Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Annatko syödä muroja?

Vierailija
22.04.2026 |

Eli annatko lapsesi syödä muroja joka aamu? Meillä haluaa (11v.) syödä aina, ja jos ei saa niin on kokonaan syömättä ja juo aamupalaksi vain mehulasillisen ja menee vihaisena kouluun. Perustelee että Amerikassa se on aivan normaali aamupala. Mutta eihän Amerikassa saa kouluissa edes ilmaisia kouluruokia kaikkialla! Eli ihan erilainen ruokakulttuuri siellä mielestäni.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen joskus tarjonnut terveellisiä muroja, mutta eivät ole kelvanneet.

Terveellisiä muroja ei edes ole.

Tämä.

Vierailija
22/37 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää kompromissi. Muroja parina tai muutaman päivänä viikossa. Niiden kylkeen esim. muna, marjoja ja kasviksia. Ei se nyt niin kauheaa ole. Itsekin syön joskus muroja ( suklaamuroja), koska en jaksa aina puuroa tai jogurttia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitähän ovat terveelliset murot?

Ensin pitää tietää mitä sä pidät terveellisenä.

Vierailija
24/37 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan. Mielestäni on tärkeämpää syödä edes jotain, kuin olla syömättä. Rinnalle tarjoan jotain terveellistä, esim. hedelmää, smoothieta, banaanilättyjä, kananmunaa. Joskus ottaa, joskus ei. Kunhan ei ihan maha tyhjänä lähde niin se tärkeintä. :)

Vierailija
25/37 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kirjoitat, että olisit minä eli ap, kun et ole? Meillä on erilaisia muroja kotona, enkä ole huomannut että niissä olisi mitään eroja terveellisyyden suhteen. Ihan samaa kamaa on vaikka rasvaisuus saattaa vaihdella. Mutta oma lapsi on ihan hoikka.

-ap

Mutta kuka ne epäterveelliset murot ostaa 11v sinne kaappiin?

Vierailija
26/37 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsen lemppari on avokadoleipä 

Minkä ikäinen ja ostaako itse avocadonsa ja tekee leipänsä? Vai heräätkö aina 11-vuotiaan kanssa samaan aikaan aamulla ja alat tekemään hänelle aamupalaa?

Vierailija
27/37 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos murot ovat sinulle ongelma, miksi edes ostat niitä?

Vierailija
28/37 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kirjoitat, että olisit minä eli ap, kun et ole? Meillä on erilaisia muroja kotona, enkä ole huomannut että niissä olisi mitään eroja terveellisyyden suhteen. Ihan samaa kamaa on vaikka rasvaisuus saattaa vaihdella. Mutta oma lapsi on ihan hoikka.

-ap

Mutta kuka ne epäterveelliset murot ostaa 11v sinne kaappiin?

Yhdessä käydään kaupassa ja suunnitellaan viikottaiset ruokalistat. Haluan että lapsi oppii myöa vertailemaan hintoja kaupassa ja kantaa kauppakassit, eikä jää kotiin yksinään pelaamaan tietokonetta kun äiti käy aina kaupassa.

Vierailija
29/37 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen ja ostaako itse avocadonsa ja tekee leipänsä? Vai heräätkö aina 11-vuotiaan kanssa samaan aikaan aamulla ja alat tekemään hänelle aamupalaa?

Siis onko herääminen sinulle todellakin ongelma?

Vierailija
30/37 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin itkenyt ilosta, jos lapseni olisi suostunut muroja syömään. Oli hyvin rajoittunut ruokavalioltaan aina aikuisuuteen asti ja alipainoinen on yhä, mutta sentään syö, niitä murojakin. 

Vierailija
31/37 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos murot ovat sinulle ongelma, miksi edes ostat niitä?

Ei ole aiemmin ollutkaan, mutta nyt olen alkanut kiinnostumaan ravintoaineista ja mietin, onko se sittenkään hyvä aamupala? Vaikka maailmalla yleinen onkin ja säilyy hyvin, eli ei tule hävikkiä. Poika 11v. on hoikka ja syö muuten aina kasviksia aterioilla ja kotiruokaa mukisematta.

Vierailija
32/37 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko herääminen sinulle todellakin ongelma?

