Miksi kotitaloustuntien turhuudesta ei saa keskustella?
Itse asiassa kotitaloustunnin hyöty on kyseenalainen. Itse otin kotitaloustunnit vielä vapaaehtoisena aineenakin, mutta eipä siellä juurikaan kokkaustaidot kehittynyt.
Tehtiin ruokaa ja kutsuttiin aina pari koulun opettajaa ruokavieraaksi. Kotitalousopettaja oli sellainen "hysteerinen juhlapäivällisen järjestäjä" ja opetus aika vaatimatonta, joten luultavasti kokonaisvaikutus ruoanlaittointoon oli täysin valmispizzan lämmittämisen puolella.
No en kuitenkaan ole elänyt valmispizzoilla, koska kotona opin laittamaan ihan perusruokaa. Lisäksi vanhemmilta ihmisiltä saa ne parhaimmat vinkit, joita ei yleensä saa edes keittokirjoja lukemalla vaan ne tiedot kulkeutuu jostain syytä vain perinnetietona.
Kommentit (12)
Nykyään yhdestä youtube -videoista voi oppia enemmän ruoanvalmistuksesta kuin yhdestäkään kotitaloustunnista.
Meillä on nuori ihan oppinutkin jotain kotitaloustunneilla, mutta opettaja on todella tiukka. Jos esimerkiksi vastaat kokeessa "vispilä" menetät pisteitä, kun pitäisi sanoa kierrevatkain. Tai "nuolija" on väärin, kun pitäisi sanoa taikinakaavin.
Itse tykkäsin aikoinaan köksästä jonkin verran ja kotona osaan puuhailla mielestäni kaikenlaista, mies samoin. Silti en voi käsittää, miten tuo on yliopistotasoinen koulutus. Tai kuka ihme tuollaista haluaa opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on nuori ihan oppinutkin jotain kotitaloustunneilla, mutta opettaja on todella tiukka. Jos esimerkiksi vastaat kokeessa "vispilä" menetät pisteitä, kun pitäisi sanoa kierrevatkain. Tai "nuolija" on väärin, kun pitäisi sanoa taikinakaavin.
Itse tykkäsin aikoinaan köksästä jonkin verran ja kotona osaan puuhailla mielestäni kaikenlaista, mies samoin. Silti en voi käsittää, miten tuo on yliopistotasoinen koulutus. Tai kuka ihme tuollaista haluaa opiskella.
Se on yliopistotasoinen koulutus siksi, kun jokaisella aineenopettajalla pitää olla pedagogiikka hallussa ja pedagogiikkaa opiskellaan yliopistossa. Moni köksänope on myös luokanopettaja tai jonkun toiseen aineen opettaja. Meidän köksänope oli koulutukseltaan myös erityisopettaja.
Vierailija kirjoitti:
Toiset eivät saa kotoaan yhtään mitään opetusta kodinhoitoon. On koteja, joissa syödään pelkkiä pakaste-eineksia ja kodinhoito rajoittui pyykinpesukoneen ja imurin käyttöön. Koulussa voi sitten kotitaloustunnilla oppia oikeaa ruoanlaittoa, budjetointia ja siivoamista. Meillä ainakin käytiin siivoamisesta läpi about kaikki ja piti tehdä viikkobudjetti koko perheelle.
Tätä kaikkea oli ainakin ennen koulusiaa. Omat lapsenlapset ovat teinejä ja ovat ihmeissään katselleet minun köksän kirjaani 60-luvulta. Ihmettelevät, että miksi heille ei ole opetettu mitään.
Samoin tustuivat muistiinpanoihin, joissa oli joka viikko tehtävä ateriakokoanaisuus ohjeineen ja mitä tarvikkeet tulevat maksamaan.🤔
En tiedä miten siellä nykyään menee, itse en kyllä ysärillä oppinut köksäntunneilla yhtään mitään. Ja todella tarkoitan sitä. Opettelin itse keittämään makaroneja 15-vuotiaana kun ei kotitaloustunneilla oltu sellaista tehty. Jne. Nykyään viihdyn ja pärjään keittiössä mainiosti, mutta köksäntunneilla ei siihen osuutta ollut.
Laitatko linkin materiaaliin, jossa kielletään kototaloustuntien turhuudesta keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään yhdestä youtube -videoista voi oppia enemmän ruoanvalmistuksesta kuin yhdestäkään kotitaloustunnista.
Jep, teinipojat mielellään viettävätkin kaiken aikansa perunankuorinta- ja vessanpesuvideoita katsellen.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten siellä nykyään menee, itse en kyllä ysärillä oppinut köksäntunneilla yhtään mitään. Ja todella tarkoitan sitä. Opettelin itse keittämään makaroneja 15-vuotiaana kun ei kotitaloustunneilla oltu sellaista tehty. Jne. Nykyään viihdyn ja pärjään keittiössä mainiosti, mutta köksäntunneilla ei siihen osuutta ollut.
Varmaan riippuu opettajasta tämä. Meillä käytiin 2003-2005 köksässä ihan kaikki läpi. Oli hyvät opettajat.
Vierailija kirjoitti:
Laitatko linkin materiaaliin, jossa kielletään kototaloustuntien turhuudesta keskustelu.
Tarkoitin keskusteluketjua aiheesta, joka poistetiin tältä keskustelupalstalta.
Ai, kyllä ainakin meillä kokattiin joka tunti ihan raaka-aineista lähtien, ei mitään valmismössöjä
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni opettaja ei ole tiukka vaan tiukkapipoinen. Asia on ihan ok, jos opettaja sanoo suoraan ettei kierrevatkainta saa kutsua vispiläksi ja taikinakaavinta ei saa kutsua nuolijaksi jne.
Minulla oli aikoinaan käsityöopettaja, joka suuttui kun oppilaat puhuivat ratkojasta (jota ei ole olemassa), koska kyseinen väline oli ja on edelleen napinlävistäjä.
Tietenkin on paikallaan oppia oikeat nimet, mutta onko se järkevää, että tietää ettei esim. ruuvimeisseliä ole olemassa vaan se on viralliselta nimikkeeltä ruuvitaltta.
Toiset eivät saa kotoaan yhtään mitään opetusta kodinhoitoon. On koteja, joissa syödään pelkkiä pakaste-eineksia ja kodinhoito rajoittui pyykinpesukoneen ja imurin käyttöön. Koulussa voi sitten kotitaloustunnilla oppia oikeaa ruoanlaittoa, budjetointia ja siivoamista. Meillä ainakin käytiin siivoamisesta läpi about kaikki ja piti tehdä viikkobudjetti koko perheelle.