Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Norjaan hoitajaksi

Vierailija
18.04.2026 |

Onko täällä hoitajia, jotka ovat töissä Norjassa? Kaikki kokemukset kiinnostaa. Maksetaanko töistä niin hyvin, että voisi työskennellä siellä rytmillä kaksi viikkoa töitä ja kaksi vapaata? Miten kielitaito vaatimukset? 

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hoitajan työssä vaaditaan varmaan aika hyvää kielitaitoa. Jos puhut vanhoille ihmisille vaikka että tutkimustulos tulee "nästa vecka", niin ei kai he heti ymmärrä, että aha "neste uke"?

Norjankielisestä tekstistä ymmärtää aika paljon ilman kieliopintoja, jos osaa hyvin ruotsia.

Ohis, mutta itse asiassa nimenomaan vanhat ihmiset ymmärtävät ruotsia paremmin kuin nuoret koska aiemmin Norjassa katseltiin paljon Ruotsin TV-kanavia. Norjan murteet ovat sitten kyllä asia erikseen, heille itselleenkin joskus vaikea ymmärtää toisiaan.

Vierailija
22/65 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hoitajan työssä vaaditaan varmaan aika hyvää kielitaitoa. Jos puhut vanhoille ihmisille vaikka että tutkimustulos tulee "nästa vecka", niin ei kai he heti ymmärrä, että aha "neste uke"?

Norjankielisestä tekstistä ymmärtää aika paljon ilman kieliopintoja, jos osaa hyvin ruotsia.

Ohis, mutta itse asiassa nimenomaan vanhat ihmiset ymmärtävät ruotsia paremmin kuin nuoret koska aiemmin Norjassa katseltiin paljon Ruotsin TV-kanavia. Norjan murteet ovat sitten kyllä asia erikseen, heille itselleenkin joskus vaikea ymmärtää toisiaan.

Lisään vielä, että kahden eri kirjakielen kanssa on myös joskus hankaluuksia. Kun ruotsiksi sanotaan hur (eli miten), niin norjaksi voi sanoa joko hvordan tai korleis ja molemmat ovat oikein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on norjalainen kaveri ja minä puhun ruotsia ja hän norjaa. Ihan hyvin ymmärrämme toisiamme, vaikka välillä tulee norjalaisia sanoja, joita en ymmärrä. Ollaan 5-kymppisiä.

Tanskaa on mielestäni helpompaa lukea kuin norjaa, mutta puhuttu on toinen juttu.  

Vierailija
24/65 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tämä on ainoa tiedonhankintakanava, niin kannattanee unohtaa koko juttu.

Norja hyvä väliaikainen ratkaisu tulevina vuosina hoitapula iskee rajusti suomeen kun jäätävä määrä eläköityy jos hyvin sopeutuu niin voi toki jäädä kokonaan.

Ei tänne tule hoitajapulaa. Julkisia palveluja leikataan koko ajan niin paljon, että ulkomaanvahvistukset paikkaavat eläköitymisen. Pienemmällä palkalla. Omaisten hoitovastuuta lisätään.

40 vuotta on puhuttu eläköitymisen aiheuttamasta työvoimapulasta. Työttömyys vain lisääntyy. 

Vierailija
25/65 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten paljon enemmän menee asumiskuluihin? saako säästöön rahaa

Vierailija
26/65 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useamman kerran Norjassa käyneenä olen kiinnittänyt huomiota siihen, miten ystävällisiä kaikki ovat. Tosin minua luullaan norjalaiseksi hyvin usein, johtuuko siitä, en tiedä. 

Vierailija
27/65 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, näin itsekin ajattelen ja myös lapsillekin olen sanonut että lähtekää muualle. Toki opiskella kannattaa täällä vielä.

Miten monta aloitusta vielä ajattelitte tehdä, iiigorit? Eikö nämä entiset 543 788 "muuttakaa kaikki nuoret pois Suomesta" muka riitä?

Vierailija
28/65 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin pari vuotta ja palkka niin paljon parempi, että sain asuntolainani maksettua.

Olen kaksikielinen (ruotsi siis) silti oli joskus vaikea ymmärtää norjaa, vaikka kirjallisen kielitestin lepäisin heittämällä.