Itse menen joko aamuvuoroon klo 06 tai tulen yövuorosta klo 06, niin poikani saa kyllä ihan itse tehdä aamupalansa ja mennä kouluun. Ei ole mikään 5-vuotias vauva kenen hampaat pitäisi harjata, tehdä aamupalaa ja muistaa herättää kouluun.

Vierailija
33/37 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksen antaisi. Pääasia, että syö jotain.  Syön välillä itsekin muroja aamulla. Ei nyt muutenkaan osteta kotiin mitään sokerikuorrutettuja muroja, niin en näe asiassa mitään pahaa. Monissa muroissa on kuitenkin runsaasti kuitua. Katsoo vaikka sydänmerkin saaneita tuotteita, niin ei tarvitse tuntea asiasta huonoa omaatuntoa.

Meillä suosikkina on Fazer Alku kauramurot mansikka ja kuningatar.  Tuossa sen ravintosisältö.

Energia1676 kJ / 401 kcal

Rasva7,3 g

josta tyydyttynyttä1,3 g

Hiilihydraatit67 g

josta sokereita6,6 g

Ravintokuitu7,7 g

Proteiini12 g

Suola0,87 g

Vierailija
34/37 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murohyllyt ovat järkyttävän näköisiä. Löydän 5 metristä yksiä muroja, joita suostun ostamaan.

Vierailija
35/37 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan. Mielestäni on tärkeämpää syödä edes jotain, kuin olla syömättä. Rinnalle tarjoan jotain terveellistä, esim. hedelmää, smoothieta, banaanilättyjä, kananmunaa. Joskus ottaa, joskus ei. Kunhan ei ihan maha tyhjänä lähde niin se tärkeintä. :)

Tämä. Meillä myös aikanaan saivat lapset syödä muroja aamulla. Pääasia, että söivät jotain. Turha nipottaa, kunhan muuten syövät terveellisesti. 

Vierailija
36/37 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksen antaisi. Pääasia, että syö jotain.  Syön välillä itsekin muroja aamulla. Ei nyt muutenkaan osteta kotiin mitään sokerikuorrutettuja muroja, niin en näe asiassa mitään pahaa. Monissa muroissa on kuitenkin runsaasti kuitua. Katsoo vaikka sydänmerkin saaneita tuotteita, niin ei tarvitse tuntea asiasta huonoa omaatuntoa.

Meillä suosikkina on Fazer Alku kauramurot mansikka ja kuningatar.  Tuossa sen ravintosisältö.

Energia1676 kJ / 401 kcal

Rasva7,3 g

josta tyydyttynyttä1,3 g

Hiilihydraatit67 g

josta sokereita6,6 g

Ravintokuitu7,7 g

Proteiini12 g

Suola0,87 g

Meillä ei ole syöty vielä muroja, mutta toisessa kodissaan 8-vuotias lapsi syö toisinaan jogurtin kanssa Fazerin Alku-muroja. Hän on pyytänyt, että meillekin voisi ostaa joskus muroja, ja voin ostaakin näitä Alku-muroja hyvillä mielin. 

Vierailija
37/37 |
22.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin itkenyt ilosta, jos lapseni olisi suostunut muroja syömään. Oli hyvin rajoittunut ruokavalioltaan aina aikuisuuteen asti ja alipainoinen on yhä, mutta sentään syö, niitä murojakin. 

Syömishäiriöiset lapset on varmasti eri juttu. Tunnen yhden lapsen joka syö lääkärin määräyksestä ainostaan sellaisen vauvoillekin tarkoitetun vitamiinimehutripin/smoothie tai mikä lie pillimaitojuoma aamuisin. Ja siitä sai kaikki tarvittavat ainesosat.

Luulen että ap tarkoitti muuten ihan normaalia 11-vuotiasta poikaa, joka varmaan vain jäänyt koukkuun muroaamupalaan. Että onko ok siitä vieroituttaa vaikka suuttuisi ja olisin ilman aamupalaa, vai antaa mennä vaan ja voi syödä. Harva aikuinen on joka aamu paikalla vahtimassa mitä melkein ylä-asteinen nuori syö tai on syömättä aamuisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi