Ylitöiden määrä kuntapuolen töissä? Miten tasapainotella..?
Mä olen tehnyt pitkän työuran yksityisellä puolella (liikkeenjohto/kaupan ala) josta siirryin muutama vuosi takaperin kuntapuolen töihin. Tykkään työstäni todella paljon ja koen sen merkitykselliseksi, mutta tämä ylitöiden määrä on järkyttänyt mua todella. Meillä on nykyisessä työpaikassani periaate, ettei ylitöistä makseta ylimääräistä korvausta, vaan nuo tunnit siirtyvät ns. ylityöpankkiin josta niitä sitten saa poltella pois "mahdollisuuksien mukaan".
Tänään tarkistin, että mulla on noin 17 työpäivän verran ylitöitä sisällä. Haastehan tässä on se, että töitä, palavereita ja dediksiä on niin mielettömästi ettei näitä ylityövapaita kerkiäisi koskaan pois pitämään. Tai kun niitä pitää, on aika ennen vapaalle jäämistä ihan mieletöntä paahtamista että saisi hommat (ennakoiden) valmiiksi - ja työhön paluun kanssa sama juttu - tietää jo etukäteen että siellä on savotta odottamassa. Mulla ei ole kollegaa joka tekisi samankaltaisia töitä, eli mulla ei loma-aikoina ole suoranaista tuuraajaa.
Olen kovasti miettinyt miten tasapainottaa tämä tilanne, koska toki näiden ylitöiden lisäksihän tuossa odottaa vielä vuosilomatkin.. Rahana ylitöitä ei saa (tää ois musta se paras optio), vaan ne ois vaan jotenkin pakko saada polteltua pois.
Neuvoja tämmöiselle tunnolliselle puurtajalle joka tuskailee asian kanssa? Toisinaan myös mielessä käy burnoutin pelko, kun tätä hommaa riittää ja riittää.. Esimieheltä ei tähän tilanteeseen jeesiä heru, hän toitottaa vaan että priorisoi, priorisoi, mutta samalla työntää omiakin töitään työpöydälleni..
Asiallisia vastauksia, toivon. Kiitos!