Työkaverit tosi mukavia,  ilmapiiri kaikin puolin todella hyvä.

Kyllä suosiittelen. Palasin ihmissuhteiden vuoksi. 

Vierailija
29/65 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useamman kerran Norjassa käyneenä olen kiinnittänyt huomiota siihen, miten ystävällisiä kaikki ovat. Tosin minua luullaan norjalaiseksi hyvin usein, johtuuko siitä, en tiedä. 

mutta onko norjalaisessa sairaalassa samanlainen ilmapiiri kuin suomessa?

Vierailija
30/65 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitelkaas, mikä väestönvaellus maailmalla olisi, jos kaikki uskoisivat näitä "muuttakaa nuoret maasta"- trolleja 😄

Nämä nimittäin kirjoittaa tätä kaikissa länsimaissa somessa.

Venäjä haluaa kostaa, kun miljoona nuorta muutti sieltä pois Putinin pöljyyden takia.

Vierailija
31/65 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu. 😃 ja toki norjalaiset pitävät muita pohjoismaalaisia parhaina ulkomaalaisiina. Ja ovat kohteliaita ja kivoja kyllä, mutta ulkkareiden kanssa ei aleta kavereiksi. 

Onhan siellä paljon samaa kuin Ruotsissa, hyvät tavat ja hyvä käytös, lapsille kasvatetaan vahva itsetunto. Hyvin siellä pärjää suomalainen. Mutta ei pidä kuvitella, että ihan kantiksena kohdellaan. 

Vierailija
32/65 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Norjassa palvelut on kalliita, kun palkat on korkeampia. Kahvilat ja ravintolat on silloin kalliimpia, jos kokkaa kaiken itse kotona niin pääsee halvemmalla. 

Vierailija
33/65 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mutta onko norjalaisessa sairaalassa samanlainen ilmapiiri kuin suomessa?

Kyllä kai ne klikit löytyy sielläkin. Mutta työtahti on leppoisampi. Tyyliin vanhusten hoivakodissa yksi hoitaja käyttää kerran viikossa pari tuntia siihen, että leipoo halukkaiden asiakkaiden kanssa. 
Siis tuollaiset jutut on niin ihania että melkein itkettää. 

Vierailija
34/65 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Norjassa palvelut on kalliita, kun palkat on korkeampia. Kahvilat ja ravintolat on silloin kalliimpia, jos kokkaa kaiken itse kotona niin pääsee halvemmalla. 

et vastannut asumiskustannukseen ollenkaan.

Vierailija
35/65 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kokeilla hakea töitä ja katsoa saako 

Sitten voi päättää lähteekö vai ei 

Vierailija
36/65 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

et vastannut asumiskustannukseen ollenkaan.

No mitäs jos vaikka hakisit netissä vuokra-asuntoilmoituksia paikkakunnilta, joista olet kiinnostunut? 😃 joku Oslo on pääkaupunkina tietty hinnoissaan, joku bönde taas ei. 

Vierailija
37/65 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjaa on osattava 

Norja ei ole yksi paikkakunta 

Työpaikkoja on monenlaisia eikä kaikki kivoja 

Palkka vaihtelee ja ammattityötä et saa ilman kielitaitoa 

Hae paikkoja ja opiskele kieli 

Vierailija
38/65 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kokemuksia? Vanhoja tai tuoreita? Itse tunnen yhden joka oli joskus 90-luvulla Norjassa töissä. Sopeutuminen ja kielen oppiminen meni silloin ainakin hänellä helposti ja palkka oli ruhtinaallinen Suomeen verrattuna. Onhan siellä eläminenkin kalliimpaa, mutta kuitenkin. Kulutusta voi säädellä itse.

Asuin 2000-luvun taitteessa ja joo palkka oli hyvä mutta ihan helvetin kallis paikka

Vierailija
39/65 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän on jo kohta norjan kielikurssi pitkällä. Maanantai on mandag ja loput työpäivät samat kuin ruotsiksikin eli onsdag, torsdag ja fredag, ja sitten tulee viikonloppu eli helg. Kesäloma on sommerferie ja ruokkis lunsjpause. 🤣

Vierailija
40/65 |
25.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kun käy lomalla kannattaa tuoda eväät mukana 

Asunto kimppakämpässä on halvin 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi