Onko mulla poikkeuksellinen muisti kun olen kohta lähemäs 40v ja vieläkin muistan kun heitin viimeisen tuttini roskiin ja opin kävelemään?
Onko yleistä?
Olen asiakaspalveluammatissa ja kykenen muistamaan lähes jokaisen ostokset ja mieltymykset. Mutta nimiä en helposti muista.
Kommentit (15)
Nuo ovat valemuistoja. Jotkut kytkentähäiriöt aivoissa generoivat tuollaisia.
Kuulostaa mielenkiintoiselta. Itselläni ensimmäisiä muisikuviani on se, kun minut nostettiin lastenrattaisiin kerrostalomme edessä.
Mulla on hyvä kasvomuisti, voimakas myötätunto ja koen asiat hyvin merkityksellisiksi niin varmaan osittain johtuu siitä.
Ap
Yli 80-vuotias sukulaisenikin sanoo muistavansa sota-ajan tapahtumat siltä ajalta kun oli alle vuoden ikäinen ym. mutta ei muista viime aikojen tapahtumia.
Eikös ihminen jostain kolmevuotiaasta voi muistaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat valemuistoja. Jotkut kytkentähäiriöt aivoissa generoivat tuollaisia.
Housuissas sulla on valemuistoja.
Vierailija kirjoitti:
No joo mutta oppiiko ihminen vasta kolme vuotiaana kävelemään tai imeekö vielä tuttia?
Vierailija kirjoitti:
Yli 80-vuotias sukulaisenikin sanoo muistavansa sota-ajan tapahtumat siltä ajalta kun oli alle vuoden ikäinen ym. mutta ei muista viime aikojen tapahtumia.
Dementikon jutut voi olla vähän hassujakin sieltä kauempaa muisteltuna, joita he muistavat ja puhuvat yhtenään, mutta lähimuisti on mennyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo mutta oppiiko ihminen vasta kolme vuotiaana kävelemään tai imeekö vielä tuttia?
Et nyt ihan ymmärtänyt. Valemuistot.
Todellisuudessa muistimme on erittäin häiriöherkkä järjestelmä erityisesti omaelämäkerrallisen muistin osalta. Useimmilla meistä on aiheettoman vahva usko siihen, että muistimme kuvaa menneitä tapahtumia objektiivisesti. Kokeellinen muistitutkimus on tehnyt yksiselitteisen selväksi sen, että muistikuvat eivät tallennu aivoihimme tietokoneen tiedoston kaltaisena kopiona alkuperäisistä tapahtumainkuluista.
Todennäköisesti jompi kumpi ap:n vanhemmista on kertonut tuota tutti- ja kävelyjuttua monta kertaa, silloin kun ap on ollut hieman vanhempi lapsi jo, ja nyt ap luulee muistavansa tuon itse.
Opitko nuo jutut ennen kouluun menoa, ap?
Kyllä äitisikin muistaa nuo elävästi kun vihdoin 7 vuotiaana teit nuo.