Taisi Suomen kulta-aika olla siinä sitten.
Toisen maailmansodan lopusta tuohon 2000-luvun alkuun.
Lyhyeksi jäi Suomen nousukausi.
Ei vaan enää mikään toivo,rukoukset,säästöt,investoinnit,mielikuvitus riitä pelastukseen.
Mennyttä ollaan.
No onneksi rakkaat vanhempani saivat elää ja kokea aidon Suomen. Minäkin hetken aikaa.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ollaan nykyään kroisoksia verrattuna 1940-tai vaikka 1980-lukuunkin.
Kyllä! Nuoruuudessani ei vanhemmillani ollut rahaa mihinkään. Ei vaikka 2 työtä teki molemmat. Mitään kurmeeta ei pöydässä ollut eikä päällä mitään arki astetta kummempaa. Vaatteisiin otettiin aina vähintään 2-3 vuoden "kasvuvara". Nälkää ei nähty ja katto oli pään päällä sekä lämmintä ettei palella tarvinnut. Muu sitten olikin jo erikoista herkkua. Ei usein näkynyt kyllä. Polkupyörä kun sain vasta ylä-asteiässä. Sitä ennen kuljin 6 km. Matkan kävellen/suksilla. Taksiin olisin ollut oikeutettu mutta ei sitä koskaan näkynyt. Ein tiedä millä verukkeella tuostakin muisteltiin köyhässä kunnassa. Herrojen kersat kyllä haettiin ihan kotiovelta!
No, nyt aikuisena ei kyllä näe noista ongelmista mitään. Kaupasta voimme ostaa mitä haluamme. Autoja pihassa 4. Kaikille liikkuvaisille tarpeen ja opiskelijoille. leikkaukset toki osuneet näihinkin mutta vielä tässä räpelletään eteenpäinkin.
Niin no. Vanhempiesi aikana tekevälle löytyi töitä. Minunkin hädin tuskin lukutaitoinen äitini työllistyi 60-luvulta alkaen vanhuuseläkkeeseen. Toista se on nykyään, kun työllistymiseen ei riitä juuri minkäänlainen koulutus tai useampia.
Ei kannata ruokkia ilmiselvää trollia.
Ne joilla on nyt säästöjä ovat voittajia. Pahimmassa jamassa on ne jotka ovat epävarmalla alalla ja asuntovelkaa on paljon. Ei saa asuntoa myytyä jos jää työttömäksi, ei saa asumistukea omistusasuntoon eikä saa töitäkään ainakaan heti. Revi siitä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata nähdä väkisin trolleja kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Trolli on kerrankin oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Että minua ärsyttävät nuo, jotka näkevät Venäjän trolleja kaikkialla ja tunkevat ketjuihin hokemaan ja haukkumaan sen sijaan, että oikeasti keskustelisivat.
Vanha ja väsynyt spinnausyritys Yuri. Ei teitä
rysynkäsinukkeja voi olla tunnistamatta.
Olen ap ja ilmoitin ketjun poistoon. Ei jaksa tuota sekopäätä joka näkee venäläisiä kaikkialla.
Harmi,olisi voinut olla ihan hyvää keskustelua. Hanki hei apua mielenvaivoihisi.
Vierailija kirjoitti:
Olen ap ja ilmoitin ketjun poistoon. Ei jaksa tuota sekopäätä joka näkee venäläisiä kaikkialla.
Harmi,olisi voinut olla ihan hyvää keskustelua. Hanki hei apua mielenvaivoihisi.
kolja ei tunnista omaa tilaansa. 🤣
Minun äskettäin edesmennyt naapurin rouva oli varmaan 40 vuotta eläkkeellä. Nykynuoret hädin tuskin tulevat ikinä saamaan eläkettä, kun pitää kituuttaa työelämässä 80 vuotiaaksi ja sitten jo kuollaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälin sinua syvästi. Toivottavasti saat aidosti apua ongelmiisi. Rakkaudetta jääminen on traagista. Voimia sinulle ja parempaa tulevaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säälin sinua syvästi. Toivottavasti saat aidosti apua ongelmiisi. Rakkaudetta jääminen on traagista. Voimia sinulle ja parempaa tulevaa.
Etkö enää muuta keksinyt? :)
Miksi puhutaan että lapset joutuvat vanhuksia auttamaan kun se tulee olemaan niin että vanhukset joutuvat lapsiaan auttamaan kun työt loppuu ja velat painavat. Tekoäly vie monen työpaikat ja Suomi alkaa olla konkurssikypsä kehitysmaa.
Jäävät aika vaisuiksi nämä rygqän aloittamat langat. Hyvä niin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi puhutaan että lapset joutuvat vanhuksia auttamaan kun se tulee olemaan niin että vanhukset joutuvat lapsiaan auttamaan kun työt loppuu ja velat painavat. Tekoäly vie monen työpaikat ja Suomi alkaa olla konkurssikypsä kehitysmaa.
Moni vanhempi on varmaan enemmän valmis auttamaan aikuistakin lastaan rahallisesti, mutta kokisi vanhuudenhoidon ja vaikka pesettämisen oman lapsen tekemänä nöyryyttävämmäksi kuin jokun joka sitä työkseen tekee. Ehkä, en tiedä kun en ole vanhempi enkä vielä avun tarpeessa.
Hän ei ole ap vaan minä. Ja mikä sinua oikeasti vaivaa? Noin altistuvalla mielellä kannattaisi tarkistaa mitä ja ketä seuraat netissä.