Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko painonpudotukseen nälkä?

Vierailija
04.05.2026 |

Siis laihduttaminen=pysyvä elämänmuutos. 

Jotkut sanovat että nälkää ei saisi tulla eli pitää puputtaa vaan vähäenergisiä ruokia mahan täyteen, kun taas toiset sanovat että ruokamääriä pitää laskea -> nälkä tulee ja pitää tulla. Ja että puolen vuoden jälkeen elimistö vasta tottuu määrien pienentämiseen.

Olen keski-ikäinen joten en voi enää syödä kuin 30 vuotta sitten...

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nälkä häviää kun syöt vähemmän. Mahalaukkukin pienenee tosi äkkiä. Kestä sitä nälkää hetki ja huomaat että se loppuu kohta vähemmällä syömisellä.

Vierailija
2/17 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä kuulu. Voi hitaammin vetää pudotuksen. Ettei kiire.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se nälkä häviää kun syöt vähemmän. Mahalaukkukin pienenee tosi äkkiä. Kestä sitä nälkää hetki ja huomaat että se loppuu kohta vähemmällä syömisellä.

Tätä mä mietin. Eikös japanilaisetkin syö paljon pienempiä annoksia ja ovat hoikkia.

Vierailija
4/17 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen sitä mieltä että on ihan tervettä olla välillä vähän nälkäinen. Jos eläisimme luonnossa, luonnon antimilla, niin ei ruokaa olisi aina saatavilla ja tähän perustan sen näkemyksen että on luonnollista nähdä välillä vähän nälkää. Suomalaiset olivat ennen hoikkaa kansaa. Toista se on tänä päivänä.

Vierailija
5/17 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikä ei vaikuta laihtumiseen tai lihoamiseen, ihmisen aineenvaihdunta rupeaa hidastumaan vasta +70 vuotiaana.

Vierailija
6/17 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemukseni mukaan laihtumiseen kuuluu nälkää. Jos yritän pitää nälän pois, en laihdu.

Vaikka olisin ketoosissa, koen nälkää iltaisin, jos en ole saanut tarpeeksi energiaa päivän aikana. Sen sijaan vesipaastolla en koe hormonaalista nälkää. Se iskee vain, kun yritän illalla lopettaa syömistä tilanteessa, jossa olen saanut liian vähän energiaa eli laihtunut.

Mahalaukun kurniminen on sitten eri asia. Sitä pystyy sietämään, mutta tuota hormonaalista nälkää ei.

Vierailija
7/17 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

N. 36h paikkeilla kun olet täysin syömättä kehosi alkaa polttaa rasvaa 

Nälkä kuuluu asiaan ja se on mielenlujuudesta kiinni kestätkö nälkää vai et

Jos nälkä tuntuu ylitsepääsemättömältä lähde lenkille

Vierailija
8/17 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nälkä on normaali tunne ja sen pitää tulla ja syödä sitten hyvin. Seuraava ruoka sitten n neljän tunnin kuluttua, jolloin insuliinitasot ovat laskeneet ja on oikeasti tarve syödä, kun edellinen ruoka on kulutettu. Jatkuvasti ei pidä pupeltaa jotain, vaan kunnon ateriavälit ja ravitsevaa ruokaa. 

Vierailija
9/17 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikä ei vaikuta laihtumiseen tai lihoamiseen, ihmisen aineenvaihdunta rupeaa hidastumaan vasta +70 vuotiaana.

No mä liikun enemmän ja syön terveellisemmim kuin nuorena, mutta kiloja on 30 kg enemmän. Nuorena pystyi syömään vaikka ja mitä enkä harrastanut liikuntaa.

Vierailija
10/17 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mä mietin. Eikös japanilaisetkin syö paljon pienempiä annoksia ja ovat hoikkia.

Minä laihdutin ja syön puolet entisestä. Ei tule nälkä yhtä helposti luin ennen. Kestä kk tai pari kuukautta ja se nälkä lähtee vähemmällä.

Vierailija
11/17 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin hormoni on pielessä, jos tulee nälkä. Yleensä se on leptiini joka tekee nälän tunnetta. Kromin syönti auttaa myös pitämään nälkää pois. Kaikki dieetit missä olen kokenut nälkää on epäonnistuneet. Kun hormonit on tasapainossa pystyy elämään hyvinkin matalilla energioilla energisenä ja ilman nälkää.

Vierailija
12/17 |
04.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai vaikuttaa. Aktiivisuus vähenee kun joutuu istumaan töissä aina.

Vierailija
13/17 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali nälkä kuuluu elämään. Siis se että n 4-8h välein tuntuu sille että jokin ruoka maistuisi. Ei laihduttaessa tunne mitään korventavaa nälkää 24/7! 

Kun syö tasapainoista oikeaa ruokaa eikä sotke rytmiä jatkuvilla välipaloilla selviää hyvin. Toimii omalla kohdalla.

26pv/-3,5kg normaalipainon ylärajalla

Vierailija
14/17 |
05.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt 30 vuotta kaiken "väärin", mutta en pysty muuttumaan. Olen kuullut narinaa elintavoistani miljoona kertaa. Pitäisi siis aloittaa päivä syömällä terveellinen aamiainen jne.

Syön ensimmäisen kerran vasta viideltä vähän jotain!

Ennen nukkumaanmenoa paljon sämpylöitä, joiden  päällä tomaattia, suolakurkkua ja ihan vähän mätitahnaa.  Tämän lisäksi syön paljon hedelmiä ja juon hedelmämehuja. Kalsiumin otan purkista. En liho.

Vinkkini on, että unohda ruoka. Unohda varsinkin kaikki tunneperäisyys asian suhteen.

Jotenkin ärsyttää aina, kun näen Pippa Laukan. En ole ollenkaan vakuuttunut, että kaikkien pitäisi elää hänen suositustensa mukaan.

Vierailija
15/17 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nälkä on normaali tunne ja sen pitää tulla ja syödä sitten hyvin. Seuraava ruoka sitten n neljän tunnin kuluttua, jolloin insuliinitasot ovat laskeneet ja on oikeasti tarve syödä, kun edellinen ruoka on kulutettu. Jatkuvasti ei pidä pupeltaa jotain, vaan kunnon ateriavälit ja ravitsevaa ruokaa. 

Niin, kai sitä pitäis antaa mahan huilata välillä.

Vierailija
16/17 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän olen huomannut myös, mahalaukku on jo viikossa pienempi. 

Mutta se on ristiriitaista että samalla kannustetaan veden juontiin: eikö se vesikin venytä mahalaukkua? 

Vai häviääkö se vesi kuitenkin niin nopsaan mahalaukusta, ettei veden lipittäminen häiritse?

Vierailija
17/17 |
06.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei pudonnut paino nälällä, vaan syömällä oikein: pienempiä kasvispitoisempia annoksia (myös proteiinia) useammin. Toki tämä on vain mun subjektiivinen kokemus. Toisella se nälän tunteminen saattaa toimia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän