Lapset eivät osaa enää murresanoja
Nykyajan lapset ja nuoret eivät enää ymmärrä tavallisia murresanoja. Kirnu, kuurna, pätsäkkä, öylätti, naava - serkkutyttö ei tiennyt yhtään. Kuksan sentään tiesi, mutta räätikkäät, öhkäisy, syyrnikas, ei edes pystynyt arvaamaan.
Hieman pelkään että suomen kieli tulee hiljalleen kuihtumaan yksinkertaiseksi aglismikieleksi
Kommentit (37)
Täällä Etelä-Karjalassa kuihtuu oman alueen murre kokonaan pois uusien sukupolvien myötä. Nykyisin kaikki alakoululaiset puhuvat "mä" ja "sä", vaikka vanhemmat puhuisivat mie ja sie. Se on surullista.
Tässä sulle perinteinen:
"Tein itse virheen tarkoituksella, jotta selviäisi miten vähän te muut ymmärrätte."
Minä en ole ollut lapsi enää parin vuosikymmeneen, mutta ei ole hajuakaan mitä öhkäisy tai syyrnikas tarkoittaa.
Google tarjosi vain ehkäisyä, jos pitäisi veikata niin öhkäisy voisi olla siasta kuuluva ääni.
Syrniki näyttäisi olevan joku rahkalettu, sitä google tarjosi ja syyrnikas ei tuottanut mitään tulosta.
Missä näitä murresanoja käytetään ja mitä ne tarkoittavat?
Kaikki murteet kuulostavat omaan korvaani todella naurettavilta, savon murre ehdottomasti rumimmalta kuulostava. Ei yhdenkään suomalaisen tarvitsisi mitään murresanoja osatakaan, yleiskielen erinomainen hallinta on kyllä tärkeää.
Meidän suvussa on ollut periaatteena, että jokaisen on öylättinsä ansaittava rehellisellä työllä.
Kaikki lapset ei osaa puhuakaan. Miksi lapsia hankitaan kun niitä ei viittitä hoitaa.
Jos asuu Stadissa eikä ole ketään opettamassa maakuntien murteita niin mistä sitä oppisi?
Vierailija kirjoitti:
Meidän suvussa on ollut periaatteena, että jokaisen on öylättinsä ansaittava rehellisellä työllä.
Miten tuo liittyy aloitukseen?
Vierailija kirjoitti:
Heh, olen itäsuomalainen ja meillä ei murresanoja voi edes opetella, koska heimomme keksii niitä puhuessaan. "Sekkii pöjäke männä mylläs." Huomenna asia ilmaistaan jo toisin.
Näin ensimmäisen huorapiäskyn kun tien huoarassa ootin pirssii... mänössä moalikylillle.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki lapset ei osaa puhuakaan. Miksi lapsia hankitaan kun niitä ei viittitä hoitaa.
Kyllä hoidetaan, ja he ei tee murteilla mitään... jos aikuisena kii ostaa niin opiskekoot.
Lapsiraukka, tuollaiset vanhemmat ei saa tehdä lapsia.
Et sinäkään. Kirnu ja naava ei ole mitään murresanoja.
Pakko olla jotain Rauman murretta. Sitä ei kukaan ulkopaikkakuntalainen ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko itse uusimpia sanoja joita nuoriso käyttää?
Ne eivät ole oikeita kielitoimiston hyväksymiä sanoja
Sanat poistuvat käytöstä, kun niitä ei tarvita. 1800-luvun koneistamattomassa agraariyhteiskunnassa käytetyillä sanoilla ei ole enää tosielämän esikuvia. Milloin viimeksi kirnusit voita tai loukutit pellavaa?