikastettu kasvisjuoma. Maidostahan saa myös proteiinia ja arvokkaita b-vitamiineja ym., joita noista " vegaanimaidoista" ei saa...)

Vierailija
2/7 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle tulee tarjota sopiva ruoka+juoma päiväkodissa, jos on lääkärintodistus.Ainoastaan " kliiniset ravintovalmisteet" eli esim. nuo apteekin maidot tulee toimittaa itse. Vantaa yrittää kyllä usein ymmärtää, että pitäisi itse tuoda... Älkää antako perään vaan vaatikaa lapsellenne asianmukainen ruoka! =) Tässä linkkinä laki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1973/19730036

meidän kohdalla käytiin lähinnä uuvutustaistelua, kun päätös ( kielteinen) tehtiin parin kuukauden päästä suullisesti eikä lapselle trajottu esim sopivaa puuroa tänä aikana tarhassa! Olisi ehdottomasti pitänyt kannella tästä eteenpäin silloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

qvasi:

lapselle tulee tarjota sopiva ruoka+juoma päiväkodissa, jos on lääkärintodistus.

Älkää antako perään vaan vaatikaa lapsellenne asianmukainen ruoka! =) Tässä linkkinä laki: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1973/19730036

meidän kohdalla käytiin lähinnä uuvutustaistelua, kun päätös ( kielteinen) tehtiin parin kuukauden päästä suullisesti eikä lapselle trajottu esim sopivaa puuroa tänä aikana tarhassa! Olisi ehdottomasti pitänyt kannella tästä eteenpäin silloin.

Siis minun mielestäni on aivan käsittämättömän törkeää, ettei lapsi ole saanut itselleen sopivaa ravintoa = aamupuuro!! Mitä teidän lapsi söi aamuisin...??

Mutta mun mielestä tää riisi-/kauramaitohomma on kuitenkin hiukan eri. Tarkoitin ed. viestissäni lähinnä sitä, että ei ole " tieteellistä näyttöä" niiden tarpeellisuudesta, eli vesi + kalkkitabletti ajaa hyvinkin saman asian. Muita ravinteitahan kyseisissä juomissa ei juurikaan ole - ainakaan niitä, mitä maidossa on. Vaikka riisi- ja kauramaitoa saakin kalkkirikastettuna, puuttuu niistä silti maidon proteiini ja esim. nuo mainitsemani B-ryhmän vitamiinit. Meillä ainakin kyse on ollut pitkälti myös siitä, ettei tarvitse ihan sitä vettäkään aamupuuron tai murojen kanssa sentään juoda... :-( Ja joissain perheissä vesi on aina ruokajuoma ihan periaatteellisista syistä...

Sen sijaan aivan eri asia on se, että tällaisella erityisruokavaliolla olevan lapsen muista syömisistä pitääkin ehkä pitää vähän tarkempaa lukua, ja siksikin on aivan erityisen törkeää, ettei lapsi saa samantasoista RUOKAA (aamupuuro) muiden kanssa!! Ja siitä asiasta olisi tosiaankin ollut syytä tehdä kantelu! Minusta on aika yhdentekevää, vaikka kovin kalliiksi tuo riisimaito itselleni ainakin on tullut, ettei päiväkoti ole erityisjuomia tarjoillut, sillä vaikka Vantaalla asummekin ja täällä tunnetusti säästöjyrä jyrää ihan kaikessa mahdollisessa, täytyy sanoa, että muilta osin lapseni saama erityisruoka on ollut aivan ensiluokkaista! Siitä olen todella suunnattoman kiitollinen. Meidän pk:ssa ei olisi sen kummemmin keittäjälle kuin pk:n johtajallekaan tullut mieleenkään esittää moisia, ettei lapsi saa omaa aamupuuroa... :-O Lapseni ollessa vielä alle 3v vaihtui pk:n keittäjä - uusi keittäjä oli melko nuori eikä hänellä ollut ollut juurikaan kokemusta moniallergisen (maito, muna, viljat ja silloin vielä joitakin muitakin mm. hedelmiä ymv.) allergiaruokavaliosta. Häneen iski kuulemma pieni paniikki ja hän _halusi itse_ neuvotella kanssani, minkä teimmekin useampaan kertaan aina tarpeen tullen - ja tietenkin aina silloin, kun ruokavaliossa tapahtui mitään muutosta. Pikkuhiljaa HÄN alkoi olla se, joka antoi mulle todella hyviä vinkkejä ja hänen tekemäänsä ruokaa on kotonakin pikkumiehen toimesta ylistetty ja poika on kuulemma päiväkodissa aina syönyt kuin hevonen!! ;o) Okei, joitakin ehkä vähän epäonnistuneita yrityksiä lukuunottamatta.

