Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hehe, nuoretkin alkaneet etsiä kaupasta halvempia korvaavia tuotteita. Tätä on ruvettu sanomaan dupe-ilmiöksi.

Vierailija
13.04.2026 |

Voisi sanoa, että kyse on silkasta säästöstä: kalliin merkkituotteen sijaan valitaan ominaisuuksiltaan halvempi, joka on kuitenkin ominaisuuksiltaan liki vastaava.

Siinä missä pihi suomalainen oli ennen tarkan markan ihminen, nykynuori ostaa trendikkäästi dupe-tuotteen.

Sana dupe tulee englannin kielen sanasta duplicate. Sen voisi suomentaa vaikkapa kopioksi.

Erityisesti Kotkalaiset nuoret tekee tätä. 

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/18e2ac0c-27ae-4ab9-8f89-8d15225cc612

Hauska, miten tämmösestä itselle ihan normaalista säöstöjutusta tuleekin joku ilmiö nuorten keskuudessa. Mä oonkin sitten  dupettanu viimoset parikyt vuotta. 😁

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan erityisesti kotkalaiset tuota tee, juttu on vaan kymen sanomista lainattu. 

Vierailija
2/31 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän ei meille käy. Kaikki halvat hinnat ylös!

- pers.kok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo 80-luvulla on käyty Mustamäen torilta ostamassa Abibas dupe-verkkareita. Ei ole mikään uusi ilmiö.

Vierailija
4/31 |
13.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä.

Vierailija
5/31 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikuiset ajat Pirkka-tuotteita ostaneena olen sitä mieltä, että olen dupettanut jo kauan. Mutta mikäs siinä: jos säästämisestä tehdään uutta ja trendikästä kutsumalla sitä dupeksi, hieno asiahan se on. 

Vierailija
6/31 |
14.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Temuttumisen aika 🚛🚢📦📦📦

Vierailija
7/31 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dupe-sana oli ihan outo, kun mun tytär alkoi puhua mun halvasta kopiolaukusta, että se on dupe. Se ei ole siis suora kopio, vaan espanjalaisen ketjuliikkeen vähän samantyylinen laukku kuin kalliilla brändibrändillä on ollut. Duplicate. Eli se Dupe ei oo suora kopio, vaan saanut vaan vaikutteita merkkituotteesta. Näin nuoret sen käsittävät. Itse tykkään Dupe-laukustani, se on toiminnallinen, hyvännäköinen ja jopa aitoa nahkaa.

Vierailija
8/31 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

hajuvesien hinnat ovat ihan järjettömiä. Ennen pullo joka oli 100-120 euroa 100ml on nykyään 200 euroa. Ei ole enää sen arvoista. Olen alkanut katsomaan halvempia. Onneksi on monta vanhaa pulloa merkkihajuvesiä, mutta siis tää inflaatio ja nää hinnat ovat ihan syvältä. Sama ruokakaupassa. Joka tuote maksaa nykyään 2x tai 3x sen mitä ennen ja palkat eivät todellakaan ole nousseet samassa suhteessa. Keskiluokan elintaso on romahtanut. 

Vierailija
9/31 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatanan dupe!

Vierailija
10/31 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen ainakin osannut tehdä ostoksia ihan nuoresta asti eli en ole ostanut sitä kaikista kalleinta vaihtoehtoa, että raha riittää muuhunkin. N25

Vierailija
11/31 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikivanha asia tuo halvemman version etsiminen.

Vierailija
12/31 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis kerrankin trendikäs kun laitan ostoskärryyn Pirkka-tomaattimurskan enkä Muttia :D

Vierailija
13/31 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret oppivat siis tekemään ostoksia ja luulevat keksineen sen ensimmäisenä. Kun onhan heillä tuo oma sanakin.

Vierailija
14/31 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin coolia ja uutta👏

Vierailija
15/31 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hajuvesien hinnat ovat ihan järjettömiä. Ennen pullo joka oli 100-120 euroa 100ml on nykyään 200 euroa. Ei ole enää sen arvoista. Olen alkanut katsomaan halvempia. Onneksi on monta vanhaa pulloa merkkihajuvesiä, mutta siis tää inflaatio ja nää hinnat ovat ihan syvältä. Sama ruokakaupassa. Joka tuote maksaa nykyään 2x tai 3x sen mitä ennen ja palkat eivät todellakaan ole nousseet samassa suhteessa. Keskiluokan elintaso on romahtanut. 

Hajuvesiä ei kukaan tarvitse, turhaa rahantuhlausta. Itsensä voi pestä hyväntuoksuisella saippualla ja käyttää deodoranttia, eikä peittää pskanhajua hajuvedellä. Kanssaeläjätkin kiittää kun wt nuoret ei aiheuta astmakohtauksia lemuillaan. Sijoita nekin eurot ja kiität itseäsi parinkymmenen vuoden päästä.

Vierailija
16/31 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lidl myi ennen joulua dupe-tuoksuja. Minäkin ostin sieltä kolmella eurolla tuoksun, jota ei erota alkuperäisestä muuten kuin ehkä pysyvyydestä. Tuoksu itsessään on hyvin identtinen inspiraationlähteensä kanssa. 

Vierailija
17/31 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ilmiö ei ole yhtään uusi, mutta ilmeisesti tuo sana oli jollekin toimittelijalle niin erikoinen, että ihan jo sen takia on pitänyt juttu kirjailla. Sitten vielä muut lainaavat näinkin mullistavaa uutista omissa lehdissä, jotta saadaan täytettä.

Vierailija
18/31 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lidl myi ennen joulua dupe-tuoksuja. Minäkin ostin sieltä kolmella eurolla tuoksun, jota ei erota alkuperäisestä muuten kuin ehkä pysyvyydestä. Tuoksu itsessään on hyvin identtinen inspiraationlähteensä kanssa. 

Kunhan kuljet omalla autolla sinne missä aiot käyttää sitä.

Vierailija
19/31 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikuiset ajat Pirkka-tuotteita ostaneena olen sitä mieltä, että olen dupettanut jo kauan. Mutta mikäs siinä: jos säästämisestä tehdään uutta ja trendikästä kutsumalla sitä dupeksi, hieno asiahan se on. 

Dupe on kopio jostain tietystä tuotteesta. Mitä tuotetta pirkka on kopioinut? (Maito, kananmunat ja perunat eivät ole kopioita)

Vierailija
20/31 |
17.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noi yli 100e hajuvedet oli 10v. sitten n.50-60€. 

Kun Aqua Allegoriat tuli markkinoille (siitä ON aikaa) ne oli ikäänkuin halpiksia, Guerlainin kevyitä halvempia "porras Guerlainin maailmaan" -tuoksuja. Sittemmin ne on brändätty luxukseksi. Viimeksi ostin 100ml Allegorian uutena nettikaupasta 38e juurikin 10v. sitten. En osta enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi