Lapset eivät osaa enää murresanoja
Nykyajan lapset ja nuoret eivät enää ymmärrä tavallisia murresanoja. Kirnu, kuurna, pätsäkkä, öylätti, naava - serkkutyttö ei tiennyt yhtään. Kuksan sentään tiesi, mutta räätikkäät, öhkäisy, syyrnikas, ei edes pystynyt arvaamaan.
Hieman pelkään että suomen kieli tulee hiljalleen kuihtumaan yksinkertaiseksi aglismikieleksi
Kommentit (26)
Yritä vaalia murresanoja tavallisessa puheessani. Ettei unohtuisi. Karjala.
Ei kai kirnu, öylätti tai naava ole mitään murresanoja?
Vierailija kirjoitti:
Minä osaan oman alueeni murresanat, mutta en käytä niitä, koska ne eivät ole virallista suomea. Muut eivät ymmärrä niiden tarkoitusta.
Tällaista lähestymistapaa kieleen mä olen aina inhonnut. Vähän sama kun englanninpuhujat monesti kitisevät että joku sana ei muka ole sana, vaikka sen merkitys on aivan selvä. Kielen kanssa leikittely ja uusien ilmaisujen keksiminen on kaikkein hienointa!
Kirnu, kuurna, öylätti?? Ettei vain käynyt niin, ettei AP osaa itsekään murresanoja...
Vierailija kirjoitti:
Eikä kuurna.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mietin samaa.
Et taida tietää mikä on murresana.
Muutenkin, jos ei asu siellä missä jotain murretta puhutaan tai ei ole tekemisissä sellaisten kanssa jotka sitä murretta puhuvat, ei sitä todellakaan tarvitse puhua. Miksi minun, helsinkiläisen, pitäisi tietää Oulun murteen sanoja? Tai Turun?
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne olekaan. Ap ei tiedä itse, mitä murre tarkoittaa.
Eipä ne kyllä osaa yleiskielenkään sanoja.
Se on tärkeää tietää oman maan murteita, meinaa juu.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne kyllä osaa yleiskielenkään sanoja.
Itseasiassa ap osoitti jo, ettei tiedä yleiskielen sanoja.
Osaatko itse uusimpia sanoja joita nuoriso käyttää?
Hyvä. Tuollaista murresönkötystä pölöttää vain jotkut vammaiset.
Mä olen 50 v enkä tunne kaikkia vanhoja murresanoa, joita on käytetty joskus mun lapsuudessa ja sitä ennen. Miksi nuorten pitäisi ymmärtää murresanoja, joita ei nykyaikana käytetä.
Kirnu, öylätti ja naava eivät kyllä yksikään ole murresanoja. Muita sanoja en minäkään ymmärrä, minkä alueen murretta ne ovat?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Tuollaista murresönkötystä pölöttää vain jotkut vammaiset.
Niin saatana.
Tiedän kyllä että kirnu tai öylätti eivät ole murresanoja. Tämä on hyvä herätys samalla siitä, kuinka hyvin ihmiset ylipäätänsä tietävät vanhoja tai harvinaisia sanoja.
AP
Heh, olen itäsuomalainen ja meillä ei murresanoja voi edes opetella, koska heimomme keksii niitä puhuessaan. "Sekkii pöjäke männä mylläs." Huomenna asia ilmaistaan jo toisin.
Minä osaan oman alueeni murresanat, mutta en käytä niitä, koska ne eivät ole virallista suomea. Muut eivät ymmärrä niiden tarkoitusta.