No, nyt meni vähän OTkin eikä tarkoitukseni ollut kerskua tms... Tiedän, että meillä on ollut aivan satumaisen hyvä tuuri tämän asian suhteen, ja kuten jo sanoin, olenkin siitä oikeasti kiitollinen. (Keittäjä saa AINA omat joulu- ja kevätlahjansa...! ;-)) Pointtini on vain lähinnä se, että kannattaa miettiä, mitkä asiat ovat riitelyn arvoisia. Henkilökohtaisesti minusta niihin ei kuulu riisimaito, mutta lapsen perusravinto aivan ehdottomasti kylläkin!!

Vierailija
4/7 |
19.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle ei siis tarjottu pk:ssa esim. juuri puuroa, syystä ettei keittäjä saanut ostaa tuotteita kuin tietystä tukusta, jossa näitä lapselle sopivia ei ollut. Vein itse sitten puuroaineita tarhalle, koska " pääkallopaikalta" ei tehty asiaa koskevaa päätöstä tosiaan pariin kuukauteen ja sittenkin kun tuli, se oli kielteinen eli keittäjä ei saanut ostaa tuotteita muualta =(

Päiväkoti ja sen henkilökunta on sinänsä aivan mahtavia. koska ovat kehitelleet aina jotain ja tekevät esim leivät kaikille muillekin itse. Myös juhliin on aina varattu jotakin vaikka itsekin yritän pitää pk:n kaapissa ryhmässä jotain varalla, ettei lapsi jää ilman muiden syödessä.

Kantelua ei silloin tullut tehtyä, koska kuten sanoin tarhan ihmiset ovat aivan ihania eikä heistä ole moitittavaa. Mutta kantelu tulisikin tietysti tehdä päätöksen tehneestä henkilöstä sieltä ylempää. Ajattelin kertoa meidän tapauksesta sen vuoksi, etteivät mut alistuisi tuollaiseen kohteluun. Enää en kyllä itsekään suostuisi viemään mitään tarhalle vaan vaadin, että hommavat ravinnon lapselle!

Vierailija
5/7 |
20.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vienyt pojan soijamaidot päiväkotiin, muuten tarjoavat vettä ruokajuomaksi. Muutoin ruoka hoituu päiväkodin puolesta. Omat maidot maksavat 4 euroa viikossa. Viikossa kuluu maitoa 2 litraa, josta osa menee ruoanlaittoon. Vakituinen keittäjä laittaa pojalleni (ja muutamalle muulle allergikolle) hyvää ja pojalleni sopivaa ruokaa, se on pääasia.

Vierailija
6/7 |
22.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarjoaa lapsille kauramaitoa, siis tietenki maitoallergiselle. tosin meidän natiainen ei sitä suostu juomaan, joten vain vesi+ kotona kalkkilisä.

Vierailija
7/7 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

qvasi:

lapselle ei siis tarjottu pk:ssa esim. juuri puuroa, syystä ettei keittäjä saanut ostaa tuotteita kuin tietystä tukusta, jossa näitä lapselle sopivia ei ollut. Vein itse sitten puuroaineita tarhalle, koska " pääkallopaikalta" ei tehty asiaa koskevaa päätöstä tosiaan pariin kuukauteen ja sittenkin kun tuli, se oli kielteinen eli keittäjä ei saanut ostaa tuotteita muualta

Totta totisesti!! Mikäs se sellainen tukku on, josta saa vain hyvin rajattuja tuotteita...?! Haiskahtaa suorastaan epäilyttävältä = suosii kenties vain tiettyjä valmistajia jne.

Hyvä olikin, että kerroit asiasta, ja toivon mukaan tällainen saadaan loppumaan! Mur. :-(